Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-11-19 04:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-06-08 12:28 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
ställde ner trycket till 2,5 kg (standard med vakuum anslutet) och kört så en vecka och det funkar det också.

Det "kom" felkod 2-3-2 efter ett tag och har nu kört några veckor och fått felkod 2-3-2 från och till (höjt något hg varje gång) tills för några dagar sedan då slutade det komma. Är nu uppe i c:a 3,3 kg. Ska idag köra till Biltema i Ängelholm och köpa 2 st nya däck (med fälg) till min båttrailer som nu lagom till sjösättning bestämde sig att det var färdigkört med ett av däcken (boggietrailer 1800 kg, 4 hjul 165x13C.....) Torrsprickor, väntat på det så vi har inte varit på längre resor med den på ett tag (brukar traila båten upp till Bohuslän på semestern annars). Ska bli spännande att se vad Volvon "tar" per mil nu, den har legat strax under 1,5 l/mil sista tiden (bara småsträckor). 14 mil, motorväg i princip hela vägen. Ska försöka vara lätt på gasfoten idag. inte lätt alltid med en 16V motor på 159 hk

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 17-06-13 12:29 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
14 mil, motorväg i princip hela vägen. Ska försöka vara lätt på gasfoten idag. inte lätt alltid med en 16V motor på 159 hk

Det sprack, fick köra till Returbilen i Falkenberg också (c:a 10 mil fram och tillbaka). Slirkopplingen till kylfläkten gick sönder och började låta när jag kom hem. det gick bra till Falkenberg, men var inte mycket trafik hem så det rullade på bra mellan påfarten på motorvägen och ner till avfarten mot Getinge. Lite för bra, låg på 160 - 170 km/tim så det gick nog åt lite etanol..... :oops: Det landade på 1,45 l/mil så jag är i alla fall nöjd med förbrukningen. Denna körning inkluderar även 2 mil körning med min båttrailer med båt på (1800 kg i 70 - 80 km/tim) så den"sörplade" nog i sig någon liter där också..... :twisted: Totalt 29 mil på 42 liter. Hade kanske kommit ner till 1,25 - 1,3 l/mil annars
Det har i alla fall inte blivit några fler felkoder, så den är kanske rätt inställd nu. 3,7 kg med vakuumslangen kopplad.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Senast redigerad av lennart e tor 17-08-17 14:14, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-08-16 07:02 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
Lite uppdatering och ett mindre problem.
Bilen går alldeles, alldeles underbart bra på E85 och 3,7 bars tryck (Saabs röda spridare). Men nu i sommar har felkod 2-3-2 dykt upp igen, Kan det bero på mer användning av AC ?? Förr när jag körde på bensin så ville motorn "smårycka" vid jämn fart (vad jag än gjorde med den) med AC på men det gör den inte numera. Förbrukningen ligger på 1,4 - 1,5 l/mil. blandad körning med takräcke c:a 100 kg bak i bilen och ofta släp. Vilket jag tycker är Ok på en bil som väger 1580 kg (tom) och har 159 hk. Är tänkt att göra service på den nu i höst (bl.a ny kamrem och bussningar i bakvagnen) då när den ändå är upphissad ska jag kolla efter läckor före katen. Det är bytt packningar (grenrör och avgasfläns) och svetsat nya "konor" för stålringen för något år sedan så jag "tror" det är ok där
Bilen är nu såpass gammal så blir den godkänd utan anmärkning vid nästa besiktning (senast februari) så blir det med än 2 år till nästkommande och jag har betalt bilskatt för sista gången :D till och med 2017-12-31.
Har även skaffat mig begagnade strålkastare med fäste för grillen (dom gick sönder när dom snodde GLT grillen för några år sedan) och en GL grill så den inte ska se "tandlös" ut i fronten

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-08-17 05:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Det känns långsökt att felkoden skulle ha med AC att göra. Det kan inte tänkas hänga ihop med t ex sommarkvalitet av E85 eller högre utetemperatur?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-08-17 14:06 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Det känns långsökt att felkoden skulle ha med AC att göra. Det kan inte tänkas hänga ihop med t ex sommarkvalitet av E85 eller högre utetemperatur?

Förmodligen har du rätt, men den får ju mer bränsle på tomgång när AC-är på och 2-3-2 är väl förhöjda (eller för låga) värden på tomgång har jag för mig. Jag har ingen "miljölampa" i min så jag vet inte när den tänds. Det finns ingen kabel i det kontaktstycket till den lampan, men jordar jag i kontaktstycket så lyser den. Har ej kollat om den finns vid nästa kontaktstycke. Får kanske göra det så man för reda på när den tänds. Har inte använt AC-n så mycket innan i sommar och det har inte blivit felkod, men nu sista veckorna har det blivit varmt igen och AC på och koden kom tillbaka. Det gör "ingen skada" att köra med den koden förmodar jag, inget som stör insprutningen i övrigt?? Det är väl "bara" en "anmärkning" att det varit "förhöjda värden" vi minst ett tillfälle.
I våras misstänkte jag att det kunde ha med sommar och vinterkvalitet att göra när den började sätta felkoder helt plötsligt. Då var både 2-3-1, 2-3-2 och även 3-1-2 dök upp vid något tillfälle

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-08-17 18:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Fungerar tomgångsstabiliseringen bra eller blir det stora skillnader i tomgångsvarv då AC:ns magnetkoppling slår till och från?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-08-17 18:48 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
Den "dippar" direkt när den slår till. Inte så den håller på att dö, men en dipp direkt. Och då ökar den kanske 100 - 200 varv över tomgång direkt efter innan den återgår till c:a 800 varv har den alltid gjort, även på bensin. När den stänger av märker man det om man står med huven öppen och tittar, inte annars

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-08-24 09:50 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
Det har blivit något fel på min motor nu. Jag skrev innan att den "dippade" när AC-n går på, men det gör den inte. AC-n går hela tiden och motorn "dippar" ändå några 100 varv helt plötsligt bara för att direkt öka till över tomgång och sedan tillbaka. allt på mindre än en sek. och det händer en gång på 2 - 3 min. Jag tror inte detta har något med Etanolen att göra, utan det är något annat. Har senaste dagarna "laborerat" med bränsletrycket upp och ner ett hg i taget men det spelar ingen roll år vilket håll (provar mellan 3 till 4 kg tryck), felkod 2-3-2 kommer tillbaka så fort motorn blir varm. Motorn går för övrigt som bara en B234F motor kan gå, d.v.s "utå h-lv-e". Har inte lyckats hitta någon avgasläcka före kat. och tomgången är stadig "som en klippa". Förbrukningen lite hög, men acceptabel. Nästa steg blir att byta olja och filter, kan ha spätt ut oljan kanske?? Det syns och luktar inget, och kolla på tändstiften (nästan nya). Motorn läcker olja i skarven mellan topplock och där kamaxlarna sitter så kör jag för länge är det ganska mycket olja vid 4-ans tändstift. Kan vara där den "missar" kanske......

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 17-08-25 14:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Volvos kabelstammar från den tiden är ju ökända för att ledarisoleringen inte tål varm olja, bensinångor mm i längden. Så om det finns kabelstamspartier som har både varit oljiga och utsatts för värme från motorn, kan man misstänka att isoleringen på ledarna har börjat spricka och flagna av även om skyddsslangen utanpå ser bra ut. Och tillfälliga kortslutningar mellan helt ovidkommande signaler som har med insprutning och tändsystem att göra, kan ju ge märkliga felsymptom. Det kan vara intressant att ta ut insprutningskabelstammen ur bilen, lägga upp den på ett stort bord, och skära upp skyddsslangarna på misstänkta ställen.

Om man håller på och ställer om bränsletrycket kan det vara lämpligt att radera felkoder (och därmed adapteringsdata) och sedan göra en "adapteringskörcykel" efter varje ändring.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-08-28 10:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Om man håller på och ställer om bränsletrycket kan det vara lämpligt att radera felkoder (och därmed adapteringsdata) och sedan göra en "adapteringskörcykel" efter varje ändring.

Nolla felkoder gör jag, men "adapteringskörcykel" gör jag inte. Har gjort det någon gång, men däremot kör jag "den långa" vägen till (eller från) jobbet efteråt (drygt 2 mil), annars är det "bara" 6,5 km. Numera är den upphissad för service, ska försöka få den igenom besiktningen med blankt papper nästa gång (brukar vara det) för jag fick anmärkning på "glapp i bussningar i bakvagnen" vid förra besiktningen och är det "blankt" nästa gång också så är det 2 år till nästkommande efter det. Just nu kör jag Peugeot 107 -07 (dotterns bil) som jag bytt koppling på och som jag kan låna någon vecka. Så det dröjer ett tag innan jag kör Volvo igen
Kablarna i den delen av härvan som ligger under insuget och där omkring är bytt för några år sedan, så där bör det vara bra. Det såg bra ut då, det var kablarna och kontaktstycket till temp.givaren till instrumentet som "fått stryk" då.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-09-25 14:15 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 50
Ort: Halmstad
Nu har det gått någon månad sedan felkoderna plötsligt "dök upp" igen. Har inte gjort något med motorn mer än envist höja och sänka bränsletrycket något/några hg i taget en till två gånger i veckan ungefär. Kollat lite här och lite där, kollade efter sotränder vid skarvarna på avgassystemet när den var upphissad. Ena stötdämparen var utan gastryck, annars funkade dom. Och och helt plötsligt är felkod 2-3-2 borta igen. kört 14 dagar nu utan den kommit tillbaka. Kör numera på 3,4 kg (med vakuum), det var 3,7 kg innan, och vågar inte röra trycket mer..... :?: Kan det ha med sommar och vinteretanol att göra? Olika kvalitet?? tankar alltid på samma ställe och har aldrig sett någon annan som tankar (E85) där. Kan det vara att dom fyllt på "vinteretanol" redan?? Den är faktiskt lite mer lättstartad nu, när jag tänker efter.... Kanske inbillning :roll: :oops:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011