Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-06-16 15:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 187 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 19-03-23 10:00 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 133
Ort: Halmstad
Felkod 2-3-2 blir jag inte av med. Den kan vara borta någon dag för att sedan komma tillbaka. Det verkar som att, om den är nollad när jag startar motorn kall (får använda min "chokeknapp") så är det felkod när motorn är varm. Nollar jag då kommer den inte tillbaka förrän jag kör nästa gång. Kör ju inte varje dag, och kollar inte varje gång jag kör heller. Lite irriterande dock. Ska dock göra ett försök till, har beställt och fått hem, packningar till insugningsrör, avgasgrenrör, främre avgasrör och katalysatorn. Ska även byta kylarvätskan och ordentligt rengöra och spola rent kyl och värmesystemet. Spolade igenom värmeelementet och fick ut en hel del "grums" och fick tillbaka värmen i kupen. Hade dock redan köpt en ny termostat som också ska bytas nu i veckorna som kommer
Nu till lite roligare saker, bränsletrycket är numera mellan 2 och 2,4 kg med vakuum ansluten och bilen är lite svårkörd kall även om det är någon plusgrad, men, bränsleförbrukningen ligger numera på omkring 1,1 l/mil :) :) så den delen är ju riktigt bra. Höjer jag trycket till över 2,5 kg så startar motorn utan choken och går kanon även kall men då hamnar förbrukningen på 1,5 l/mil. Funderar lite på om jag ska byta Lambdasonden, den fungerar som den ska enligt voltmätningen, men den "rör sig" inte mellan 0,1 och 0,9 som den gamla gjorde (bytte för c:a 5 år sedan) utan "bara" mellan 0,3 och 0,7. Kan köpa en kinatillverkad Bosch på nätet för omkring 600 sek. Ska även ta bort och mäta på tempgivaren när insug och kylarvätska är borta, den är inte heller mer än c:a 4 -5 år gammal

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-04-09 17:40 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 133
Ort: Halmstad
Ha nu äntligen fått "drag under galoscherna" som någon politiker en gång sade. Hur små läckor kan störa insprutningen? Bytte ju det främre avgasröret i höstas och för någon månad sedan lossnade skruvarna till kopplingen framför katen så de började läcka. Spände fast det igen och kände noga så inget läckage fanns. Kollade sedan några gånger att det inte lossnat igen. En gång så startade jag motorn, kröp under och kollade och kände inget. Men, när röret började bli varmt så trycker det ut vattenånga. Det syntes jättetydligt tills vattnet i röret ångat bort. Då försvann "röken" och ingenting mer syntes och jag kunde inte känna någonting fast jag nu vistelse exakt var det läckte. Nu har jag plockat ner röret och synat noga både röret där pluggen och stålringen i skarven. I svetsen till muttern så är där en "pytteliten" "por". Dessutom kunde man se små, små "sotstreck" på stålringen i kopplingen. Så därför, hur stor läcka behövs för att få felkod 2-3-2??? Har nu svetsat muttern ordentligt, monterat en ny stålring, har även bytt grenrörspackning och ny packning mellan grenrör och främre avgasrör.....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 19-05-03 07:05 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 133
Ort: Halmstad
Har nu gjort en ordentlig service. Som jag skrev ovan har jag bytt grenrörspackning, packningen vid flänsen och ny stålring i kopplingen mot katen. Har även bytt olja, filter, luftfilter och tändstift. Har även tömt ur kylsystemet och kört några dagar med maskindiskmedel i. Hört att det kan fungera bra :shock: det var i alla fall mycket brunt vatten som kom ut när jag spolade genom systemet via nippeln i blocket. Bytte även termostat och kamrem. Där sitter extra styrrullar på "min" motor (B234F dubbla kamaxlar), där har jag borrat ett 2 mm hål som jag kan smörja rullarna med ett special munstycke till en vanlig fettspruta. Dom rullar så tyst och fint nu. Passade även på att "ta" ett kompressionsprov, blev glatt överaskad :D :D kolla här
Bilaga:
IMG_20190423_194421-864x1152.jpg
IMG_20190423_194421-864x1152.jpg [ 239.77 KiB | Visad 272 gånger ]


Så nu kan jag nog köra 50000 mil till. Vägmätare stannade på 41500 mil för ett antal år sedan och jag tror jag har kört 6 - 7000 mil sedan dess.
Enda "smolken i bägaren" är att felkod 2-3-2 är kvar.... :twisted: Jag tror att dom fyllt på "sommaretanol" nu så jag har höjt bränsletrycket i etapper och ligger nu på 3,4 kg och sist jag kollade var det ingen felkod 8) :lol: :lol: så jag håller tummarna. Det jag har kvar att göra är att jag ska mäta om förvärmningen på Lambdasonden fungerar, tycker det tar lång tid innan voltmätaren börjar fladdra även om det är +20° varmt

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 19-05-24 20:04 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 133
Ort: Halmstad
Har nu kört några veckor sedan jag gjorde servicen, och då bytte jag det som hör service till (och lite till). Bytte typ av motorolja från Biltemas Semisyntetisk 10W-40 (kört med i 10 år, mycket bra och billig olja) :P till Biltemas (såklart!!) mineralolja Classic 20W-50 för racing eller gamla och/eller slitna motorer (dyrare, men efter snart 50000 mil är det väl lite slitet.... :) ). Det hörs lite från vevlager och/eller ventiltryckarna vid kallstart (svårt att avgöra, det är ju så kort stund). Men, det har inte varit någon felkod sedan jag justerat ner bränsletrycket i etapper från 3,4 kg som jag hade innan servicen i etapper till 2,8 kg (mätt med vacuum anslutet) jag har Saab 9000 turbo spridare ("Saabs röda") som ger ungefär 60 % mer bränsle så det stämmer ju bättre med lägre tryck om det ger 60% mer. Förmodligen har jag trots att jag "jobbat som en slav" med avgasläck ändå hela tiden haft just avgasläck. Inte konstigt att man jobbat med allt annat runt omkring också. Och, motorn spinner som en kat(t) och jag känner (det berömda för B234 motorn) trycket över 4000 varv igen. Så vi f.r se i framtiden hur det blir. Preliminärt ska bilen rulla till nästa mars, sedan får vi se. Den ska besiktigas då och frugan ska gå i pension också. Då är det egentligen meningen att vi ska byta hennes Passat 1,8T Highline till en nyare bil som kan dra minst 1800 kg som Volvon får dra (båt och trailer väger c:a 1800 kg). Då få kanske Volvon också en efter alla år och mil också en välbehövlig pension

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 19-06-07 08:06 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 133
Ort: Halmstad
Fungerar fortfarande utan felkoder. .. 8) :D Provade innan i veckan att sänka bränsletrycket ytterligare (till 2,6 kg), men då kom felkoden tillbaka. Höjde till 2,7 kg, den kom tillbaka. Är nu tillbaka på 2,8 kg och är utan felkod. Endast hög bränsleförbrukning som jag skulle vilja sänka. Den ligger ganska stadigt på 1,5 l/mil, och tycker att det borde kunna gå att komma ner till omkring 1,2 l/mil. Har vid något tillfälle kört på 1,1 l/mil, men det var en "långkörming" på runt 10 mil med lugn körning (felkod 2-3-2 när jag kom hem). Knappt över 70 km/tim, körde fram och tillbaka på enbart småvägar till svågerns jaktstuga och hämtade hem ett stationärt elverk (2500W). Så det var lite last på returen. Vi var 2 personer i bilen. 1,5 l/mil är acceptabelt, det är 2 kr/mil billigare än BF98 jag körde på innan

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 19-06-10 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4650
Ort: Sundsvall
På tal om hög bränsleförbrukning: Har du kollat att det inte finns några felkoder för tändsystemet? T ex kan ett fel på knacksensorn leda till att den ställer tändningen sent för säkerhets skull, och då får man dras med hög bränsleförbrukning men märker inga tydliga felsymptom.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-06-11 06:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 133
Ort: Halmstad
Kollar inte felkoder på tändningen varje gång jag kollar på bränslesidan, men har aldrig haft felkod i hål 6 (visar 1-1-1) . Kan tyvärr inte kolla tändläget manuellt då svängningsdämparen har separerat igen :cry: :twisted: :evil: Vet inte om det är lönt att skaffa en "ny" begagnad då man inte vet hur dom "hanterat" den. Den byttes (mot en begagnad) för några år sedan då den "separerat". Upptäkte det när skulle nolla motorn inför kamremsbytet i våras. Har ju höjt tändpunkten via polvändning av vevaxelgivaren så sist jag kollade var det 19° FÖD. Har "hört" att man kan kolla knacksensorn via lågnivå ingången i stereon, har inte "läst in mig" närmare på det. Man kanske skulle prova att koppla bort den och se om det blir felkod bara för att se så det fungerar.
Däremot tycker jag att motorn "känns" starkare, snabbare direkt efter kallstart innan lambdasonden börja fungera. Men det kanske är normalt. Man kan ju tycka kanske att motorn ska gå som bäst varm. Återställs kanske tändningssänkningen vid omstart även om felkoden för knacksensorn skulle vara kvar som det görs med "enklare" felkoder i bränsleboxen. Om nu det är något som gör att det inte visar felkoder i diagnostikboxen i hål 6. Det har vid något tillfälle varit felkod för vevaxelgivaren (aldrig bytt) i hål 2, men efter "nollning" har det inte kommit tillbaka

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 187 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011