Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 740 b230f
InläggPostat: mån 19-07-08 21:06 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Hej, jag har länge velat konvertera en Volvo 740 och ha den som vardags/åka till jobbet bil.
Kommer snart köpa min flickväns Volvo 744 med b230f och Bosch Lh 2.4 system.

Själva konverteringen har jag nog inga större frågetecken angående.
Tänkte receptet:
- Större spridare, kanske röda saab
- Planad topp 4 mm?
- Annan kam
- Eventuellt putsa till toppen lite
- Eventuellt renovera toppen, ventiler osv.
- Trimchip både bränsle och tändning samt bort programerad lambdasond för att slippa onödigt strul.
- Extraktorgrenrör och 2.5 tum avgas (mest för sångens skull)

Jag är inte bara ute efter att kunna köra på etanol utan jag vill ha en den hyfsat bränslesnål på etanol också.

I teorin måste ju en bränslesnål bil vara effektiv.

Effektiv är ju verkligen inte Volvos M kam.
Man borde ju egentligen ha en kam som ger fint bottendrag så motorn inte behöver jobba lika hårt för att få fart på bilen, men vill ju inte heller att motorn ska vara stendöd på högre varv.

Vilken kam är att rekomendera? Har kört bilar med både v, vx3 och a kam och blev inte imponerad av någon.

Vad för spridare funkar bra att använda? Helst några man kan hitta på skroten. Borde det inte gå med 940 turbo spridare?

Mitt mål med konverteringen är att kunna köra på under litern på etanol.

Jag vill inte heller lägga ner överdrivet mycket tid och pengar på motor och topp i denna bil då den är rätt sliten och jag senare vill köpa en 745/945 med ac och farthållare och konvertera den.

Har jag missat något man bör göra maskinmässigt?
Tar gärna emot nybörjartips!


Senast redigerad av Husse97 tis 19-07-09 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: tis 19-07-09 06:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte så mycket om olika kamaxlar, men ett första steg "A#1" är att se till att motorns luftförvärmning fungerar. Alltså den som satt där i original.
Det är så här att etanol vill ha några tiotal mera värmegrader, än vad bensin vill ha för att förbrännas effektivare. Alltså ge lägre bränsleförbrukning.
Så en fungerande luftförvärmning bör du lägga in i dina planer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: tis 19-07-09 20:42 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
nyfiken skrev:
Jag vet inte så mycket om olika kamaxlar, men ett första steg "A#1" är att se till att motorns luftförvärmning fungerar. Alltså den som satt där i original.
Det är så här att etanol vill ha några tiotal mera värmegrader, än vad bensin vill ha för att förbrännas effektivare. Alltså ge lägre bränsleförbrukning.
Så en fungerande luftförvärmning bör du lägga in i dina planer.

Är det när motorn är kall det behövs varmare luft eller ska man bygga om luftförvärmningen så den alltid värmer?
Förvärmningen brukar vara bland det första jag river bort på en 740, har troligen gjort det även på min tjejs haha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: ons 19-07-10 06:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det skall alltid vara varmare. Naturligtvis är det en fördel med extra värme vid start, men även under drift.
Det finns några debattörer här på forumet som har experimenterat med detta. Obormot hette en som gjorde en värmare. Sök på hans inlägg. Fabriksbyggda FFV (FlexiFuel Vehicle) har det färdigt. Du kan ju kolla lite på en sådan om du kommer åt. Någon verkstadshandbok eller reservdelskatalog kanske ger gångbara tips om man nu inte har turen att kunna se det "Live" på någon befintlig motor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: ons 19-07-10 07:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här är en beskrivning från Volvos program VIDA. Den beskriver i och för sig flampunkten för olika bränslen och vi pratar om luftförvärmning. Men dom båda ämnena hänger ihop lite grand och man ser att E85 ligger i ett varmare område än ren bensin.
Nu är inte jag rätt person att försöka detaljförklara detta, det kanske någon ”fysiklärare” hade gjort bättre? Men det framgår i alla fall att olika bränslen jobbar inom olika gränsvärden.
Jag har inte VIDA själv, men har fått den här bilden från Volvo.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: ons 19-07-10 16:43 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
nyfiken skrev:
Det här är en beskrivning från Volvos program VIDA. Den beskriver i och för sig flampunkten för olika bränslen och vi pratar om luftförvärmning. Men dom båda ämnena hänger ihop lite grand och man ser att E85 ligger i ett varmare område än ren bensin.
Nu är inte jag rätt person att försöka detaljförklara detta, det kanske någon ”fysiklärare” hade gjort bättre? Men det framgår i alla fall att olika bränslen jobbar inom olika gränsvärden.
Jag har inte VIDA själv, men har fått den här bilden från Volvo.

Bild

Okej, om jag förstår det rätt så är det flampunkkten som är intressant? Alltså så tänder inte bilen på etanol under -30 grader?
Andra fältet är vilken "arbetstemperatur" etanolen har?

Jag körde för något år sedan min 745a med b230e ( mekaniskt insprut) på 100% e85 några tankar. Märkte då ingen större skillnad i förbrukning. Bilen var okonverterad och drog 1.1 liter milen på 95 oktan och 1.3 liter milen på e85.
Den bilen körde jag öppet sportluftfilter på utan förvärmning.

Är lite allergisk mot allt med varmluft och egr osv. på insuget då jag lärt mig att ju mer syre i luft desto bättre går motorn. Kopplade loss allt sånt på min förra 745a och vann en hel sekund på 0-100 km/h.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: ons 19-07-10 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Luftförvärmning är alltid till fördel, utom möjligen just vid fullgas. Och än mer till fördel på E85 än på bensin.
Eftersom LH 2.4 saknar lufttempgivare, så är insprutningssystemet beroende av konstant och förutsägbar temperatur på insugningsluften.
Om du vill slippa förvärmning på fullgas, så bygg om från rent temperaturstyrd till temperatur- och vakuumstyrd luftförvärmning (det går t ex att plocka delar från någon japanare eller VW med förgasarmotor, från 80-talet).

När det gäller att konvertera en sådan bil, så bör du absolut behålla lambdaregleringen. LH 2.4 är nämligen beroende av den adaptiva lambdaregleringen för att ha en chans att ge rätt bränsleblandning under olika driftförhållanden, kompensera för att spridarnas "reaktionstid" varierar med temperatur och batterispänning, att luftmängdmätarens data inte är riktigt stabila utan ändrar sig med årens lopp, mer eller mindre tjuvluft och vevhusventilationsgaser vid olika tillfällen osv osv.
Utan lambdareglering kanske du kan lyckas göra en mappning som fungerar bra just för ögonblicket, men inte nödvändigtvis en vecka senare eller efter ett väderomslag. Och om du byter någon komponent i motorstyrsystemet (t ex luftmängdmätaren) så måste hela jobbet göras om igen.

På E85 har man betydligt större fördel av EGR än vid bensindrift, bl a eftersom EGR bidrar till man kan köra på delgas med måttligt undertryck i insugningsröret och därmed måttliga pumpförluster.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: tor 19-07-11 21:09 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har tagit bort hela spjälldelen som sitter i luftfiltret och har slangen "fast monterat" med hjälp av en tvättsvamp :roll: Kör så sommar som vinter så. Har Saabs "röda" från en 9000 turbo, du kan inte ta från en Volvo turbo utan att flytta med motstånden (olika ohmtal på spridarna). Jag har även en justerbar BTR. Kan inte säga att min är snål med bränslet men det beror nog mest på hur jag kör. Ofta last (verktyg och liknande) och släp, men har kört den på 1,1 l/mil. Har en 745 med16V motorn på 159 hk (B234F). Den går väldigt bra på E85.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: lör 19-07-20 18:51 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Som sagt jag är allergisk mot att man kopplar in onödiga saker på insuget.

Vevhusventilationen kommer ja köra öppen, det tar emot att behålla luftförvärmningen och egr är jag väldigt skeptisk mot att behålla. Att köra in avgaser i insuget finns väl inget positivt med?

Förstår inte riktigt vad jag ska ha lambda regleringen till? En förgasarbil har ju ingen sån och dom går ju trots väder. En lh2.4 har ju visst en tempgivare för insprutningen och den tycker jag borde duga gott och väl för att insprutningen ska reglera vid olika temperaturer?

Bilen har troligen ingen fungerande lambda ändå, den var urkopplad vid inköp och någon felkod fanns det ej på den. En lh 2.4 brukar ju även dra mer bensin med trasig lambda men denna drar runt litern oavsett om den är inkopplad eller ej. Kanske är den redan bortprogramerad?

Så du kör alltså helt utan spjäll till förvärmningen? Så motorn får varmluft hela tiden eller har du kvar intaget vid grillen? Vad gör tvättsvampen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: lör 19-07-20 18:53 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Att tänka på angående förbrukning på en b234 16 vipp är ju att den är en av volvos törstigaste så 1.1 på etanol är inte alls dåligt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: lör 19-07-20 22:34 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Husse97 skrev:
Att tänka på angående förbrukning på en b234 16 vipp är ju att den är en av volvos törstigaste så 1.1 på etanol är inte alls dåligt!

Det är bara vid speciella tillfällen den tar såå lite, oftast är förbrukningen på omkring 1,5 l/mil. Senaste tiden faktiskt 1,7 l/mil igen. Så mycket har den inte tagit sedan felkod 2-3-2 slutade komma tillbaka
Husse97 skrev:
Så du kör alltså helt utan spjäll till förvärmningen? Så motorn får varmluft hela tiden eller har du kvar intaget vid grillen? Vad gör tvättsvampen?

Helt utan spjäll och slangen direkt från fästet på grenröret till luftfiltret. Körde även så på den 144 -72 som jag hade innan 745-an. Den gick också på E85
Tvättsvampen har jag pressat in runt slangen med varmluft så det ska vara tätt där den gå in i luftfiltret, och för att slangen inte ska åka ut. Det råkade vara vad som som fans till hands just då och den har fått sitta kvar :oops:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: mån 19-07-22 15:32 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Husse97 skrev:
Vevhusventilationen kommer ja köra öppen, det tar emot att behålla luftförvärmningen och egr är jag väldigt skeptisk mot att behålla. Att köra in avgaser i insuget finns väl inget positivt med?

EGR fyller ut cylindervolymen på dellast så du utnyttjar hela cylindervolymen, det sänker förbränningshastigheten en smula så man får backa tändningen några grader. Rätt gjort så tjänar du lite i förbrukning och får renare avgaser

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 b230f
InläggPostat: tis 19-07-23 16:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
Som sagt jag är allergisk mot att man kopplar in onödiga saker på insuget.

Vevhusventilationen kommer ja köra öppen, det tar emot att behålla luftförvärmningen och egr är jag väldigt skeptisk mot att behålla. Att köra in avgaser i insuget finns väl inget positivt med?

Förstår inte riktigt vad jag ska ha lambda regleringen till? En förgasarbil har ju ingen sån och dom går ju trots väder. En lh2.4 har ju visst en tempgivare för insprutningen och den tycker jag borde duga gott och väl för att insprutningen ska reglera vid olika temperaturer?

Bilen har troligen ingen fungerande lambda ändå, den var urkopplad vid inköp och någon felkod fanns det ej på den. En lh 2.4 brukar ju även dra mer bensin med trasig lambda men denna drar runt litern oavsett om den är inkopplad eller ej. Kanske är den redan bortprogramerad?

Så du kör alltså helt utan spjäll till förvärmningen? Så motorn får varmluft hela tiden eller har du kvar intaget vid grillen? Vad gör tvättsvampen?


Sluten vevhusventilation gör, om den är välkonstruerad, att vevhuset och utrymmet innanför ventilkåpan håller sig renare och oljan klarar sig längre tid mellan oljebytena. Dessutom är sluten vevhusventilation ett lagkrav ända sedan någon gång i slutet av 60-talet.

LH 2.4 har en motortempgivare som används för att styra kallstarts- och varmkörningsanrikning samt bestämma när under varmkörningsförloppet lambdaregleringen ska sätta igång. Men systemet har ingen lufttempgivare, så det har ingen möjlighet att ta hänsyn till varierande temp på insugningsluften. Den saken får lambdaregleringen sköta istället.

Det är om lambdasignalen är kortsluten till jord (i vissa fall kan en lambdasond gå sönder på det sättet), som LH 2.4 ger kopiöst fet bränsleblandning och därmed hög bränsleförbrukning. Om det är avbrott på lambdasignalen så att bara den ena halvan av fönsterkomparatorn på ingången i styrdonet är aktiverad, så tolkas det som oansluten lambdasond och då går systemet på de "mappade" värdena.
Men luftmängdmätaren är så pass oprecis vid små luftflöden (tomgång, dellast mm), att det inte alls är säkert att det blir önskad bränsleblandning varje gång om inte lambdaregleringen ständigt är framme och korrigerar.
Det finns goda anledningar till att massproducerade insprutningssystem avsedda att gå utan lambdareglering, ALDRIG har en luftmängdmätare av varmtrådstyp. Där är det antingen mekanisk LMM som gäller, eller i vissa fall mätning av undertryck i insugningsröret + gasspjälläge.

På E85 brukar det bara vara bättre ju mer förvärmning man får, med tanke på bränslets höga förångningsentalpitet (temperaturen hos en E85/luft-blandning sjunker ju teoretiskt sett 86 °C när dess inneboende värme har gått åt för att förånga etanolen). Edvard Hubendick rekommenderade på sin tid (det gällde iofs förgasarmotorer) en lufttemperatur på 100-120 °C före förgasaren, då brukar insugningsröret hamna på 20-30 °C och man kan vara ganska säker på att få bränslet ordentligt förångat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011