Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 19-10-14 20:44 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Tjena, jag har nyligen skaffat en 745 Turbo. Bilen är från 88 så den har bosch lh 2.2 men motorn är utbytt till en b230fk, vet ej om bara blocket är bytt eller hela motorn med topp också.

Bilen har redan röda saab spridare då den körts på etanol tidigare. Jag själv har inte kört på etanol än då den för tillfället är obesiktad. Har kört den ca 1 km på bensin och då gick den fint.

Min fråga är nu, vad kan jag göra för att få ner förbrukningen på etanol?
Mitt mål är runt litern milen blandad körning och under på landsväg.

Är alltså ute efter att konvertera den så behöver inte kunna tanka bensin igen!

Vet att Lh2.4 går optimera/mappa iallafall.

Tror samma snubbe som gör det även kan mappa Lh2.2 boxarna.
Kan man då mappa bilen så den tar lite mindre soppa eller är det mest till för effekt?

Finns det någon fördel att byta sprut tex. megasquirt? Även ifall lh 2.2 skulle gå mappa?

Hur löser jag kallstarter?
Just nu startar den på andra försöket på bensin, tror detta är för det sitter en startmotor från b20 (kommer bytas till rätt) så det inte blir rätt snurr på maskin.

Vill absolut inte behöva stå o mala i mer än 30 sec för att den ska gå igång vintertid!

Har någon testat med olika kammar och fått olika resultat på förbrukningen?

Kan man plana toppen på en turbo?
Vet att kompressionshöjjnig får ner förbrukningen endel på sugmotorerna iallafall.

Men någonstans i bakhuvudet finns ett svagt minne av att turbomotorer inte gillar högre kompression.

Kommer troligen tanka etanol när jag börjar köra med bilen och se hur den går på det!


Senast redigerad av Husse97 mån 19-12-16 11:59, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-10-15 17:46 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Det där med bytta grejer kan vara problem om man inte riktigt vet vad det är bytt. Jag föreslår att du kör med bilen som är just nu. Så kommer du underfund med vad som "felar". Du har LH2.2 skriver du då har du ingen diagnostik box som hjälp utan du måste vara säker på att det inte finns någon som helst läcka mellan LMM och Lambdasonden för det ska funka optimalt. Däremot finns en "kabelstump" att köpa som kopplas in med 2 lysdioder så du kan ha koll på CO halten. Du har en FK-motor skriver du, är det en Turbomotor du har eller är det bara tagit blocket (topplock?) Från en turbo bil. En Turbomotor utan turbo är inte lämplig för E85 då kompressitionsförhållandet år för lågt. Vilket kan kompenseras av höjt turbotryck. Om du har turbo.
En liter/milen, glöm det. Börja med 1,5 l/mil och utgå från det. Jag kör på 1,5 l/mil och kan komma ner på 1,1 -1,3 l/mil vid försiktig långkörming. Korta sträckor, AC på och verktyg eller släp ligger min 745-a på 1,6 - 1,7 l/mil? Nu har jag B234F motorn (16V) på 159 hk utan turbo, jag tror att det är lättare att minska förbrukningen på en turbo då man kan "fejka" en höjning av kompressitionsförhållandet genom att höja turbotrycket. På en dubbelkammotor får man byta kolvar.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-10-15 21:38 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Jo bilen har turbo.
Varför skulle en liter milen vara omöjligt?
Körde min förra 745a med b230e okonverterad på 1.3 liter milen blandad körning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-10-16 13:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan inte vinna mycket när det gäller medelförbrukning genom att mappa om insprutningssystemet. Det går ju ändå lambdareglerat hela tiden, det är ju en ytterst liten del av allt bränsle som förbrukas, som förbrukas vid andra driftförhållanden (t ex varmkörning eller fullgasanrikning). Det lönar sig bättre att förvissa sig om att allt verkligen fungerar som det ska - fräsch lambdasond, motortempgivare som mäter rätt och inte glappar, inga problem med krypströmmar eller tillfälliga kortslutningar i bilens kabelstammar som stör olika mätvärden, ev luftförvärmning i ordning, bra termostat så motorn blir varm snabbt mm.

Vad som däremot kan göra stor nytta är att optimera tändförställningskurvan för E85. En Volvo med katalysator av årsmodell '88A eller tidigare är ju egentligen anpassad för 91-oktanig bensin, så den går egentligen med onödigt sen tändning under många driftförhållanden.
Jag har en känsla av att det EZ-K -tändsystem som används ihop med LH 2.2 i 740 är mer medgörligt för ommappning än det Chrysler-tändsystem som används ihop med samma insprutningssystem på 240. Om inte annat så slipper man karva gjutmassa för att komma åt eprommet i EZ-K -styrdonet.
Tänk på att de här tidiga EZ-K -tändsystemen har en lömskhet för sig - om det inte kommer signal från knacksensorn eller om den är orimlig (t ex pga skadat kablage eller felmonterad knacksensor), så ställer det tändningen mycket sent för säkerhets skull. Motorn går snällt och fint som vanligt, och om man kollar tändläget vid tomgång med stroboskoplampa så ser det ut att vara rätt. Men bränsleförbrukningen kan bli rätt kopiös.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-10-20 15:07 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
På min 745-a (LH2.4) har jag höjt (tidigarelagt) j tändläget 4° genom att skifta 2 kablar till vevaxelgivaren. Nu är där ingen sådan om du har Hallgivare, men jag han höja tändläget ytterligare genom att ändra jordkabel till tändboxen. Jag har också EZ-K tändsystem men inte exakt samma som på modeller men LH2.2. Så jag vet ej om det går att göra på din. Däremot kan du väl justera tändläget "manuellt" genom att vrida fördelaren på din motor. Skulle gissa att det går att höja omkring 6° utan problem om motorn inte är optimerad för 98 oktan. Min (B234F) ska vara optimerad för 98 från fabrik, är dock inte säker för det står olika om man söker på det

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-10-20 21:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Genom att vrida fördelaren kan man flytta grundtändläget, och därmed tändläget över hela registret, på en Volvo med LH 2.2 . Och det oberoende om den har EZ-K eller Chrysler-tändsystem. Men det ger ingen stor förbättring, man kan inte ställa tändningen många grader tidigare på det sättet utan att det blir problem med tomgångsregleringen eller risk för bakslag vid start. Ska man få någon avgörande bränsleförbrukningsminskning så måste man alltså ändra tändförställningskurvan så att tändningen blir tidigare vid driftvarvtal men ligger kvar på den ursprungliga tändförställningen vid start och tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-10-21 07:32 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Det låter rimligt, blir den för tidig vid start så vill det gärna "slå bakut" så det är ju en avvägning. Där är väl inga centrifugal fjädrar i dessa fördelare annars kunde man ju som förr i tiden "laborera" med det.
Komer ihåg en gång i forntiden när vi servade en Volvo T24 vi kollade tändläget och skulle sedan justera ventilerna. Jag som var yngst fick med startveven sakta veva runt motorn ett halvt varv i taget. Efter att kompisen kollat/justerat på två cylindrar smal det till i en cylinder och motorn gick igång. Tyvärr var det en växel i så traktorn gav sig iväg så vi fick hoppa undan. Den körde i sakteliga fart rakt igenom stängda slagsportar (dom öppnade sig) och traktorn rullade sakta ut på gården innan kompisen kom på benen och sprang efter och ropade "komsi, komsi, var inte rädd, var inte rädd det är inget farlig...." i alla år den verkstaden fanns kvar var där en halvcirkel i masoniten på insidan där veven träffade porten och gick ett halvt varv i porten innan sprinten gick av... :) :) :)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-11-09 01:01 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Nu har jag kört bilen på ren E85 och märks ingen skillnad mot när den gick på bensin. Dock fick jag nedslag på co halten när ja var inne på besiktningen. 7.3 låg den på och tillåtna är 4.5.
Detta var med nästan bara etanol i tanken.

Bilen har dock stått i ca 5 år innan jag skaffade den och bara gud vet när den såg en service senast plus att den har varit ungdomsägd säkert dom 10 senaste åren.

Bilen kommer få en grundlig service inom snar framtid så förhoppningsvis kommer co halten komma ner inom godkända värden iallafall.

Bör jag strobba tändningen? Förra ägaren sa att den var uppställd, men kan det verkligen vara en av orsakerna till den höga Co halten?

Kommer ej göra några större ingrepp på denna motor även att jag vet att 7.3 i co halt skvallrar om något tokigt. Eftersom det är en äkta turbobil med fel motor i så lägger jag isåfall hellre energi och pengar på rätt motor, men det är minst ett halvår fram i tiden!

Funderar lite på hur man ska göra någon slags förvärmning, luftfiltret sitter ju redan ganska nära turbon så kanske någon slags avskärmning skulle funka?
Går det mäta temperaturen på insugsluften?
Hur varm bör man sträva efter att få luften?

Kör öppet sportluftfilter och hade tänkt försöka fortsätta med det.

Tyvärr fungerar inte min trippmätare korrekt så kan inte mäta förbrukningen.. Detta pga att förra ägaren bytt till fel bakaxel..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-11-09 15:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mest troliga orsakerna till hög CO-halt är antingen trasig lambdasond (eller lambdasondssignalen kortsluten till jord), eller fel på motortempgivaren eller dess kablage. Kolla också att gasspjällkontakten fungerar som den ska, att tomgångsströmbrytaren i den verkligen slår till när gasen är släppt.

Sportluftfilter bör man ALDRIG använda på bilar med varmtrådsluftmängdmätare (som t ex Volvo med LH 2.2 eller 2.4). Sportluftfiltret släpper ifrån sig mikroskopiska oljedroppar, som bränner fast på varmtråden och får luftmängdmätaren att mäta fel. På sådana bilar är det original pappersfilter och inget annat som gäller. Sportluftfilter kan man använda ihop med mekanisk luftmängdmätare eller förgasare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-11-09 16:34 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Har inte haft tid att felsöka bilen, har haft så mycket annat att göra på den inför bess. Men har lite friska motorstyrnings delar liggandes. Den dummar sig lite kall och tappat tomgången ibland. Men kommer börja med en allmän service!

Är bara Biltemas sportluftfilter alltså inte ett oljesmort som man använder på tex crossar. Jag och mina vänner har kört det på ca 10 bilar dom senaste åren och bara en 940 -91a jag hade käkade luftmassemätare, dock var bilen extremt misshandlad och körde bara med begagnade luftmassemätre.

Ser inte problemet att köra öppet sportluftfilter då alla gör det inom både motorsport och på trimmade gatbilar. JA! Jag vet att Biltemas inte är det bästa på marknaden, men somsagt bryr jag mig inte så hårt om denna motor då den är fel för bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-11-10 18:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du frågar om hur man skall få ner förbrukningen på etanol? Svar: Ta bort det öppna luftfiltret och återställ det ursprungliga med luftförvärmning som det såg ut från början.
Det handlar om att etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än bensin på förbränningsluften för att "alla" bränsledroppar skall brinna upp mer effektivt. Det resulterar i fullständigare förbränning och därmed lägre bränsleförbrukning.
En film att fundera över: https://www.youtube.com/watch?v=UvmBLqjaZxY
Du ser här hur luft och bränsle blåser in. Om luften är för kall så kondenserar många bränsledroppar till större droppar och blir stora som "regndroppar" dom förbränns inte utan åker möjligen ner i motoroljan. Det motverkas med förvärmd luft. Då håller sig bränsledropparna mera i gasform.

Om du inte har en kallstartspridare, vilket jag inte vet, så kan du göra så här:
https://www.bildtagg.se/bild/w2he77q4lbb1cbg59ydli0'
Tryckknappen skall vara återfjädrande och sitta på vänster sida om ratten. Högra handen håller du ju på startnyckeln. Och den bör helst vara så att du kan trycka på den med vantar på händerna. Det är ju i kyla på vintern som knappen behövs. Den skall samtidigt placeras så att du inte i misshugg kommer åt knappen i onödan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-11-12 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har för mig att det inte finns någon luftförvärmning från fabrik på 740/940 turbo, bara på sugmotorerna. Men jag är inte 100 % säker.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-11-13 07:18 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Nej, luftförvärmning finns inte på turbomodellerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-15 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Insugsluften värms nog redan av turbon om det inte finns någon intercooler?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-12-10 15:50 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
aryan skrev:
Insugsluften värms nog redan av turbon om det inte finns någon intercooler?

Bilen har givetvis intercooler, aldrig sett någon Volvo utan förutom något förgasarturbo bygge.

Har nu kört bilen ett tag på ren e85 och har inte märkt något konstigt mer än lite segstartad kall, men startar alltid på andra eller tredje försöket oavsett ute temperatur.

Den går riktigt bra och min tidigare co halt på 7.3 sjönk till 0.9 av att kasta en läckande dumpventil åt skogen vilket även resulterade i hårdare och jämnare laddtryck!

Förbrukningen har jag ingen aning om tyvärr då min bakaxel inte stämmer överens med mätarhuset, 30 km/h är ca 90 km/h och 50 km/h ca 170 km/h upmätt med iphone app så absolut inte exakt.
Men detta gör det lite svårt att mäta förbrukningen då även trippmätaren visar tokfel.

Någon som har ett smidigt sätt att mäta en ungefärlig förbrukning?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011