Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 14:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 201 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-12-03 10:36 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 153
Ort: Halmstad
Letat överallt på mina datorer utan resultat. Kom på att jag skrev ut en del saker som jag kunde kanske få användning av från jobbdatorn innan jag gick hem därifrån för sista gången. Och se, i en pärm med diverse papper om min Volvo där fanns den....
Bilaga:
20191203_094950-1305x734.jpg
20191203_094950-1305x734.jpg [ 201.09 KiB | Visad 3114 gånger ]

Kollumn 1, 3, 11, 12 är viktiga. Längst till vänster står vilka bilar och motorer dom sitter på EV 1 är den elkoppling som sitter på alla B200/230F motorerna (gula fält) impedance är ohm och du ska ha högohmiga, dom flesta turbomotorer har lågohmiga (extra motstånd vid sidan om). Så gula fält och kolumn 3 så ser du hur "stora" dom är i cc/min. Sedan får du leta upp dina spridare i den lååånga listan i förra inlägget Bosch numret står på spridarna, mina original spridare heter 749 (3 sista siffrorna) men det är inte säkert att dina spridare har det. Jag bar B234F motorn (159 hk) så jag borde ha större spridare än dina (116? Hk)
Jag har 0 280 155 759 spridare i nu och ett bränsletryck på 3,6kg (bar). Mätt med vakuumslangen till BTR-en kopplad

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-12-11 22:05 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 13
Ort: Linköping
Tack för svar! Jag har kollat runt och ingreppet hur man än vrider och vänder på det blir runt en 1000 lapp minst för att få till det när man inte känner någon Volvo samlare eller har andra kontakter. Jag funderar på ett ”piggy back” system. Vad tror ni om det? Hiss eller diss?

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 19-12-12 00:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Piggyback är väl lite mer i tiden. En elektronisk dosa som förlänger pulstiden. Det har funnits ett 40-tal olika att köpa på den svenska marknaden. Det har nog blivit färre i dag? Men samtidigt har det kommit flera modeller från Sydostasien i stället. Om du tittar på någon tänkbar, så se till att det finns köldstartfunktion på den. I den delen av världen är det ingen självklarhet med vinter och kyla.
Sedan är det väl lite svårt att jämföra den ena med den andra, om du hittar två intressanta. Vad det gäller priser så är det kanske så att du får vad du betalar för. Men för samtliga torde funktionen vara att dom förlänger pulstiden så ur den synvinkeln är nog dom flesta lika. Sedan kanske det finns olika tekniker för hur det är löst rent praktiskt. Och kanske i några fall att du själv kan påverka styrningen.
Det har funnits satser för självbyggare men jag tror dom är borta numera.

Läs gärna igenom den här sidan också: http://www.etanol.nu/link-konvertering.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 19-12-14 21:59 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 13
Ort: Linköping
Hej, startade en ny tråd om just piggyback system. Tänkte att det var bättre så. :D

Mvh björm

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 20-03-14 08:40 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 153
Ort: Halmstad
Har nu kört hela vintern med fellkoder igen :twisted: Ger mig f-n på att min motor inte tål vinter etanolen, det verkar vara ett återkommande "vinterfel". Har höjt och sänkt bränsletrycket och just ni (senaste jag körde) är det 2,8 kg. D.v.s ett kg mindre än i somras.
Bilen är nu bockad och halva inredningen ligger bak i bilen och sätena står i garaget. Det är körförbud sedan 1/3 (0 i slutsiffra) och jag håller på att laga rosthål i golvet. Bilprovningen har klagat dom sista gångerna jag varit där så jag har funderat fram och tillbaka om den. Vi skulle köpa "ny" bil till frugan och då bara ha en bil, men den bara går och går utan problem. Så vi måste ha kvar Volvon för att kunna dra båttrailern "1800 kg" så Volvon få besiktigas en gång till i alla fall (2 år ftill nästa sedan)
Bilaga:
IMG_20200309_185129_copy_864x1152_copy_648x864.jpg
IMG_20200309_185129_copy_864x1152_copy_648x864.jpg [ 203.58 KiB | Visad 2665 gånger ]

Det är samma på båda sidorna

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-03-16 11:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 72
Ort: Ekshärad
appropå spridare-listan, Jag visste det, även om den måste vara väldigt ovanlig, SAAB gjorde en modell 90000! (detta var innan det blev 112)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 201 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011