Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 21-02-25 20:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 18-06-17 08:18 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 176
Ort: Halmstad
När jag besiktigade min 745-a i mars så var det 0,0 på CO på tomgång. Dom kollar bara detta på denna (-88B). Dock gick inte bilen 100 så jag höjde bränsletrycket (konventerad med justerbar BTR och större spridare). Bilen gick bättre men CO hamnade på 4.5. Det minskade till c:a 2 vid 2500 varv (körde inom och frågade om dom hade tid bara). Efter detta har jag justerat trycket fram och tillbaka för att få bort felkod 2-3-2 och helt plötsligt var den borta och varit så en tid nu. Nu är jag "provpensionär" fram till augusti (tar ut all sparad och ny semester + komp och AT) så det blir inte kört så mycket och framför allt cyklar jag dom kortare sträckorna så bilen slipper det (till och från jobbet t.ex :roll: ). Ska besiktiga min båttrailer framöver och be dom kolla CO igen då.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-06-18 15:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
JohanE skrev:
Ja präktiga föregångslandet sverige går med på betydligt lättare avgaskrav. Rimmar illa med dieselförbud....


Jag undrar också vad Transportstyrelsen hade för motivering till att in princip avskaffa kravet på fungerande katalysatorkrav på bilar 89-92.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-08-07 07:44 
Offline

Blev medlem: lör 18-06-30 14:57
Inlägg: 9
Golf -98, 1.8 Centralinsprutare. Konverterad med spridare som flödar 20-30% mer än original.

100% E85 i tanken

CO: 0,0 (0,5)
HC: 019 (100)
CO: 2500 0,1 (0,3)
LAMBDA: 1.01 (0.97-1.03)

_________________
VW Golf -98, 1.8 ADZ, Centralinsprut/TBI. Konverterad med större spridare från Chrysler/Plymouth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-03-07 20:59 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Besiktigade min Volvo 240 -92, motor b230f 116 hk, idag.

Fick följande värden: CO = 0,01, HC = 5, lambda = 1,01

Har konverterat genom att byta till större spridare.

Jag är mycket nöjd. Bilen går riktigt bra :)

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-05-28 17:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Första besiktningen med A6an (BDV).

CO 0
Lambda 1,0
HC 3

Ska erkännas att det var 15l bensin i tanken. Har lite problem med att kattarna kallnar på 100% E85, och när man småkör ett par meter hit eller dit, såsom man gör när man backar in ett släp, eller på besiktningen, tänds motorlampan.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-05-31 15:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
CITROËN BX 16 MILLESIME 1993
Vägmätarställning 297 617

Konverterat med BTR (och 100% E85 i tanken, från ST1) samt E85 dekaler.

Mi|jökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO: 0,1 (0,5)
HC: 028 (100)
CO: 2500 0,1 (0,3)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Godkänd utan anmärkning

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-07-31 06:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1219
Ort: Nyköping
Renault Laguna 3 2011 års modell med Flexmotor. Ren E85.
CO 0,0 (0,3)
HC 14 (200)
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-05-19 18:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4762
Ort: Sundsvall
Audi A3 1,6 '03 , motor BFQ, konverterad med Flexitune Sequential. Ca 20 % bensin och resten E85 (bensintillsatsen är tillfällig, pga misstänkt igenkläggade spridare).
CO 0,0 (0,3)
HC 0 (200)
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)

Tidigare har denna bil alltid haft lambda 1,01-1,02 och HC mellan 2 och 10 ppm. I år hade den nya tändstift (det var förmodligen första tändstiftsbytet efter 16000 mil, man byter inte i onödan eftersom insugningsröret måste tas bort) och nybytt motorolja vid besiktningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 21-01-08 10:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 189
Ort: Dalarna
Har nu i 3 år kört med perfekta avgasvärden i min Opel Corsa från 2001 med denna konverteringssats: http://www.kyltjanst-nassjo.se/etanolko ... g-25983198

Fram till i dag har jag inte haft några problem vid besiktningen. I dag hade jag dock oturen att träffa en nitisk besiktningsman som inte tyckte om etanol konverteringen och gav mig en tvåa med valet om antigen en registreringsbesiktning eller att plocka bort boxen. Självklart kan jag ta bort boxen innan en ny kontroll och sätta in den strax efter. Den känns dock lite bökigt att skulle hålla på så där.

Är där någon som kan ge ett gott råd? Finns det någon box som kan godkännas vid en ny besiktning? Alternativt behöver bilen inte kunna användas med BF 95 - enbart E85 skulle gå bra. Vilka spridare skulle jag använda på en Opel Corsa 1,2 Comfort?

Mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-01-11 19:23 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 176
Ort: Halmstad
Vad jag vet är det förbjudet att själv konventera till etanoldrift. Dock "poppar det upp" då och då uppgifter om att det skulle kunna bli tillåtet (senast förra våren), men ännu är det inte tillåtet. Registrerings besiktning är uteslutet, det blir för dyrt. Även om du (mot förmodan) skulle få ut rätt papper från tillverkaren. Jag har kört 100% E85 i typ 10 år (först en 144 - 72 med förgasare) och dom sista åren med min 745-a (större spridare och justerbar BTR. Aldrig något påpekande om detta, men det gör ju inte det tillåtet för det....
Du får nog plocka bort boxen om du ska få den godkänd

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-02-08 22:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 189
Ort: Dalarna
lennart e skrev:
Du får nog plocka bort boxen om du ska få den godkänd


Det var också den konklusion jag kom till. Efter att boxen var bortplockat fick jag 2.an släckt och bilen är nu godkänt.
Jag kom med en kommentar om att jag i de tre år jag hade haft boxen har sparat miljön för 3 ton CO2.
Killen tittade på mig och svarade: Om boxen inte var för svår att plocka bort kunde jag jo sätta i den igen :-)
Så gjort och jag kör åter på E85!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011