Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 21-04-13 11:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 21-03-23 01:49 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 38
Tjena. har en Volvo 965 -91 3.0 automat.
Jag undrar om någon här lyckats konvertera en sån med relativt låg förbrukning?

Drömmen vore ju att behålla nuvarande förbrukning men tanka e85

Är osäker på vad den drar i dagsläget då min hastighetsmätare vill ha en mil på sig att hoppa igång så trippen räknar inte rätt.
Men när jag köpte den körde jag ca 30 mil hem på 1 liter milen trots lite tung högerfot och 3 passagerare, men tror ja snittar ca 1.3 milen.

Motorn är jag ej rädd om då jag har tankar på att lägga i en dieselmotor från v70 i framtiden.

Är det äns möjligt att få en sån motor lite mer ekonomisk på e85?
Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Vet om en duktig chippare som kan det mesta om Volvo.
Men finns det något att hämta i bränsle/tänd mapparna i bränsleförbrukning tro eller slösar jag bara hans tid isåfall?

Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-03-23 19:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 180
Ort: Halmstad
Jag har bytt till en justerbar BTR. Funkade hyfsat med ett bränslegtryck på c:a 6 kg. Bytte sedan till större spridare och höjde tändlädet och kunde sänka trycket till "normalt" tryck. Bilen (745 med 16V B234F motor) funkade bra bitvis i flera år. Har haft problem med läck på avgassidan (främre avgasrör) men just nu har Lambdasonden "sagt upp sig". Motorstyrningen på "vitblock" motorerna har modernare motorstyrning och borde vara mer "följsam" men räkna med höjd förbrukning.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-03-31 13:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1105
Ort: Närke
Husse97 skrev:

Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Jag tror du har fått något om bakfoten... Piggy-back-systemet ger den mer soppa.


Citat:
Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.

Att chippa en sugmotor ger knappast mer än någon procent extra vrid (och effekt) i det vanliga varvtalsregistret.
Möjligen kan man kanske få ut några hästkrafter till om man kan öppna spjället mer vid högsta varvtalen tillsammans med höjd varvtalsspärr. Generellt talat, alltså. Jag har inte tillräckligt med kunskap om den specifika motorn.
Men den har väl variabelt insug? Möjligen kan man optimera omslaget på den och få den att matcha luftflödet bättre.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 21-04-02 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4764
Ort: Sundsvall
Jag instämmer i att det knappast går att spara nämnvärt med bränsle på chiptrimning.
Tändsystemet har ju säkert knackreglering, så tändläget håller sig ständigt så tidigt det går med hänsyn till knackning. Och så länge motorn går lambdareglerat, alltså vid normal körning med delgas, så har bränslemappningen inget inflytande.

Vad man däremot skulle kunna göra för att spara bränsle vid hårdare körning (t ex om det blir frågan om att dra tunga släpvagnar) är att ta bort fullgasanrikningen så motorn får gå lambdareglerat även på fullgas. Eftersom E85 "kyler" så mycket bättre än bensin, behövs ingen fullgasanrikning för att hålla ner värmeutvecklingen i förbränningsrummen. Det kan noteras att många fabriksbyggda FFV-bilar går med fullgasanrikning på bensin men utan på E85. Nu vet jag inte hur det är på den här modernare motorn i en 965 , men på en "rödblocks" -motor med LH 2.2 eller 2.4 gör man enkelt detta genom att klippa ledningen till fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten.

Vad som möjligen skulle kunna behöva ändras i samband med en chiptrimning är däremot parametrarna för kallstart- och varmkörningsanrikning, om man vill ha perfekt gång i alla avseenden även de första minuterna efter kallstart. Dock är nog det något som "normala" chiptrimmare inte har mycket koll på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011