Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-09 14:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-06-18 17:58 
Offline

Blev medlem: sön 07-06-17 15:29
Inlägg: 2
Ort: Från
Håller på att konvertera min Porsche 924 till etanoldrift och kör nu på 50/50 etanol/bf98 utan problem. Men hur kan man kontrollera om man fått rätt blandning om man inte har lambdasond?

Jag har letat runt på forumet med hittar bara info där man använder sig av lambdavärdet. Blir jag tvungen att montera en lambda för att kontrollera blandningen eller finns det något annat sätt?

Mvh,
Christoffer


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Du kommer säkert att få mer detaljerade svar men jag börjar iaf;)

Lambdavärdet används för att kontrollera förbränningen så detta kommer du inte ifrån!

Om din bil inte har lambdasond (före 1989 års modell) så skulle ett alternativ vara att köra den på en så kallad rullande landsväg. Detta är dyrt och att göra det bara för etanolens skull är knappast försvarbart! Ett annat alternativ är att köpa en billig sond (fr. 398:- på t.ex biltema) och använda den ihop med en lambdamätare.

Här finns ett alternativ: http://lambda.webb.se/ kostar en del men på något sätt måste man kolla så att allt är OK om man skall köra med etanol.

På SBP kollar de visserligen avgasvärdena men inte vid körning/belastning med mera..

Berätta mer om din bil, årsmodell, ev. motorkod och sådana grejer för det underlättar för de som kan mer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Ett sätt är förstås att låna en avgasanalysator för verkstadsbruk och släpa med sig den i bilen under provturer. Strömförsörjningen kan man ju ordna med en 12/230 V växelriktare. De flesta sådana analysatorer har någon form av utgång så att man kan logga data med en PC, men det är högst varierande hur enkelt eller knöligt det är att få till loggningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-23 12:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-06-17 15:29
Inlägg: 2
Ort: Från
Ja för en exakt inställning behövs ju lambda eller en analysator, jag tänkte mer på andra sätt för att få en relativt riktig blandning. På en bensinare kan man ju kolla färgen på stiften, om den ryker svart, hackar vid gaspådrag etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Man kan ju alltid göra den första grovinställningen genom att försöka bedöma t ex om motorn är svag (förmodligen för mager blandning) eller om en bakomvarande tycker att det luktar sprit om avgaserna (förmodligen alldeles för fet blandning).

På en K-jetronic-bil, där accelerationsanrikningen är given en gång för alla (beroende på insugningsrörets volym och strypningen ovanför sliden i bränslemängdmätaren) så kan man räkna med att för mager blandning i första hand visar sig som att motorn svarar dåligt (eller med någon sekunds fördröjning) på tvärt gaspådrag.

Ett annat sätt är att försöka bedöma om ungefär samma inställning på skruven för tomgångsblandning verkar rätt efter konverteringen, som på bensin före konverteringen.
Skruva gärna en del fram och tillbaks för att komma underfund med hur motorn reagerar på olika blandning vid tomgång. Det vanliga på K-jetronic är att den går bra även om blandningen är alldeles för fet, när man skruvar i riktning mot mager blandning finns det en mycket tvär gräns bortom vilken motorn knappt ens går på tomgång. Detta om spridarna är i bra skick (finfördelar bränslet bra, och ger lika mycket till alla cylindrar). Vid ofriska spridare, tjuvluft etc brukar man märka att motorn gradvis börjar gå ojämnare och ojämnare på tomgång när man magrar ut blandningen. En motor med sådana problem går ofta ganska ojämnt på tomgång om man inte har fetat på blandningen så det är svårt att klara bilprovingens avgaskrav (detta alltså vid bensindrift).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011