Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vedbod- och bonntrimning
InläggPostat: ons 07-06-20 21:14 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hade lite svårt att hitta ett passande ställe på forumet. Är ny här och tycker det verkar vara aningens mycket "vedbotrimning" eller "bonntrimning" som gäller.

Vill gärna köra på E85 fullt ut om det går utan att investera tiotusentals kronor i ombyggnad. Vilka resultat får man egentligen med de enkla, knappast optimala, piggybacksystemen? Att förbrukningen stiger är klart men hur ser avgasvärdena ut? Koldioxid är ju det enda som tas upp i debatten men vad händer med övriga utsläpp?

Piggybacksystemen är ju nästan lika dyra som en "riktig" omprogrammering av motorstyrningen. Som jag ser det är piggybacksystemens enda fördel att man kan köra på ren bensin om det skulle vara nödvändigt, vid t.ex. utlandsresa. Det kanske finns någon som kan åstadkomma chiptrimning med flera lägen, E5 till E85? Om tillgången till E85 var ständig kunde man kanske höjs kompressionen för ökad verkningsgrad? Kvar har man förstås kallstartproblematiken. HUr löses den på Ford/Volvo och SAABs flexibilar? Effektiva eldoppvärmare börjar numera bli sällsynta och oljetrågs- eller slangvärmare är ju rätt verkningslösa. Kan man köra bensindrivna värmare på etanol? Är ju mycket effektivare och så har man alltid värmeren med sig. Priset är förstås högt...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På fabrikstillverkade FFV-bilar så löser man kallstartproblemen dels med rejält tilltagen kallstartanrikning och dels genom att använda moderna typer av spridare som finfördelar bränslet bättre än de spridare man hittar på de 10-20 år gamla bilar som de flesta hemkonverterare håller på med.

Ett effektivt kallstarthjälpmedel i form av elektriskt värmeelement i insugningsröret fanns på många bilar med centralinsprutning på 90-talet (och även på förgasarbilar på 80-talet). Genom att slå till det 30 sekunder före start får man igång motorn även vid mycket låga temperaturer, utan att behöva använda motorvärmare och utan att använda mer kallstartanrikning än vad som behövs för bensin. Men i och med att centralinsprutningssystemen har försvunnit från marknaden så har man också tappat den kallstartmöjligheten.

När det gäller elektriska motorvärmare så är det fortfarande inga problem att få tag i "blockvärmare" som fungerar bra. Ett undantag är förstås de bilar där motorn saknar kärnpluggar eller förberedda platser för montering av motorvärmare, där blir man tvungen att ta till mindre effektiva (och ibland brandfarliga) lösningar, t ex kontaktvärmare som bara ska ligga an mot motorblocket eller någon form av slangvärmare.

Det finns goda erfarenheter av att köra flera olika typer av bensinvärmare på E85, men det betyder förstås inte att alla värmare på marknaden säkert sköter sig bra.

Det har ännu inte gjorts något seriöst körcykelprov på någon "hemkonverterad" bil. Det talas mycket om ett test som gjordes för några år sedan på en Skoda som var konverterad med höjt bränsletryck och som inte gav så bra resultat, framför allt blev kväveoxid (NOx)-utsläppen för höga. Men det finns mycket kritik mot just det testet, bilen var rätt gammal och egentligen borde man ju ha börjat med att återställa den till originalutförande och genomfört en körcykel på bensin för att se om den uppfyllde kraven i det läget. Det finns inte heller någon dokumentation om vilket bränsletryck man hade ställt in vid konverteringen. Man tog inte ens reda på om den överhuvudtaget klarade att lambdareglera eller om motorstyrsystemet hade några felkoder lagrade (och kanske gick i någon form av nödkörningsläge). Bilmodellen i fråga har nämligen ingen motorelektronikvarningslampa.

Tanken med piggybacksystem är ju att ett och samma system ska gå lätt att installera på många olika bilmodeller. Om man ska mappa om programvaran i bilens eget styrsystem kräver ju det att varenda motortyp på marknaden måste behandlas individuellt, dessutom krävs samarbete med biltillverkaren på nyare bilar där man har tagit till speciella metoder (kryptering etc) för att försvåra ändringar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
"Bonntrimning" skulle jag vilja kalla konvertering bara genom att höja bränsletrycket.. Det är den enklaste och billigaste metoden och fungerar den så är det väl bra? Det behöver ju inte vara bättre bara för att det kostar mer!

Vad gäller piggy-backsystemen så finns det ju ett flertal olika i olika prisklasser. Vissa har ju använts i stora mängder i t.ex Brasilien och kan väl knappast kallas bonntrimning? Det de gör är ju i stort sett samma sak som en omprogrammering/chippning av bilens motorstyrsystem gör?

Möjligen med den skillnaden att även tändläget programmeras om vid "chippning"?

Fördelen med piggibacksystemen är ju som du säger att man kan köra på olika procenthalter etanol vilket kan vara bra!,

Ett enkelt sätt att konvertera t.ex Volvo 740-940 är ju att bara byta till större spridare.. Detta fungerar såklart för andra bilar med men då har man nackdelen att den inte kommer att gå bra på bensin!

Bränsletryckshöjning, som fungerar bra på många bilar, har samma problem. Men det går att komma undan detta genom att ordna by-pass på olika sätt så att man kan växla mellan E85 och bensin..

Avgasvärdena skall, under förutsättning att de var bra innan, inte påverkas negativt av etanoldrift!

Den något trubbiga metod att mäta avgasvärden som t.ex SBP har skall inte vara ett problem för en konverterad bil!

Det finns dessutom många som kollat sina bilar under normala driftförhållanden med bra resultat, vilket inte ofta görs på en "vanlig" bil?

Med detta menar jag att trots att en bil, konverterad eller inte, klarar avgasmätningen hos SBP så är det ingen garanti för att den fungerar optimalt vid körning?

Vad gäller bensindrivna värmare så verkar de funka bra på etanol med!

Hur mycket energi tillverkarna av etanolbilar har lagt på kallstartsegenskaperna låter jag vara osagt men med tanke på vad man läst här på forumet och på andra ställen så fungerar de inte bättre än de "bonnkonverterade" bilarna som finns!

Motorvärmare rekommenderas av alla tillverkare och dessutom ökar inblandningen av bensin i etanolen under vinterhalvåret!

Kallstartsproblemen beror ju på etanolens egenskaper och drabbar då även fabriksbilarna..

Läs vidare på forumet så kommer du att hitta mycket intressant!

Välkommen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ragamuffin skrev:
Vad gäller piggy-backsystemen så finns det ju ett flertal olika i olika prisklasser. Vissa har ju använts i stora mängder i t.ex Brasilien och kan väl knappast kallas bonntrimning? Det de gör är ju i stort sett samma sak som en omprogrammering/chippning av bilens motorstyrsystem gör?

Möjligen med den skillnaden att även tändläget programmeras om vid "chippning"?


Om man får vara lite fördomsfull... Brasilien betraktar jag inte som ett högteknologiskt land direkt. En komplett omprogrammering antar jag är något helt annat än de flesta piggybacksystemenens manupulation av insprutningstiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 22:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Nej, det är sant... Brasilien är väl inte det första landet man tänker på vad gäller high-tech!

Å andra sidan har de väl mest erfarenhet av alla länder av fordon drivna av etanol? Och bara för att produkten används i Brasilien så behöver den ju inte vara konstruerad av en brasilianare?

Förhoppningsvis är det så att en omprogrammering för 7-10000:- innebär att du får något mer än vad ett piggybacksystem för 500-3500:- gör?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 16:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
När det gäller emissionerna så kan du utgå från att du inte försämrar något om du bara kollar under vilka förhållanden motorn går i cloosed loop (lambda1) före och efter konvertering.
Är bara katysatorreningen igång i samma omfattning (vilket den är om man kör med varm kat och lambda 1), blir samtliga avgasvärden lika bra eller tom bättre om man kör på E85 jfrt med bensin.
Visst, det tar lite längre tid att få igång katalysatorn efter en kallstart, men hur många mil av dina resor körs innan katten tänt?
Dessutom är du ju redan inne på att hjälpa upp den biten rejält genom att använda ngn form av motorvärmare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-22 09:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jo, det klart att det har lång erfarenhet av just etanoldrivna bilar i Brasilien. Dessvärre är ju inte deras klimat eller bilpark att jämföra med vår. Ett monterat piggybacksystem verkar ju bara vara obetydligt billigare än en ordentlig omprogrammering. Intervallet tycks vara 4500-7000 kr för min bil (Citroën C5 V6), inte 500-10000 kr. Föreställer mig att en total optimering för etanoldrift ger större skillnader än de enkla lösningarna. De flexifuel-bilar som säljs är ju knappast optimerade. Inte heller gasbilarna som säljs är optimerade för gasdrift, sådana finns tydligen i Italien som har Europas tätaste gastankställen.

Det där med motorvärmare tycker jag är ett problem. Dels doppvärmarmöjligheten försvinner mer och mer, och de är effektivare än 100W på oljetråget. El från vägguttag är ingen bra lösning när bilen i många fall, kanske till och med de flesta, ändå inte har något sådant i närheten. Optimalt skulle värmarhistorien vara integrerad med etanolkonverteringen. Ni som kört med E85 även på vintern, hur ser startsvårigheterna ut vid t.ex. -10 grader och ingen tillgång till motorvärmare? Visserligen ska det nu tydligen bli E75 på vintern i pumparna. Kanske ska vi hoppas att de milda vintrarna fortsätter och man klarar sig utan problem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-22 18:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Har inte haft några större problem på vintrarna utan motorvärmare. Kan krävas ett extra försök eller ett par extra varv med startmotorn. Bilen är konverterad med en egenhändigt konstruerad "piggyback" box med speciellt kallstartsprogram.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-23 08:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Databoxen skrev:
Har inte haft några större problem på vintrarna utan motorvärmare. Kan krävas ett extra försök eller ett par extra varv med startmotorn. Bilen är konverterad med en egenhändigt konstruerad "piggyback" box med speciellt kallstartsprogram.

Hur fungerar "kallstartprogrammet" i princip? Automatiskt, manuellt, temperaturkännare?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-23 09:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Av olika skäl valde jag att ha helt manuell styrning av kallstartsfunktionen, pga dels för att man vill ha 100% koll på vad som händer samt att tiden som man har kallstarten aktiverad varierar ganska mycket.
Självklart skulle denna kunna automatiseras med temp/tid styrning, men jag personligen tycker det är helt ok att slå om en brytare efter ett par minuters körning. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011