Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-07-05 13:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Efter mycket goda E85 erfarenheter i två tidigare bilar har jag nu funderat på att fullkonvertera min Lexus LS 400 från 1995. Motorn heter 1UZ FE, och är en 4 liters V8:a med hög grunkompression och 4 ventiler per cylinder = bra förbränningsegenskaper.
Spridarna har ganska låg kapacitet (motorn är "bara" på 265hk), och dessutom elanslutningar som är lite "japanspeciella". Systemtrycket är ganska lågt, men å andra sidan är nog inte pumpen speciellt kraftig. Har någon förslag på man bäst konverterar till E85?

/Alexander


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Piggyback på ett 8 cyl sekventilellt system som detta blir ju rätt dyrt och samma går ju för byte av spridare.
(Mkt seriös motor förresten, du borde passa på och trimma den lite grann, finns det några tuning delar till dem? Kanske andra kammar, högre komp kolvar...)
Har själv sett insidan på denna motor och det är i klass med Mercedes!

Eftersom du alltså troligen behöver höja trycket en del kunde du sätta dit en K(E)-jet pump på 5 bar direkt och en BTR från samma system (extern KE-jet BTR).
Kanske räcker det.
Alternativt 2 pumpar, en där som går hela tiden och en som stöttar vid fullgas och vid kallstarter.
Det pågår ju ett projekt här för att fixa en behovsstyrd, steglös pumpstyrning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 17:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Skakar liv i en gammal tråd.

Jag kör numera denna bil på blandning av E85 och BF95. Maximala inblandningen har varit drygt 75% E85, och bilen går bra på det.
Dock blir den lite segare att starta även på sommarmorgnar, men dagtid snurrar den igång lika bra som på bensin. (Svart bil är en bra metod att förvärma motorrum och bränsle...)

Prestandan försämras nog något vid så hög inblandning, men det märks inte så att det stör, och förbrukningen är mycket angenäm läsning.

Jag räknar normalt med ca 1,05 liter BF95 per mil för mina blandade körförhållanden. (På långkörning -motorväg- med 4 personer och bagage samt med AC har den varit nere på 0,95.)

Numera på ca 75% E85 har den tagit ca 1,18 under samma förutsättningar! :D

Ingen "Check Engine", ryckningar eller andra biverkningar.
Jag återkommer med mer fakta när jag kört mer.

Och ja, det är en mycket seriöst byggd motor. Redan 1989 hade den aluminiumblock och dito toppar, 4-ventilsteknik och dubbla överliggande kamaxlar, helelektronisk motorstyrning, extremt stabil bottendel med "6-bultade" vevöverfall (4 pinnskruvar + 2 skruvar) osv.
Standard bottendel och toppar är utan problem goda för 850 driftsäkra hästkrafter (på bensin). Inte illa för en nästan 20 år gammal 4-litersmotor.

Jämförelser med Mercedes undanbedes....... :wink:

/Alexander

edit: ändrade skrivfel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 10:29 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 10:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis det fortsatt er aktuelt med konvertering, har det jo kommet et relativt rimelig alternativ for 8 sylindre.
http://www.etanoldax.se/sidor/start.html

1500+moms

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 11:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JO, fast problemet blir väl kanske att man måate byta även spridarna om de är för små som antyds.
Kankse kunde man höja trycket och koimbinera med denna 8-kanaliga svenska piggyback för att få bra kallstartsegenskaper.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 16:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag undrar om inte motorn är semi-sekventiell... Det kan vara en bra idé att kolla upp innan man bestämmer sig för vilken piggyback man ska skaffa.
Min V6:a behövde bara 3 kanaler eftersom spridarna skjuter två-och-två.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tror den motorn har Nippondenso system. Det systemet var mkt avancerat när det kom, vida överlägset Bosch vid mitten av 90-talet.
Troligen helsekventiellt men iofs kan det ju vara fråga om ett "dubblerat" system till en 4:a.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 08:59 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Hej alla!

Jag har som synes inte varit inne här på länge... Bilen finns kvar, och har körts på blandtankning, men nu är nyköpta, kompletta verkstadshandböcker och elscheman på väg till mig. Sen blir det fullkonvertering. :D

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 14:17 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
(Svart bil är en bra metod att förvärma motorrum och bränsle...)
Som Alexander skrev! Silver är inte heller någon dålig kulör om man vill välja en bil som blir varm i solen, då bilen i silver vart varmast av alla olika kulörer på bilar när en biltidning ställde ut ett antal VW-Golf i solen för att se temperaturen i bilar.Svalast var bilen som var ljusgul följt av vit bil.
Näst varmast var den svarta bilen.Alltså skall man inte välja silver om man vill ha en sval bil, men kanske bra om man kör på etanol!
Jag borde kanske prova att blandtanka min LS 400 då den redan går lite för fett,så kanske det blir lagom när den går på E85.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011