Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: G60 Passat
InläggPostat: lör 07-07-07 19:52 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-07 15:31
Inlägg: 6
Ort: Från
Tjo på er

Jag har nu kört min G60 Passat med Flextune ett litet tag,
den funkar i stort men inte klockrent.(hackar lite vid full gas och svårstartad ibland)
Så jag är lite sugen på Spridare eller BTR i stället

Så är det nån som vet vad för spridare jag ska ha om jag vill konvertera min VW g60 motor. (Tror dom jag har flödar 280cc)
Och vilken bil dom kan sitta i för besök på skroten.

Alt nån bil som har en BTR på 4 - 4.5 bar.(Min ska nu ha ett btr tryck på 3 bar och hoppas att jag är rätt ute)

MVH B.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 18:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Problemet med alla dessa flex*** burkar är att man når 100% dutycycle på spridarna vid mycket lägre varvtal pga att flex-boxarna förlänger spridarpulsen ca 30%. När man når 100% upplevs motorn hacka, precis som du säger. Dessutom börjar ju motorn gå magert när man inte lyckas spruta in mer bränsle än vad spridarnas kapacitet tillåter.
Detta gör justerbar btr ett lite bättre alternativ. Eller ett system som förändrar trycket vid behov, vilket jag dock inte sett ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 19:59 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-07 15:31
Inlägg: 6
Ort: Från
Låter helt rimmligt.

F**skapet starta inte i morse alls,så nu åkte Flexen ut.(jo med startgas)

Har köpt en ställbar BTR på nätet,så får vi se hur det går.
Återkommer väl med info om det funkar bra,ja eller om den inte funkar
B.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 20:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Min erfarenhet är att startsvårigheterna inte skiljer speciellt mycket mellan BTR eller flexbox (dock egen konstruktion). Kan dock vara ett plus att köra med förhöjt b-tryck då detta finfördelar bränslet ytterligare, vilket skulle kunna underlätta start.
Det finns ju lite olika tricks, t.ex modifiering av NTC-resistansen för styrdonets motortempgivare, så att motorn får förhöjd kallstartsanrikning. Detta lär du behöva även om du kör med BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-09 23:43 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-07 15:31
Inlägg: 6
Ort: Från
Hmm startbekymmerna var visst inte etanol relaterade denna gång.

Vägrade starta med bensin,visade sig vara tempgivaren -).
Har en massa annat strul med en just nu,så etanolen får vänta.

Men NTC-resistansen låter riktigt intresant,är det ett så kallat kallstarts motstånd ?

Och hur funkar det i praktiken,och hur gör man ?

För övrigt får man tacka för all info -)
Jag är ju en sån där som provar först och lär mig sen,och provar igen -)

MVH B.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 10:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Det enklaste är att du kollar upp nummret på Bosch-spridarna (antar att det är Bosch), sen kollar upp kapacitet på dessa och försöker hitta spridare som är mellan 30-50% större.

Det är så jag gjorde. Flextech jox och höja bränsletrycket tycker jag inte om. Höjd bränsleetryck dödar pumpen ganska snabbt och Flextech kan som sagt inte förlänga pulsen över 100%. Är spridare på maringalen vid bensindrift kommer Flextech inte att hjälpa.

Är dina orginalspridare på 280cc skulle du behöva 392cc spridare. Har för mig att porsche 944 Turbo spridare är på 411cc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 18:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Skulle vara intressant att höra dina erfarenheter hur höjt tryck "dödar pumpen snabbt" som du formulerar dig?? Har du något exempel på detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 18:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad jag vet har ingen kunnat visa upp bilder på delar från någon bränslepump som har körts sönder på grund av för högt bränsletryck.

På gamla forumet fanns det en tråd där flera hade postat bilder på isärtagna, havererade bränslepumpar. Som regel var det frågan om pumpar som hade varit med uppåt 30000 mil, och kanske på sista tiden körts med E85, eventuellt också med höjt bränsletryck. Utan undantag var felorsaken den vanliga för en enkel likströmsmotor som har passerat den livslängd tillverkaren hade tänkt sig - nämligen att kolborstar och kollektor var utslitna. Andra delar - pumphus, rullar, pumphjul, lager mm - var utan undantag som nya. I en del fall kunde man se lätta korrosionsangrepp på elektriskt anslutna delar, t ex kolhållare. Men det var absolut inget som skulle kunna störa pumpens funktion.

En sak som är lite tråkig i sammanhanget är att alla bilderna avsåg Bosch-pumpar från 80-talet och början av 90-talet. Det hade varit mycket intressant att se vad som händer med billiga kinesiska piratpumpar när de lägger av, vilket påstås kunna hända efter enstaka tusental mil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 18:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dessutom ordnar man ju helst ett högre tryck mha en extrapump vid behov, t.ex. vid kallstart eller maxlast/varv om spridarna inte räcker till riktigt.
Så orginalpumpen kan jobba som vanligt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-16 04:10 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-07 15:31
Inlägg: 6
Ort: Från
Ok nu är den reglerbara BTR på plats -)
Några korta testrundor med 50L etnol coh 20L bensin i tanken säger att allt funkar kalas just nu,har satt ett tryck på 5bar.
återkommer med lite utförligare info när jag testat av den lite mer.
MVH B.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011