the_hunter skrev:
Har konventerat min Volvo 740 -90 aut med Flexitune II. Har kört ca 400mil nu och allt har funkat kalasbra. Flexituneboxen är inställd på att ge 30% mer och bilen har gått väldigt fint. Igår tändes dock "lambdalampan" mitt under landsvägskörning. När jag läser av felkoderna så visar den 2-2-1 och 2-3-1.
Alltså: ("Lambdareglering mager dellast" respektive "Lambdareglering mager eller fet dellast") När jag raderar felkoderna är lampan släckt endast någon sekund efter start sedan lyser den igen och samma koder finns lagrade om jag kollar. Jag har provat med att ställa om Flexituneboxen både uppåt och neråt men det ger ingen skillnad.
Någon som har någon ide om vad det kan vara??
Bilen verkar gå hyfsat annars, har i och försig inte hunnit köra så mycket med den sedan detta hände.
Kan det vara någon annan komponent som gått sönder och orsakar dessa felkoder?
Tacksam för hjälp
Kommer felkoderna tillbaka lika snabbt oavsett om det är frågan om en varmstart eller om motorn är helt kall (stått över natten t ex)?
Vad har bilen för motorstyrsystem (mest troligt är ju LH 2.4 + EZ116K, men vissa 740/940 -exemplar har Bendix "Regina" i stället)?
Om du har LH 2.4 + EZ116K, se då till att alltid läsa av felkoder även för tändsystemet för att säkerställa att det inte finns något skumt där.
Hur långt har bilen gått och vet du om lambdasonden är bytt någon gång?
Det är inget ovanligt att lambdasonden börjar fungera gradvis sämre och sämre med tiden, typisk livslängd är 15000-30000 mil om den inte har utsatts för några otrevligheter. Dock kan livslängden bli betydligt kortare om motorn drar mycket olja och det kommer ut oljedimma med avgaserna.
En sak som kan orsaka felkoder som tyder på problem med lambdaregleringen är trasig topplockspackning. Andra tecken på detta är om det bubblar i expansionskärlet eller om vattennivån ändras när man rusar motorn. Om man har tillgång till en avgasanalysator kan man "sniffa" med den i expansionskärlet och se om den indikerar HC.