Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-07-08 19:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 18:45
Inlägg: 2
Har konventerat min Volvo 740 -90 aut med Flexitune II. Har kört ca 400mil nu och allt har funkat kalasbra. Flexituneboxen är inställd på att ge 30% mer och bilen har gått väldigt fint. Igår tändes dock "lambdalampan" mitt under landsvägskörning. När jag läser av felkoderna så visar den 2-2-1 och 2-3-1.
Alltså: ("Lambdareglering mager dellast" respektive "Lambdareglering mager eller fet dellast") När jag raderar felkoderna är lampan släckt endast någon sekund efter start sedan lyser den igen och samma koder finns lagrade om jag kollar. Jag har provat med att ställa om Flexituneboxen både uppåt och neråt men det ger ingen skillnad.

Någon som har någon ide om vad det kan vara??
Bilen verkar gå hyfsat annars, har i och försig inte hunnit köra så mycket med den sedan detta hände.

Kan det vara någon annan komponent som gått sönder och orsakar dessa felkoder?

Tacksam för hjälp :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 19:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Lambdasonden kanske ger för låg signal eller något luftinläckage före sonden. Mät om möjligt upp signalen från sonden med multimeter eller ännu hellre med oscilloskop.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-07-08 21:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
the_hunter skrev:
Har konventerat min Volvo 740 -90 aut med Flexitune II.

Igår tändes dock "lambdalampan" mitt under landsvägskörning. När jag läser av felkoderna så visar den 2-2-1 och 2-3-1.
Alltså: ("Lambdareglering mager dellast" respektive "Lambdareglering mager eller fet dellast")


Hej !

Koppla bort Flexi-boxen och kör på bensin och se vad som händer.

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-07-08 22:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
the_hunter skrev:
Har konventerat min Volvo 740 -90 aut med Flexitune II. Har kört ca 400mil nu och allt har funkat kalasbra. Flexituneboxen är inställd på att ge 30% mer och bilen har gått väldigt fint. Igår tändes dock "lambdalampan" mitt under landsvägskörning. När jag läser av felkoderna så visar den 2-2-1 och 2-3-1.
Alltså: ("Lambdareglering mager dellast" respektive "Lambdareglering mager eller fet dellast") När jag raderar felkoderna är lampan släckt endast någon sekund efter start sedan lyser den igen och samma koder finns lagrade om jag kollar. Jag har provat med att ställa om Flexituneboxen både uppåt och neråt men det ger ingen skillnad.

Någon som har någon ide om vad det kan vara??
Bilen verkar gå hyfsat annars, har i och försig inte hunnit köra så mycket med den sedan detta hände.

Kan det vara någon annan komponent som gått sönder och orsakar dessa felkoder?

Tacksam för hjälp :D


Kommer felkoderna tillbaka lika snabbt oavsett om det är frågan om en varmstart eller om motorn är helt kall (stått över natten t ex)?

Vad har bilen för motorstyrsystem (mest troligt är ju LH 2.4 + EZ116K, men vissa 740/940 -exemplar har Bendix "Regina" i stället)?
Om du har LH 2.4 + EZ116K, se då till att alltid läsa av felkoder även för tändsystemet för att säkerställa att det inte finns något skumt där.

Hur långt har bilen gått och vet du om lambdasonden är bytt någon gång?
Det är inget ovanligt att lambdasonden börjar fungera gradvis sämre och sämre med tiden, typisk livslängd är 15000-30000 mil om den inte har utsatts för några otrevligheter. Dock kan livslängden bli betydligt kortare om motorn drar mycket olja och det kommer ut oljedimma med avgaserna.

En sak som kan orsaka felkoder som tyder på problem med lambdaregleringen är trasig topplockspackning. Andra tecken på detta är om det bubblar i expansionskärlet eller om vattennivån ändras när man rusar motorn. Om man har tillgång till en avgasanalysator kan man "sniffa" med den i expansionskärlet och se om den indikerar HC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-07-09 06:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 18:45
Inlägg: 2
Hej och tack för alla svar!

Jag koplade bort minuspolen till batteriet över natten och idag när jag startade så förblev lampan släckt!

Bränslefiltret är bytt, sattes igen efter 2 tankar E85.
Felkoderna kom lika snabbt vare sig bilen var kall eller varm. Efter radering så var felkoderna tillbaka med en gång man startade.
Det finns inga felkoder på tändningen.
Bilen har gåt ca 35 000mil och lambdan är säkert inte bytt. Det är kanske den som håller på att ge sig.

Får väl se om det återkommer framöver...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 11:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, det hela verkar lite konstigt ändå, med tanke på att lambdaregleringen inte kopplas in direkt efter kallstart så borde det rimligtvis dröja några minuter innan man kan få felkoder som har med den att göra.
Men det har ju förekommit ibland att en dålig lambdasond beter sig som om det är överledning till jord i den, ett sådant fel borde styrdonet kunna upptäcka direkt efter kallstart.

En annan möjlighet är ju om det är något tempgivarproblem så att LH-styrdonet tror att motorn är varmare än den egentligen är.
Du kan prova att mäta spänningen från de båda pinnarna på tempgivaren till jord. Det är en dubbel givare (svart kontaktstycke) på Volvo med LH 2.4, den ena halvan används för LH-styrdonet och den andra för EZ-K -styrdonet. Se till så att du INTE mäter på givaren för motortempmätaren (den är större och har en kontakt med rundstift).

Normala spänningar på LH -sidan är vid kall motor (15-20 °C) 2 - 2,7 V och vid varm motor (80-90 °C) 0,3 - 0,6 V.
På EZ sidan kan man vänta sig vid kall motor 3,9 - 4,3 V och vid varm motor 1,3 - 1,8 V.
Spänningarna får inte ändra sig för att man knackar på tempgivaren.
Mät med kontakten ansluten till givaren och tändningen på, motorn behöver dock inte vara igång. Man kan kränga av gummiskyddet på baksidan av kontakten för att komma åt med testpinnar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-08-08 00:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
the_hunter skrev:
Hej och tack för alla svar!

Jag koplade bort minuspolen till batteriet över natten och idag när jag startade så förblev lampan släckt!
....


Det räcker med att du tar bort säkring 1 i ca 30 sek så får du samma resultat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-08-08 17:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Andreas_ace skrev:
the_hunter skrev:
Hej och tack för alla svar!

Jag koplade bort minuspolen till batteriet över natten och idag när jag startade så förblev lampan släckt!
....


Det räcker med att du tar bort säkring 1 i ca 30 sek så får du samma resultat.


Men man bör återigen inskärpa att även om det GÅR att släcka en tänd motorelektronikvarningslampa på det sättet, så ska man INTE göra så. Det är bättre att läsa av och radera via testlådan, det ger samma resultat för motorstyrsystemets del men man riskerar inte att få problem med eventuell kodad bilstereo, skumma larm eller liknande som inte gillar att bli strömlösa.

Det är för den delen något förvirrande ur felsökningssynpunkt att flera olika styrdon är kopplade till samma motorelektronikvarningslampa. Mycket skulle vara enklare, speciellt när det är frågan om flera olika tillfälliga fel, om LH och EZ-K hade haft var sin lampa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-08-08 22:13 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Vad jag vet så finns det inga andra sätt att släcka lamda lampan.
lampan släcks inte även om du raderar felkoder.

Och om det verkligen är ett fel så kommer lamdalampan lysa igen.

När det gäller säkring 1 som jag sa så är det säkring för bränslepump och bränsleinsprutningssystem.
Så det påverkar inte radio eller larm, eftersom du inte bryter ngn strömkrets


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Släcka lampan
InläggPostat: ons 07-08-08 22:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Volvo 240, med LH 2.4 står det så här i en verkstadshandbok: Radera minnet genom att trycka in knappen i mer än fem sekunder. Släpp knappen varvid dioden skall tändas efter tre sekunder. Tryck in knappen igen mer än fem sekunder. Släpp och dioden slocknar.

Nu vet inte jag om detta gäller för 940, men det är ju tämligen troligt att det är lika?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Släcka lampan
InläggPostat: ons 07-08-08 22:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
nyfiken skrev:
Till Volvo 240, med LH 2.4 står det så här i en verkstadshandbok: Radera minnet genom att trycka in knappen i mer än fem sekunder. Släpp knappen varvid dioden skall tändas efter tre sekunder. Tryck in knappen igen mer än fem sekunder. Släpp och dioden slocknar.

Nu vet inte jag om detta gäller för 940, men det är ju tämligen troligt att det är lika?


Stämmer bra, men raderad diagnosbox brukar inte släcka lamdalampan.
Har inte gjort det för mig eller en annan 740 jag meckat med.
På min var jag tvungen med säkring 1.
På en polare så körde han i 2 veckor så slocknade den istället.

Kan ju bara vara tillfälligt för min bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-09 12:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att man måste läsa av och radera felkoder för både insprutnings- och tändstyrdonen för att lampan ska slockna.
Det är samma metod som används på alla Volvo med LH 2.4 + EZ-K. Om man råkar på en 940 med Regina så är det i princip samma metoder där också, men där finns det bara ett styrdon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011