Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 11:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hyundai Atos -06b
InläggPostat: lör 07-07-28 16:00 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-28 15:47
Inlägg: 16
Ort: Hallaröd mitt i Skåne
Hej!!!


Hyundai Atos -06b 63hk nu konverterad till 100 e85 med höjt tryck från
2,5 till ca 3 bar vet inte till 100% exakt rätt värden, men har best mätare.
Utan konvertering klarade den 80-85% innan check-engine tändes(bank1 sensor1 too lean) den reglerade dock till lamda 1 och perfekta co,hc och 02-värden både på tomgång och genom hela registret.
Förbrukningen har stigit från 0,55 till 0,75 l/mil.
Gången är helt perfekt känns som om man har nästan 10hk till, mkt piggare på alla varv!!
Har även kollat med GDS (jobbar på Hyundaiverkstad) och sett att även tändkurvorna har ändrat sig +ca 3-4 grader.
Innan tryckökningen kunde man se att insprutningstiderna ökat med ca 1ms från 3 till 4ms.
Kan även se avgastemp, men vet ej vad som är normalt värde för bensin resp e85, men är väl beroende av belastning mm.
Kort sagt det har blivit som en helt ny bil, pigg och rolig att köra nu, gick helt ok innan, men har fått det lilla extra!!!!
Återstår att se kallstarter(som kallast 12+) inga problem än.


Återkommer med mera info


Claus J

HyundaiHuset i Lund


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-30 10:43 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-28 15:47
Inlägg: 16
Ort: Hallaröd mitt i Skåne
Hej!!


Kallstart i morse +7 grader, blev rätt sä bra nötande med starten 4 korta
försök bleb det innan den "tog"
Ska kolla värdena på ECT-sensorn och koppla en vridpotensiometer med
lämpligt värde.
På en ennan bil jag hade, Escort 97:a BTR+potensiometer med max 100KOHM fungerade det 100% ända ner till -15 grader (hade inte kallare)

Återkommer med resultat!!!


Claus J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-31 11:02 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-28 15:47
Inlägg: 16
Ort: Hallaröd mitt i Skåne
Hej!!!


Vridpotensiometer 45Kohm i serie med ECT-sensorn vriden till 35Kohm gav -37,5 grader mera än så får man felkod ECT-high.
Iaf 20Komh gav ca -20 grader och den hoppade igång med en gång!!
Nu var det iofs bara +10 grader så vi får se hur det går när det blir kallare!!??

Claus J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-31 12:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Du er jo i en helt OK situasjon som bare kan plugge deg til bilen og kontrollere hver enesten lille modifikasjon du gjør:-)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hyundai Atos -06b
InläggPostat: tis 07-07-31 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Atosman skrev:
Hej!!!


Hyundai Atos -06b 63hk nu konverterad till 100 e85 med höjt tryck från
2,5 till ca 3 bar vet inte till 100% exakt rätt värden, men har best mätare.
Utan konvertering klarade den 80-85% innan check-engine tändes(bank1 sensor1 too lean) den reglerade dock till lamda 1 och perfekta co,hc och 02-värden både på tomgång och genom hela registret.
Förbrukningen har stigit från 0,55 till 0,75 l/mil.
Gången är helt perfekt känns som om man har nästan 10hk till, mkt piggare på alla varv!!
Har även kollat med GDS (jobbar på Hyundaiverkstad) och sett att även tändkurvorna har ändrat sig +ca 3-4 grader.
Innan tryckökningen kunde man se att insprutningstiderna ökat med ca 1ms från 3 till 4ms.
Kan även se avgastemp, men vet ej vad som är normalt värde för bensin resp e85, men är väl beroende av belastning mm.
Kort sagt det har blivit som en helt ny bil, pigg och rolig att köra nu, gick helt ok innan, men har fått det lilla extra!!!!
Återstår att se kallstarter(som kallast 12+) inga problem än.


Återkommer med mera info


Claus J

HyundaiHuset i Lund


Intressant, Atosman!

Detta med avgastemp är ju intressant då det från en del håll framförs påståenden om att tempen skulle stiga vid E85-körning.
Har du en tempsensor på din bil? Sitter den i grenröret eller strax före katten kanske?
Om du kan mäta avgastempen kontinuerligt vore det mkt intressant om du kunde testa på bensin resp E85 i vindstilla på plan väg, vid t.ex typ 90 km/h eller ännu fortare..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hyundai Atos -06b
InläggPostat: tor 07-08-02 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:

Detta med avgastemp är ju intressant då det från en del håll framförs påståenden om att tempen skulle stiga vid E85-körning.


Alla teoretiska utredningar som har gjorts angående avgastemp (det fanns en del sådana utläggningar före forumkraschen) pekar ju på att denna blir LÄGRE för E85 än för bensin. Detta som följd av E85-avgasernas större halt av vattenånga, som ju har större värmekapacitivitet än koldioxid och övriga ämnen som ingår i avgaserna. Ett visst avgasflöde och en viss värmeeffekt som ska bortföras ger alltså en lägre temperatur på E85-avgaserna, vilket går att visa medelst vanlig gymnasiefysik.

Ett praktiskt prov som bevisar detta är att studera en gammal snöslunga eller någon annan maskin med en hårt belastad B&S eller liknande motor. När man kör en sådan på bensin så brukar det bli en rödglödgad fläck på ljuddämparen mitt för avgasporten. Om man sedan går över till E85 och kör maskinen med samma belastning så är det omöjligt att få minsta lilla tecken till glödgning hos ljuddämparen. Om förgasaren har justerbart huvudmunstycke kan man gärna prova att magra ut blandningen, vilket ju enligt dogmen ska ge högre avgastemperatur, men det är fortfarande totalt omöjligt att få ljuddämparen att lysa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-08 07:42 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-28 15:47
Inlägg: 16
Ort: Hallaröd mitt i Skåne
Hej alla!!!

Har nu kört ett tag ca 150 mil och förbrukningen ligger mellan 0,73 - 0,78 ltr /mil så ngn krona per mil sparar man :D .
Förbrukningen har ökat rätt exakt 33%.
Bilen går mkt bättre, ngn mkt liten tendens till hack precis när man kör iväg och den är kall.
Kallstarter då??, nu sitter det en 10kohm vridpotensiometer i serie med ECT-sensorn som man bara behöver vrida ytterst lite på för att den ska starta ca 2-3 kohm och den startar tom lättare än med BF95.
På BF95 hade man de typiska magerryckningarna vid acc med lite gas, de är helt borta nu!!!
Kökörning ca 40km/h på trean är knixigt (var det innan också) då Hyundai
stänger av bränslet när man släpper gasen, blir ryckigt, ingen skillnad där!
Har inte haft möjlighet att kolla avgastemp än, men ska göra en sk "flight record" med Hyundais nya PC när tillfälle ges.
Kort sagt 100% nöjd!!!

Mvh

Claus J

Hyundai Atos 06b "Biopower"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-08 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ska bli intressant att se avgastempen också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-18 09:30 
Offline

Blev medlem: lör 07-07-28 15:47
Inlägg: 16
Ort: Hallaröd mitt i Skåne
Hej!!!


Snabb tripp på ca 45 mil (Jönköping T/R) 0,79 ltr/mil 100% E85 med 130 - 140 km/h på mätaren (aja baja).
Jag är helnöjd, motsvarande med BF95 och den farten hade den iaf tagit 0,7, den är inte alls så känslig på förbrukningen med E85 beroende på hur man kör 0,75 - ca 0,8 som max.
Man behöver gasa betydligt mkt mindre!!
Mkt bättre ork på 5:an , tom kanon för att vara en 1,1 ltr motor, 60km/h och uppåt klarade den absolut inte så bra innan!!!!
Ni som är laglydiga hoppar över denna rad......toppfarten då trot eller ej
men ökat från 160 till 175!!!(på mätaren), jag kör inte som en idiot, men ville testa!!!

Ha det bra alla etanolare!!!


Claus J


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011