Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertera VW/Audi FSI alt. TSI
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1281
Sida 2 av 2

Författare:  Svanteson [ mån 07-08-13 12:04 ]
Inläggsrubrik: 

Har för mig att det är svårt att avgöra just hur snålt eller fett den går med smalbandslambda (som sitter i de flesta bilar). Den pendlar tydligen bara mellan snålt/fett.
Med en bredbandslambda har man ett större område att justera inom.

Fast det är klart. När det gäller FSI och E85 så räcker det nog med att mäta på sonden för att kontrollera om den går snålt eller inte. Dock tror jag att man kan förutsätta att den gör det. Frågan är hur snålt....

Författare:  karlmb [ mån 07-08-13 13:18 ]
Inläggsrubrik: 

Kolla du hur långt upp i restret den klarar att gå i cloosed loop.
Hur snålt kan som sagt vara svårt att avgöra med en vanlig smalbandslambda.
Men det kan ju även vara ngt annat som ställer till det t.ex tändningen.

Författare:  biltema 10w30 [ mån 07-08-13 17:49 ]
Inläggsrubrik: 

denna modell verkar sitta på min iaf.
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=237
kontakthuset är 6-polig på min vilket liknar den på bilden

Författare:  Svanteson [ mån 07-08-13 17:54 ]
Inläggsrubrik: 

Aha, det verkar alltså sitta en bredbandslambda som standard på FSI?
Vore ju grymt om det gick att mäta spänningen på den under drift. Då kan man få svart på vitt hur pass magert/fett den går.

Mvh/Nicklas

Författare:  nyfiken [ mån 07-08-13 18:20 ]
Inläggsrubrik:  Mäta lambdan

Sådana instrument har funnits sedan en lång tid. Här är ett exempel: http://lambda.webb.se/

Författare:  Svanteson [ mån 07-08-13 18:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mäta lambdan

nyfiken skrev:
Sådana instrument har funnits sedan en lång tid. Här är ett exempel: http://lambda.webb.se/


Visst har det funnits länge men den du länkade är till smalbandslambda. Däremot sitter det inte bredbandslambda som standard på så värst många bilar.

Författare:  biltema 10w30 [ mån 07-08-13 19:19 ]
Inläggsrubrik:  funktionsbeskrivning bredbandslambda

jag har kommit fram till att
det finns huvudsakligen 3 olika lambdasensorer:
1: smalbandare 0-1 volt
2: smalbandare 0-5 volt (den ger ej spänning själv man lägger på en 5 volt spänning via motstånd, sensorns resistans varierar mellan 20-1kohm beroende på blandningförhållandet mager - rik)
3: bredbandslamda
http://www.airfuelmeter.com/english/lsu4_en_sensor.htm
http://www.forparts.com/BoswidebandO2.htm

mera om lambdasonder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
http://wbo2.com/lsu/lsuworks.htm

Författare:  karlmb [ tis 07-08-14 10:41 ]
Inläggsrubrik: 

OM det sitter en bredbandare i (rätt självklart när jag tänker efter, det är ju en GDI som i vissa fall kösa magert), och man inte vill bygga en egen kontrollbox, kanske man kan se värdena via OBD2 istället.
Vag-com eller annan gratismjukvara för en vanlig PC.

Författare:  Svanteson [ ons 08-02-06 12:58 ]
Inläggsrubrik: 

Nu finns ju 1.4 TSI-motorn även till Audi A3 och Seat Leon men i ett utförande utan kompressor men fortfarande med turbo (125Hk).
1.4 TSI är väl direktinsprutad? Någon som har erfarenhet av att köra den på E85?
Är det någon mer än "biltema 10w30" som kört sin 1.6 FSI-motor på E85?

Mvh/Nicklas

Författare:  biltema 10w30 [ ons 08-02-06 22:45 ]
Inläggsrubrik: 

Svanteson skrev:
Nu finns ju 1.4 TSI-motorn även till Audi A3 och Seat Leon men i ett utförande utan kompressor men fortfarande med turbo (125Hk).
1.4 TSI är väl direktinsprutad? Någon som har erfarenhet av att köra den på E85?
Är det någon mer än "biltema 10w30" som kört sin 1.6 FSI-motor på E85?

Mvh/Nicklas


denna motor finns även i passaten och golfen och har ypperliga förbrukningsvärden, golfen skulle säkert kunna hamna nära ½ litern milen vid snäll landsvägskörning i Norrland med shell V-power i tanken
dessa ska även snart finnas med 7 stegs automat
men tas ej in i sverige trots låg förbrukning

Författare:  Brygg [ sön 08-04-27 03:00 ]
Inläggsrubrik: 

Tjena tänkte bara informera lite om VAG fsi motorerna.

Ja dom har bredbandslambdor original så dom går alldrig i closed loop är det som är vittsen att ha bredbandslambda =)

Det går ej mäta lambda signal från en bredbandare med vanlig multimeter måste ha en Lambdamätare för det men det går däremot att läsa hur många % Lambda får magra ut eller feta på genom OBD.

Vet ej hur det fungerar på universal diagnosverktyg som man kör själv genom t.ex usb på datorn men på VAG diagnosinstrument går men in på 01 morelektronik 08 läs av mätvärdesblock och kanal 01 så är det ett % antal där som man ser hur den reglerar.
Det gäller alla nyare Men vissa äldre kan det skilja lite vilka kanaler det ligger på
Kan tänka mej det är bra att läsa där även på smalbandslambdor för att sjustera boxen så lambda reglerar så lite som möjligt.

Kan ej utala mej om det fungerar bra att köra fsi på e85 okonverterat men tror inte det finns någon motor med så många lambdasensorer avgastemp mm så om det inte fungerar bör motorlampan tändas ganska snart. men är ju inte så kul att testa sej fram på en så ny och dyr motor

Hoppas ni fick några svar som kan vara till nytta :D

Författare:  Svanteson [ sön 08-04-27 07:39 ]
Inläggsrubrik: 

Brygg skrev:
Tjena tänkte bara informera lite om VAG fsi motorerna.

Ja dom har bredbandslambdor original så dom går alldrig i closed loop är det som är vittsen att ha bredbandslambda =)

Det går ej mäta lambda signal från en bredbandare med vanlig multimeter måste ha en Lambdamätare för det men det går däremot att läsa hur många % Lambda får magra ut eller feta på genom OBD.

Vet ej hur det fungerar på universal diagnosverktyg som man kör själv genom t.ex usb på datorn men på VAG diagnosinstrument går men in på 01 morelektronik 08 läs av mätvärdesblock och kanal 01 så är det ett % antal där som man ser hur den reglerar.
Det gäller alla nyare Men vissa äldre kan det skilja lite vilka kanaler det ligger på
Kan tänka mej det är bra att läsa där även på smalbandslambdor för att sjustera boxen så lambda reglerar så lite som möjligt.

Kan ej utala mej om det fungerar bra att köra fsi på e85 okonverterat men tror inte det finns någon motor med så många lambdasensorer avgastemp mm så om det inte fungerar bör motorlampan tändas ganska snart. men är ju inte så kul att testa sej fram på en så ny och dyr motor

Hoppas ni fick några svar som kan vara till nytta :D


Tack för info. Vet du om TSI-motorn är konstruerad på samma sätt som FSI'n?

Författare:  biltema 10w30 [ sön 08-04-27 10:00 ]
Inläggsrubrik: 

vad det gäller bredbandare skulle man kunna bryta upp ledaren (röd) för pumpströmmen och koppla in en mA mätare med + mot lambdan
+ström = lambda mindre än 1
- ström = lambda större än 1

eller kan göra det enkelt för sig och använda ett ELM323 interface koppla till OBDII diagnostikuttaget och använda programmet scantool
siganlen görs om till en traditionell lambdasignal i bilens styrbox
vilket indikeras i programmet

va det gäller att köra fsi på E85:

jag köpte min nuvarande bil när de gått ca 2.300mil
i går passerade den 10.000mil den har mer än hälften av körsträckan gått på E85, ännu finns det inte några tecken på krämpor pga. av dettta
det gå även kallare eftersom jag måste köra minst en ½ mil för att nå rätt driftstempratur

motorindikatorn vill tändas upp vid med än 25-35 % E85 inblandat i bensinen 1:a longtermbanken går i taket vid E65
dett finns yttreligare en 2:a longtermbank som ej indikeras i scantool troligen sk. adativ bank som lagrar värden för olika belastningar etc.
har man en givare som håller på att packa ihop tex. luftmassamätare
är det inte säkert att man märker detta på motorns gång förens den har packat ihop fullständigt

vag dtc som brukar visas är 17560 "longterm leaness" någonting

Författare:  Brygg [ mån 08-06-02 20:32 ]
Inläggsrubrik: 

jasså man lär sej något nytt varie dag :D trodde det va krångligare å läsa signalen men allt går ju bara man vill =)

jag ska inte säga helt säkert har inte jobbat så mkt med fsi/tsi men om jag inte är helt fel ute är väl tsi alltså fsi insprutning på en turbomotor.

Författare:  Roger Gustavsson [ tis 08-06-03 19:56 ]
Inläggsrubrik: 

Var det inte just bl.a. FSI-modellerna som inte ens skulle tåla E10 och bidrog till stoppa införandet av E10 i Tyskland?

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/