Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-08-09 23:34 
Offline

Blev medlem: lör 07-06-23 14:00
Inlägg: 10
Ort: Varnhem
Jag konverterade nyligen min Volvo 945 1998 lättrycksturbo med hjälp av en Flexitune.

Det gick lätt, det största problemet var att leta fram vilken kabel som går till spridarna. Jag monterade Flexitune-dosan bredvid tändspolen, och i den kabelstam som passerar precis i närheten tog jag fram en 1,5 kvadratmm grå kabel som är den som styr spridarna, klippte den och skarvade in kablar till flexitunen med hjälp av kabelskor. Plus fanns på tändspolen (blå kabel) och jord tog jag i chassit. Jag har ännu inte orkat dra in switch för driftläge och led, utan de sitter direkt på boxen.

På denna bil sitter det lågohmiga spridare, men bilen är bestyckad med externa motstånd redan från fabrik så det var bara att koppla in boxen rakt upp och ner.

Jag hade halv tank med bensin i, så jag ställde switchen på mix, och tankade i 30 liter E85.

Jag upplever att bilen känns starkare, vet inte om det är så eller om det bara är en "placeboeffekt" jag känner.

Jag återkommer med mer info när jag kört ett tag. Näst på tur står nu frugans Audi 80 med Mono-motronic insprutning...

_________________
Less is more


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Egentligen är det inte så lyckat att mata elektronik från pluskabeln till tändspolen, eftersom det är ett av de ställen i en bils elsystem där det finns mest störningar. Ta hellre matningen från insprutningssystemets huvudrelä eller bränslepumprelä, i motorrummet på en 940 hittar man den spänningen på + sidan av spridarnas förkopplingsmotstånd, vid förvärmningen för lambdasonden samt vid tomgångsventilen.

En Audi eller VW med Mono-motronic har mycket goda egenskaper redan från fabrik när det gäller körning på E85, men det kan variera från exemplar till exemplar beroende på toleranser i bränsletryck mm om det verkligen går bra. Konvertering av en sådan görs (om det nu behövs) enklast genom en lätt höjning av bränsletrycket. Man kan ta en vanlig planbricka (kommer inte ihåg om det är M10 eller M12 som passar bra) och lägga som shims över fjädern i bränsletryckregulatorn. Tänk på att fasa av kanterna på brickan så att den ligger plant mot fjäderkåpan och inte "rider" på de avrundade kanterna eller blockerar lufthålet i kåpan. Den lilla bränsletryckhöjningen hindrar inte körning på bensin, man får alltså på en gång fullständiga FFV-egenskaper!
För att underlätta kallstart bör man koppla in en manuell strömbrytare för insugningsrörsförvärmningen, så att man kan slå på den 30 sekunder före start. Det är enklast att koppla in strömbrytaren så den jordar styrsignalen till relät för förvärmningen. Styrdonet kopplar annars in förvärmningen först när motorn har startat, och stänger av den när motortemperaturen är uppe i 60-70 grader. Vid stark kyla på vintern kan det vara bra att ha förvärmningen inkopplad även då motorn är varm, speciellt i stadstrafik.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 17:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sådan shimskonvertering av VW, du har inte en länk till hur detta går till, kanske några som blir intresserade?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, jag har ingen länk för närvarande. Egentligen kanske man skulle skriva ihop en mer fullständig artikel om saken och se till att lägga upp den på etanol.nu .

Sedan några dagar har jag ett löst spjällhus till ett sådant insprutningssystem liggande, så nu finns det goda möjligheter att ta bra bilder på tryckregulatordelarna utan att behöva plocka isär någon bil som egentligen ska vara i daglig drift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-11 09:30 
Offline

Blev medlem: lör 07-06-23 14:00
Inlägg: 10
Ort: Varnhem
Tack Torbjörn för infon. Jag var inne på att koppla matningen så, med tanke på störningar i tändspolen men eftersom man rekomenderade tändspolen som matningskälla i monteringsanvisningen gick jag på den. Jag har matningen till spridarna i samma kabelstam som jag öppnat för styrningen av dem, jag kan ju lika gärna splitta in mig på plus där.

Ang mono-motronic så har jag beställt en Flexitune till den, kanske det är så att den inte behövs men då får jag väl kränga den vidare till någon annan behövande. En fördel med att använda den skulle ju vara chokefunktionen. Vi får se...

Jag har dessutom ett problem med motorstyrningen till Audin, lägger en beskrivning i annan del av forumet (här) för att inte detta skall bli OT, tar gärna emot synpunkter.

_________________
Less is more


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-11 18:07 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
får jag låna denna tråd lite?

jag har oxå en ltt som körs på etanol, dock med 3" lmm och med 630cc spridare samt 1-1,2 bar ladd.

problemet är att jag har otroliga problem med kallstarter... tom när det är massa plusgrader!


nu till min fråga.. vad tror ni om att koppla in en flexitune? och köra den som kallstartshjälp? i värsta fall kan jag ju dessutom justera in bränslet lite extra då jag tänkt trimma bilen i framtiden.

vad tror ni om detta?

(mina erfarenheter av flexitunes autochoke är bra då exet (gamla bilen) startade alldeles utmärkt i -20 med 5 sekunders automatisk choke)


mvh Anders

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-11 23:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Jag har aldrig lyckats få till kallstarterna på min 940, kräver i regel två-tre försök. -20 går inte, -5 är nog rekordet. Brukar köra på bensin när det är kallt, eller så startar jag med startgas.
Gäller både BTR och flexitune.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-12 15:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Anders1984 skrev:
får jag låna denna tråd lite?

jag har oxå en ltt som körs på etanol, dock med 3" lmm och med 630cc spridare samt 1-1,2 bar ladd.

problemet är att jag har otroliga problem med kallstarter... tom när det är massa plusgrader!


nu till min fråga.. vad tror ni om att koppla in en flexitune? och köra den som kallstartshjälp? i värsta fall kan jag ju dessutom justera in bränslet lite extra då jag tänkt trimma bilen i framtiden.

vad tror ni om detta?

(mina erfarenheter av flexitunes autochoke är bra då exet (gamla bilen) startade alldeles utmärkt i -20 med 5 sekunders automatisk choke)


mvh Anders


Hej !

Hmm...

Har du provat med en "Newlund-start-knapp" ?

Har monterat en sådan på ägandes FFV- Ford Taurusen...

Den bilen är en original FFV etanolbil importerad från USA...

Med kallstart-knappen så hoppar den igång direkt...

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-13 00:35 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Etalappen skrev:
Anders1984 skrev:
får jag låna denna tråd lite?

jag har oxå en ltt som körs på etanol, dock med 3" lmm och med 630cc spridare samt 1-1,2 bar ladd.

problemet är att jag har otroliga problem med kallstarter... tom när det är massa plusgrader!


nu till min fråga.. vad tror ni om att koppla in en flexitune? och köra den som kallstartshjälp? i värsta fall kan jag ju dessutom justera in bränslet lite extra då jag tänkt trimma bilen i framtiden.

vad tror ni om detta?

(mina erfarenheter av flexitunes autochoke är bra då exet (gamla bilen) startade alldeles utmärkt i -20 med 5 sekunders automatisk choke)


mvh Anders


Hej !

Hmm...

Har du provat med en "Newlund-start-knapp" ?

Har monterat en sådan på ägandes FFV- Ford Taurusen...

Den bilen är en original FFV etanolbil importerad från USA...

Med kallstart-knappen så hoppar den igång direkt...

Hälsar Etalappen


EDIT:
antar att du menar en sån här? :)

http://web.telia.com/~u82305465/Filer/E ... %20GLT.pdf

ska in på elfa imorrn en sväng o kolla :)

mvh Anders

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-13 14:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jajemen denna modell har själv monterats i ett antal Malpassi konverterade bilar, bland annat Civic-88, Sierra 2,0 -88 och Omega 2,6 -93 och där i samliga fall inneburit helt problemfria kallstarter och 100% E85 iaf ner till 10 minus utan andra hjälpmedel.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 00:52 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
naturligtvis hade just dessa 2 komponenter utgått ur sortimentet.. köpte 2 st andra som jag tänkte slänga upp info på imorrn, förhoppningsvis funkar dessa 2 lika bra :)


mvh Anders

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 16:33 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Peter vilket värde hade du på motståndet till ford sierra 88 I ?
Jag funderar på att sätta in en kallstart av den typen i min sierra 88 I Kat .

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 17:54 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Det var med en grannes Sierra som jag Malpassi konverterade för några år sedan och kom fram till ett NTC motstånd med rätt högt värde, har för mig att det var ett 72kohm som kopplades in via en brytande tryckbrytare, till tempgivaren som på denna sitter lite småtrångt under insugsröret.

Iaf så har denna fungerat klockrent och med en mycket nöjd ägare med en bil som fungerat sommar som vinter med bara E85, och speciellt med denna bil har denna kallstart fungerat mycket imponerat faktiskt, ned till iaf 10 minus som jag själv testat med denna.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 19:40 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jo jag vet att de har av någon anledning lyckats sätta givare och spridar kontakterna så att man nästan inte kan komma åt dem.
Vars kopplade ni in er på kabeln från givaren? Jag funderar på att försöka dela kabeln innan den går ihop med resten av kabelstammen vid insugningsröret och koppla in motståndet och kablarna till brytaren där.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 20:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

De brytare som jag använt till de två
senaste "kallstart-knapparna" är dessa

www.elfa.se 35-084-39

och en något dyrare variant

en liten microbrytare

elfa 35-831-01 som behöver dessa delar också
elfa 35-832-26 och 35-832-67

samt ett 18kohm till 20kohms motstånd tvärs över
brytarens lödöron, där även kablarna är lödda.

Inkopplingen gjord ganska nära tempgivaren,
genom att klippa av den ena av de två kablarna
till givaren, trä på krympslang, löda ihop,
och dra över krympslangen och försiktigt värma
den med lödpennan, så det blir snyggt och tätt.
Så att det blir en slinga utifrån givaren, in till
knappen med motståndet och ut tillbaka till givaren.

Självklart att man först måste kontrollera att det
är rätt tempgivare man fibblar med. Inte den till
temperaturmätaren alltså.

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011