Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-09-02 16:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 08:32
Inlägg: 4
etanol.gullberg.nu

Etanolkonverterad Volvo 940

Sommaren 2007 konverterade jag min bil till etanol. Här kommer en beskrivning om hur det gick till.


Krav-specifiering för konvertering.

Automatisk klara av alla blandningar bensin/etanol, FFV.
Automatisk kallstartsfunktion
Konverteringen skall lätt kunna återställas. Inga avklippta kablar etc.


Installation

Bilen är en Volvo 940 årsmodell 98 med insprutningssystemet Bosch LH2.4-Jetronic.

Utifrån kravspecifikationen fastnade jag för konverteringskittet FullFlexGold med kallstartsfunktion.
Kostnaden hamnade kring 4000 kr och installationen var förvånansvärt enkel.
Signalkablarna lossas från spridarna och kopplas till boxen och motsvarande bablar från boxen kopplas till spridarna, dessa kablar sitter med "stickkontakter". En svart minuskabel kopplas till minuspolen på batteriet. Samt en tempgivare som skruvas fast någonstans på motorn för att känna av varm eller kall motor. Nu är motorn ombyggd för bensin/etanol i alla möjliga kombinationer.

Första gången motorn startas efter konverteringen skall man ha ca 50% etanol i tanken. Därefter kan man tanka bensin eller etanol precis som man vill.

Bild

Erfarenheter

Installationen var mycket enkel, längst tid tog nog att sätta fast kablarna på ett snyggt sett i mororrummet med buntband, även boxen sattes fast med buntband.
Tempgivaren satte jag fast i motor blocket med en M-10 skruv i ett ledigt skruvhål. Minuskabeln kopplades direkt på batteriets minuspol. Första start efter installation skulle enligt manualen göras med 50%-ig etanolblandning. Jag hadde halv tank med bensin fyllde upp tanken med etanol och startade motorn. Detta innebar naturligtvis att jag startade motorn på ren bensin, etanolen hann ju inte blanda sig, dessutom stod ju pump, filter och ledningar fyllda med ren bensin.
Motorn kändes lite sur vid starten, men startade efter 5-6 sekunder med startmotorn, efter en liten stund betedde sig motorn helt normalt.
Vid denna första körning efter konverteringen tändes lambda-lampan. Lampan släcktes genom att lossa ena polen på batteriet. När jag läste av felkoderna för insprutningen fick jag koden 2-3-2 vilket betyder, "Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång".
Nu har jag kört tom tanken och fyllt upp den med enbart etanol (E85). Bilen går som vanligt, lambdalampan har inte tänts igen. Bilen startar som den skall, dock är lägsta temperatur som jag startat bilen med kall motor +4°C, får se hur det går när det blir kallare, etanol skall ju vara svårstartat vid låga temperaturer.
Bild Bild Bild

Kallstartsfunktionen

Kallstartsfunktionen träder in vid motortemperaturer under 30°C. Vid start med låga temperaturer, fördröjs bränsle insprutningen några sekunder, så tändstiften skall värmas upp, därefter tillförs extra mycket bränsle. När temperaturen nått över 30 °C kopplas funktionen bort.

Läsa felkoder

Från och med årsmodel 96 saknar volvo 940 diagnosenhet. Men det går att läsa av felkoderna via uttaget mellan sätena i stället.
Jag använder en brytare och ett osilloskop. Osilloskopet kan ersättas av en analog voltmeter.

Bild


För att läsa felkoderna från bränslesystemet såkopplade jag enligt nedan. Dvs. kontakt 3 till 5. För att läsa av tändsystemet så kopplar jag mellan 1 och 5 i stället.
Bild


För att läsa felkoderna gör jag enligt följande:

Instrumentet kopplas med tändningen frånslagen
Slå på tändningen
Tryck in knappen i en sekund, instrumentet visar noll volt.
Efter ett par sekunder kommer felkoden, som spänningsdippar i tre omgångar.
Ex. noll volt 2 gånger, paus (8-10 volt), noll volt 3 gånger, paus, noll volt 2 gånger. Dvs 2-3-2.
Koden 1-1-1 betyder felfri.

etanol.gullberg.nu


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Läsa ut felkoder?
InläggPostat: sön 08-07-20 17:04 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Hej! Ovanstående metod att läsa ut felkoderna fungerar inte för mig!
Jag hade visserligen inget oscilloskåp, men provade med en lysdiod (http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76561) och med en enkel multimeter (http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81483).

För tändningssystemet (mellan 1 och 5) avläste jag en spänning på drygt 8V och där kanske jag kunde se en fluktuation som kanske var koden 1-1-1.

För bränslesystemet däremot (mellan 3 och 5) hade jag spänningen drygt 6V som aldrig ändrade sig ett dugg.

Samma tankar finns beskrivna i ett Volvo-forum (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2811) och där är det flera som rapporterar problem. En alternativ lösning som beskrivs där kräver införskaffande av en OBD II kontakt samt en diagnosenhet från äldre Volvo. Var köper man sådant?

Tacksam för alla tips och råd (som vanligt)!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 18:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolla att pinne 5 i diagnosuttaget verkligen är jordad i bilen. Enligt OBD-2-standarden ska både pinne 4 och 5 vara jordade i bil, men i praktiken finner man ofta att bara den ena eller den andra av dem är jordad.

Om man mäter med voltmeter mot jord så bör man också koppla in ett belastningsmotstånd mot +12 V, så att signalen säkert dras hög då varken strömbrytaren är tillslagen eller styrdonets diagnosutgång aktiv. Lämpligt värde är t ex 1 kohm. Om du kopplar in lysdiod med seriemotstånd till +12V , så är det lämpligt att ha ett motstånd på t ex 1 kohm parallellt med lysdioden också, men oftast fungerar det ändå. Tänk på att en sådan färdig lysdiodkontrollampa för 12 V som t ex den Biltema säljer, ofta har både serie- och parallellmotstånd inbyggda, säkrast att peta isär den och se efter.

+12V ska finnas tillgänglig på diagnosuttagets pinne 16.

När styrdonets utgång drar signalen låg så går den som regel inte hela vägen ner till 0 V utan bara ner till mellan 1 och 2 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-20 12:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-31 18:56
Inlägg: 12
Jag anslöt två kablar som var avisolerade på mitten mellan stift 3 och 5, höll multimeterns testsladdar mellan ändarna på kablarna med mina händer. I stället för en knapp tryckte jag ihop kablarnas avisolerade områden en sekund och sen avläste jag multimetern. Det funkade inte. När jag istället stoppade kablarna direkt i multimetern och tryckte ihop det oisolerade området som tidigare funkade det som det skulle, jag kunde se felkoder.
Det jag vill säga är att det verkar vara så känsligt att det räckte med mina händers ledningsförmåga för att det skulle störa och göra avläsningen omöjlig.
Hoppas detta hjälper någon.

// Baskerbosse


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011