Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Audi 100 -87 (k-jet)
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1531
Sida 1 av 5

Författare:  mikkoman1 [ tor 07-09-20 11:54 ]
Inläggsrubrik:  Audi 100 -87 (k-jet)

Hej!
Har en Audi 100 -87, 1.8 insprutningsmotor med 90hk.
Vad behöver jag göra för att börja köra med etanol eller etanolblandning?
Hur mycket etanol (E85 bränsle)kan man blanda i?
H:Mikko

Författare:  nyfiken [ tor 07-09-20 12:09 ]
Inläggsrubrik:  Låginblandat

Du kan börja lite försiktigt redan nu med 15 - 20% E85, och gå sakta uppåt. Man brukar räkna med upp till 30% för så gott som alla bilar utan någon åtgärd. Många klarar mer, men då bör man ju vara uppmärksam på eventuella signaler från motorn.
En bra metod är att "föra bok" på hur mycket man blandar. (Det framgår ju av kvittot när man tankar). Spara på uppgifterna i någon enkel tabell så kan man se blandning etc. om något krånglar.
Om du senare vill gå vidare med konvertering, så finns det mycket att läsa här på forumet.
Men börja med blandtankning upp till 30% E85.

Författare:  PaNiC [ tor 07-09-20 17:06 ]
Inläggsrubrik: 

1.8, hade den nu K- eller monojet?
K va?
I så fall finns det en del matnyttigt på forumet. Sök.

Författare:  torbjorn [ fre 07-09-21 10:46 ]
Inläggsrubrik: 

1,8 l 90 hk-motorer hos VAG brukar ha Mono-jetronic om de har katalysator, eller förgasare om de inte har kat. Med K-jetronic brukar man ta ut högre effekt än 90 hk.

Om det är Mono-jetronic så klarar den med största sannolikhet blandtankning upp mot 70 % E85 utan konvertering, vissa exemplar går att köra på ren E85 okonverterat (det beror på toleranser och spridning från exemplar till exemplar). För konvertering av det systemet höjer man enklast bränsletrycket litegrann genom att lägga en bricka under tryckregulatorns fjäder. Eftersom det finns ett elektriskt värmeelement i insugningsröret på de motorerna så är kallstarter inget problem (om nu värmeelementet fungerar). På en så gammal bil som '87 styrs värmeelementet direkt via tändningslåset och en termokontakt, så det är bara att slå på tändningen en halv minut före start.

Författare:  mikkoman1 [ sön 07-10-14 11:48 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
1,8 l 90 hk-motorer hos VAG brukar ha Mono-jetronic om de har katalysator, eller förgasare om de inte har kat. Med K-jetronic brukar man ta ut högre effekt än 90 hk.

Om det är Mono-jetronic så klarar den med största sannolikhet blandtankning upp mot 70 % E85 utan konvertering, vissa exemplar går att köra på ren E85 okonverterat (det beror på toleranser och spridning från exemplar till exemplar). För konvertering av det systemet höjer man enklast bränsletrycket litegrann genom att lägga en bricka under tryckregulatorns fjäder. Eftersom det finns ett elektriskt värmeelement i insugningsröret på de motorerna så är kallstarter inget problem (om nu värmeelementet fungerar). På en så gammal bil som '87 styrs värmeelementet direkt via tändningslåset och en termokontakt, så det är bara att slå på tändningen en halv minut före start.


Hej!
Tack för svaren,vet ej vad jag har (K-jet eller monojet insprutning).
Ska tanka i 25% E85 idag,för första gången.Får se hur bilen beter sig.
Hur mycket inblandning är mest lönsamt?

Författare:  Anders [ sön 07-10-14 12:10 ]
Inläggsrubrik: 

Det kan vara svårt att svara på. För det beror på många olika saker.

E85 pris kontra bensinpris.
Hur mycket mer din drar vid en specifik blandning.

Runt 20-30 % E85 om det är liten skillnad mellan E85 och bensin.
100 % E85 vid större skillnad i pris.
Detta är rent generellt sagt.

Författare:  mikkoman1 [ mån 07-10-22 20:59 ]
Inläggsrubrik: 

Hej!
Då har jag K-jet insprutning!
Första mätningen visar att bilen har dragit lite mindre bränsle.0.83l/mil mot tidigare 0.89 och 0.91.
Kan bero på att jag själv inte kört bilen (med 25% etanolinblandning) mer än 8mil av de 60mil innan jag tankade igen!
Tankade 20 liter E85 och 60 liter 95E.När man säger 25% etanol menar man då ren etanol eller 25% E85 inblandning?

Författare:  mikkoman1 [ tis 07-10-30 21:52 ]
Inläggsrubrik: 

När man säger 25% etanol menar man då ren etanol eller 25% E85 inblandning?
Vad menas?

Författare:  torbjorn [ tis 07-10-30 21:55 ]
Inläggsrubrik: 

Vanligtvis brukar man mena att man blandar 25 % E85 och 75 % bensin (som ju faktiskt också innehåller 5 % etanol numera).

Författare:  GL [ tis 07-10-30 22:23 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Vanligtvis brukar man mena att man blandar 25 % E85 och 75 % bensin (som ju faktiskt också innehåller 5 % etanol numera).

Fast nog blir det enklare om man låter orden betyda vad de är gjorda för!
Lustigt nog så spelar det ingen roll vad man menar just vid 25% eftersom blandningen 25% etanol och 75% ren bensin precis motsvarar blandningen 25% E85 och 75% BF95 (som innehåller 5% etanol).

Författare:  Hempillaren [ tor 07-11-01 09:20 ]
Inläggsrubrik:  Om Audis "snik-100"

Talar vi om 1,8 litersmotorn med 90 hästar är det här en bil som trots sin storlek får ses som snål. Min drog cirka 0,75 på bensin. Jag har vedbodkonverterat min avant 89 med bränsletrycksregulator. Den går finfint. Kallstarter går utmärkt tack vare värmelementet som tidigare inlägg talar om. Jag har experimenterat en del och har hittat en inställning där den drar strax under en liter e-85. Den gick igenom besiktningen med den inställningen.

Författare:  mikkoman1 [ fre 07-11-09 19:08 ]
Inläggsrubrik: 

Har idag tankat 38% Etanolblandning.Hade tänkt blanda 30% men tankmätaren är inte så tillförlitlig.Snittet blev 0.87L/mil.med förra blandningen på 25% E85.Det är ungefär vad den drog med 100% ren bensin.

Författare:  mikkoman1 [ tis 07-11-13 12:41 ]
Inläggsrubrik: 

När tror ni det är dags att byta bränslefilter?

Författare:  torbjorn [ tis 07-11-13 16:00 ]
Inläggsrubrik: 

Det kan vara högst varierande. I vissa fall kanske det inte alls är nödvändigt, i andra fall kan det vara lämpligt efter mellan en veckas och några månaders körning på E85.
Det verkar som om risken för igensättning av filtret är mindre på bilar med plasttank än på bilar med plåttank. Den är också mindre på bilar som alltid har varit i daglig drift än på bilar som har stått oanvända långa perioder med gammal bensin i tanken.

Om man vill vara på den säkra sidan (och inte vill riskera att ha bytt ett filter i onödan) kan man koppla in en amperemeter för att övervaka bränslepumpens strömförbrukning, om filtret börjar bli igensatt syns det tydligt att strömmen ökar timme för timme.

Sida 1 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/