Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 14:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om filter
InläggPostat: mån 07-11-19 09:40 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-11 08:37
Inlägg: 9
Ort: Från
Jag hävdar av viss erfarenhet att det är smart att byta filter i samband med övergången till etanol. E-85 verkar ju lösa upp gammal skit i tank och ledningar.

Eftersom jag är en synnerligen bekväm kille, benägen att gå genvägar, har jag vid ett par av mina konverteringar undlåtit att byta filter. Skiten förefaller då ha lösts upp i sjok med resultatet i princip tvärstopp i filtret, plötsligen, oförberett.
Eftersom detta företrädesvis har inträffat 15-20 -mil hemifrån, i obygden, på tider när man under inga omständigheter kan fixa ett nytt filter har jag nu bestämt mig för att ALDRIG göra om misstaget igen.

_________________
Har experimenterat med etanolkonvertering på alla möjliga fordon och motorer.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 22:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Har nu bytt filter och öppnat den gamla.Den ser ut att inte ha blivit bytt på länge men tror inte den skulle bli så täppt att motorn skulle ha stannat pga av den på många mil till.
Tog kort men vet ej hur jag kan visa den här.
Nu tankar jag 40% etanol.Fick en förbrukning på 7,9l/10mil på min förra blandning på 38%.Har blivit lugn landsvägskörning(pga dålig sikt,värmepaketet läckte,åtgärdat nu).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Visa bilder
InläggPostat: ons 07-12-05 23:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Till Mikkoman1:
Tinypic är en sida dit du kan länka om du vill visa bilder. Och det är inte särskillt svårt heller.
http://www.tinypic.com/
Välj det sätt som du tänker visa dina bilder.

Det finns säkert många andra sidor, men detta har fungerat hittills.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-12-06 09:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-11 08:37
Inlägg: 9
Ort: Från
Gå hela vägen och etanokonvertera Audin. Normalt är väl btr en halvbra lösning. Men Min 89 1,8 avant har passerat 1500 mil med btr-konvertering. Är riktigt nöjd. Går fint med hyfsad förbrukning.
Gillar biltypen skarpt. Har ägt mycket skit, man brukar kalla mig sista utposten, men aldrig upptäkt gamla Audi 100 förrut. Ett gammalt stabilt bygge som tål sprit bra. javascript:emoticon(':wink:')

_________________
Har experimenterat med etanolkonvertering på alla möjliga fordon och motorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 21:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
http://i18.tinypic.com/82b2m80.jpg
Bild på min bränslefilter!

Bilden ändrad till länk p.g.a. storleken.
Mvh //Linus - "Volvo245GLT"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-07-27 06:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Var på semester denna vecka,upptäckte då ett läckage i skarven på bensinfiltret(ett skarv som är pressat)!Kan det vara etanolen som gjort att den började läcka?
Har kört med det filtret i ca 8mån nu.Filtret är köpt på Biltema.Hade tänkt undersöka filtret hemma men nån hann kasta det i soporna.Köpte ett nytt filter där o monterade den på plats.
Fick även ett annat fel på bilen 2 dagar efter läckaget.Bilen dör vid fullgas!Har tankat mer ren bensin utan att det har hjälpt(hade ca 15liter 50/50 blandning i och fyllde på med 30liter ren bensin).Speciellt vid belastning så blir det så att bilen inte svarar på gasen utan dör,även om man försöker gasa lite.Bilen går dåligt tills den stannar helt.Om jag vrider av tändningen o startar direkt igen så går det att köra lugnt några km igen,absolut ingen fullgas för då dör den.Nån som kan tipsa var jag kan börja felsöka?Har kollat vakumslangar mm i motor.
Tur att det hände i slutet av semestern,har kört ca 18 mil med bilen i det skicket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-27 08:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Bränslepump/tänddelar tror jag du bör titta på.

Min 100 har betett sig på det viset i båda fallen.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-27 20:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Finns det nåt sätt för en "hemmeckare" att kolla om det är fel på bränslepumpen?Eller är det byta och se som gäller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Koppla in en amperemeter och mät pumpens strömförbrukning. På ett K(E)-jetronic -system är det normalt med 5-8 A, och strömmen ska vara stabil oavsett gaspådrag osv.
Om strömmen är låg och ostabil tyder det på att kolen börjar vara slut i pumpen.
Om strömmen sjunker vid fullgas så tyder det på att den av någon anledning inte klarar att hålla trycket uppe - kanske stort inre läckage i pumpen eller någon annanstans i systemet (exempelvis systemtrycksventilen), eller problem på sugsidan (stopp i sugsilen eller eventuell förpump som inte fungerar). Vid problem på sugsidan brukar det fungera bättre vid full tank än vid nästan tom tank.
Om strömmen är onormalt hög så kan det bero på stopp i bränslefiltret (även ett nybytt filter kan sättas igen snabbt om det råkar vara felvänt), veck på någon slang på trycksidan eller liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 18:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Tack för det utförliga svaret,ska undersöka pumpen så fort jag får tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 21:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Hej!
Nu har jag bytt bränslepump och fått ordning på laddningen (böt laddningsrelä i startmotorn).
Nu går bilen ca 1min på tomgång innan den stannar.Den går fint o jämnt ända tills den dör hastigt.Sen är det svårt att få den att gå alls!
Vad kan vara felet?Fler tips tack.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 21:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Beror det på att motorn inte får bränsle eller att tändsystemet lägger av, att den stannar efter någon minut?

Kolla att det finns gnista till att börja med. Ibland kan man råka ut för om en bil har stått länge i fuktigt väder eller motortvättats, att det samlas vatten nertill i fördelaren. När motorn har gått en stund och fördelarhuset börjar värmas upp så avdunstar vattnet och kondenserar på insidan av fördelarlocket som fortfarande är kallt, då får man en massa överslag och motorn stannar eller går knappt alls.

Om O-ringarna som håller spridarna i toppen är någotsånär mjuka och fräscha är det ganska lätt gjort att ta ut en spridare, tvångsköra bränslepumpen genom att bygla förbi kontakten i bränslepumprelät och kolla om det kommer bränsle ur spridaren när man lyfter mätskivan i luftmängdmätaren för hand. Men tänk på att inte dränka de cylindrar där spridarna sitter kvar, gör bara ett mycket kort prov på det sättet!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 07:56 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Har kollat fördelarlocket,såg torrt ut,sprayade 5-56 och torkade sedan med trasa.Bilen har stått ganska mycket men i ett uppvärmt garage hela tiden.
Ska byta bränslefilter igen innan jag gör nåt annat,pga felen uppkom 12-15mil efter att jag bytt till en ny.Och ja den är åt rätt håll,olika dimension på in o ut ur filtret,så den går ej att koppla åt fel håll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 20:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Har nu bytt:Tändmodul,bränslefilter,fördelarlock,rotor,tändkablar,tändstift.
Ingen större ändring!Motorn dör efter en kort stund på tomgång,går ej att gasa,då dör den ännu fortare.Bränslepumpen snurrar,går att höra när man startar och sen när motorn stannar så stannar den efter ca1-2sek.
Tips?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011