Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-09-24 07:20 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-24 07:04
Inlägg: 8
Ort: Eskilstuna
Hejsan. Jag håller på med ett seriöst projekt, en Saab B202 S motor. Den kommer totalrenoveras med nya kolvringar, nya packningar och lager osv. Andra spridare, annan turbo, annat insug och kammar osv osv ...
Den kommer landa med en siffra på 250-300 Hk (enligt andra med exakt samma saker)

Min komis Johan har en identisk den motor jag tänkt bygga. Han har redan gjort det jag håller på med och nu har han även börjat köra med Etanol. Killen påstår att det "bara" är att använda sig av dom röda spridarna (de jag ändå tänkt använda), 431:or och att "slå i lite 2-takts olja i tanken så ska det inte vara några problem". "Alla slangar osv verkar ju hålla" säger han ... Kan det verkligen hålla i längden? Jag skulle vilja att någon kortfattat kunde sätta ut/skicka mig en lista på vad jag måste byta för att jag (sommartid) skall kunna använda mig av E85.

1. BTR (original - 3.0 bar)

2. Spridare (Röda, 431:or)

Och mer då?

Skulle vara hjärtligt och oerhört tacksam om någon som verkligen kan detta skulle kunna hjälpa mig.

MVH / Niklas Sannefjord


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Obs! Tillägg ...
InläggPostat: mån 07-09-24 07:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-24 07:04
Inlägg: 8
Ort: Eskilstuna
Tjena igen ...

Vill och kan tillägga att bilen som motorn kommer ta plats i kommer gå relativt "hårt". En hel del banträffar mm. Vill att det ska hålla efter etanolkonvertering. Hehe. Tror ni förstår vad jag menar ;)

/ MVH Niklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Läs de trådar som redan finns om slangar mm under t ex "Risker" här på forumet.
Rent allmänt kan man säga att alla gummimaterial etc som håller för bensin, även håller för E85. De enda problem som kan förekomma är om slangarna redan sedan tidigare är söndervittrade och dåliga, och det enda som hindrar slangen från att läcka är hartsavlagringar från bensin i den. Hartserna löses upp efter några månaders körning på E85 och då börjar slangarna att läcka. De här tygomspunna slangarna som fanns på tyska 70- och 80-talsbilar var ökända för att bete sig på det sättet.

Det finns ingen som helst anledning att hälla olja i bränslet, vanlig tvåtaktsolja blandar sig dessutom inte med E85. Det finns flera fall där man har dissekerat bränslepumpar (olika varianter av den gamla vanliga Bosch EKP 4) som har gått sönder efter en tids körning på E85, i alla dessa fall har det rört sig om gamla pumpar som har varit med 20000-30000 mil. Och haveriorsaken är alltid densamma som när en pump som enbart har använts från bensin tröttnar pga hög ålder - nämligen utslitna kol och utsliten kollektor. Det har aldrig synts några tecken på skador pga bristande smörjegenskaper hos bränslet - lager, pumphus, pumprullar mm brukar se ut som nya hur gammal pumpen än är.


När det sedan gäller konverteringsåtgärder så finns det ju flera olika lösningar. Vad man vill nå är ju ett ungefär 30-35 % större bränsleflöde än man hade på bensin, vid i övrigt samma driftförhållanden.

I etanolkonverteringens barndom var den vanliga lösningen på detta att höja bränsletrycket, antingen genom att byta ut originalbränsletryckregulatorn mot en justerbar som man ställer in på önskat tryck, eller genom att justera om originalregulatorn om det går.

En annan lösning är att byta till spridare som lämnar 30-35 % större flöde än originalspridarna, vid samma tryck.
Flödet genom en spridare är ungefär proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket. Det är viktigt att tänka på när man jämför data för spridare som inte är uppmätta vid samma tryck.

Den idag vanligaste lösningen är att mellan insprutningsstyrdonet och spridarna koppla in en s k piggybackenhet som ökar öppningstiden lagom mycket. Det finns många olika sådana på marknaden (t ex Flextek, Flexitune, AutoFFV), alla har sina egna fördelar, nackdelar och egenheter.

Ytterligare en variant är att hacka om tabeller eller programvara i insprutningsstyrdonet för att få den önskade ökningen av bränslemängden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 10:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-24 07:04
Inlägg: 8
Ort: Eskilstuna
Kan börja med, att dom flesta slangar kommer bytas ut till nya (oavsett skick) under renoveringen. Detta för att jag vill ha riktiga och ordentliga grejer på en gång och uppnå bästa möjliga prestanda medans motorn ändå är isär och ska tåla en del sen. Så då är det alltså ingen fara med detta, i det fall att jag skulle konvertera till E85? Kan tillägga att det blir väv-omspunna om det är till någon hjälp. Hehe

Sen det där med oljan ... Tror det kan vara därför han blandade ut etanolen med lite 2-takts olja, för bränslepumpens skull. Men då gör han det förgäves om den nu inte "går ihop" med etanolen? :P I såna fall meddelar jag det till honom och bugar och bockar för den informationen.

Tack så mycket för den hjälpsamma infon och trevligt bemötande. Kommer nog dyka upp en hel del fler frågor under projektets gång. På "återséende" får jag väl säga. =)

_________________
MVH / Niklas Sannefjord - www.garaget.org/sannefjord


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 12:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man ska vara mycket skeptisk till omspunna bränsleslangar som säljs i motortrimningssammanhang, man har ju inte en aning om vad det är för slang i grund och botten, och om den ens är tänkt för bränslen från början. Det är säkrare att köpa bränsleslangar av den numera vanliga sorten med gummi även utanpå armeringen, och se till att man får slangar av ett pålitligt märke (t ex Trelleborg eller Semperit). OKQ8 eller någon industrigummifirma brukar vara lämpliga leverantörer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 16:47 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-24 07:04
Inlägg: 8
Ort: Eskilstuna
Hejsan =) Tackar väldigt, väldigt mycket för även detta. =)

_________________
MVH / Niklas Sannefjord - www.garaget.org/sannefjord


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-02 13:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Detta är redan gjort:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=883

Vill du hålla dig till tillförlitliga 220 hästar behöver du i stort sätt bara spridare, bättre avgas, mer förtändning och intercooler. Byt soppafilter också.

Det där med 350 hästar hit och dit låter bra när man drömmer men SAAB og900 har så kass väghållning att 200+ är redan för mycket. Dessutom kommer växellådor sticka på löpande band.

Låt blir blanda i olja...min har gått snart 3000 hårda mil utan några som helst bränsleproblem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011