Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: volvo 740 mekaniskt sprut
InläggPostat: tis 07-10-02 15:58 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-02 15:53
Inlägg: 3
Ort: Sthlm
Tjena jag har kört länge nu på 50% e85 men skulle vilja gå på mera funderade på (60L tank) att kör 40l e85 och resten soppa för att slippa jobbiga kall starter, så va tror ni måste ja schimsa styrtrycks ventilen iallfall eller kan man skruva lite på co skruven?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-02 17:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Läs inläggen som handlar om K-jetronic

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-02 17:47 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-02 15:53
Inlägg: 3
Ort: Sthlm
Har läst en del nu på alla etanol sidor och 100% verkar inte löna sig iallfall, hitta en sida där man kunde räkna kostnad och mest spara man på 50% e85 och neråt, så länge man inte har ett riktigt sprut att optimera med så verkar de som att man skita i 100% e85 tycker jag :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-03 06:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Nja där är det nog inte många som håller med,, främsta anledningen är väl den miljömässiga biten att då köra på så mycket etanol som möjligt,, och faktum så "lönar" det sig för dom allra flesta oavsett etanol halt och själv har jag fört körjournal under alla mina år med etanolen och har i princip hela tiden kört med "vinst" så att säga.

Och tex med förra andrabilen, en Malpassi (btr)konverterad Escort -92 så kördes det hem dryga 1,60:- i rena slantar per mil och på bara E85, och bilen i övrigt gick som ett skott, så visst finns lönar det sig.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-03 17:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-02 15:53
Inlägg: 3
Ort: Sthlm
Njaa de finns juh en sida här där man kan beräkna kostnad och vinst per år och blandning med 50% och neråt ger juh mest vinst per år, antagligen pga att när man blandar med en vanlig bil så behåller man mer efektivitet i bränslet än om man bara kör på 100% e85, eller så är de fel på han sida som räknar va vet jag


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, möjligen, men räcker det inte för dig att tjäna 1-2 kr/mil som man ju gör i dagsläget med 100% E85?
Girighet lönar sig sällan och dessutom är det i detta fall sämre för miljön att köra på 50% jfrt med 100%.
Men vill du absolut så är det ju inga problem att bara konvertera för 50%.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 22:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
DanneMAN skrev:
Njaa de finns juh en sida här där man kan beräkna kostnad och vinst per år och blandning med 50% och neråt ger juh mest vinst per år, antagligen pga att när man blandar med en vanlig bil så behåller man mer efektivitet i bränslet än om man bara kör på 100% e85, eller så är de fel på han sida som räknar va vet jag

Jag har också obseverat Peter Hallgrens sida med beräkningen och den stämmer inte med mina erfarenheter men på en direkt fråga svarar han det stämmer för hans bil. Uppenbarligen stämmer den inte heller med med AcuraJans som mer liknar mina, se här. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=242#242
Översatt till kr/mil ger det maximal ekonomisk vinst med ren E85 med dagens prisrelationer.
Det säkraste är att journalföra tankningarna noggrant själv så får man se vad just den egna bilen (och dess förares) egenskaper är.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 07:18 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis dessa uträkningar som finns på min hemsida är en stort genomsnitt dels över en mängd egna fordon såväl som många andras genomsnitt och kan som sagt skilja en hel del mellan fordonen och skall så inte sväljas med hull och hår,, vilket fler än en upptäckt.

Denna skall mer ses som ett ungefär för gemene man,, där är det annars för mera exakta uppgifter att själv som redan några här tex flitigt fört statestik på, föra egna journaler för egna bilen.

Så som med redan nämt är ju att använda 100% E85 i möjligaste mån att föredra alla kategorier, främst då för den miljömässiga biten och där faktiskt dom flesta även vid 100% E85 drift kammar hem en "vinst".

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011