Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 23:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
kg/cm² är i praktiken samma sak som bar.

Ja, mätvärdena du fick tyder på att din motortempgivare har samma karaktäristik som Ford "alltid" har brukat använda.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 13:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Mätte vid en lägre temperatur med helt kall motor. I -5 grader fick jag 112 kOhm! Tycker det låter mycket men om Ford använt en givare som har 32 kOhm vid +25 grader så kanske det är som det skall? :?

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer nog utmärkt.
Några teoretiska (beräknade) värden för Ford-tempgivaren:
-20 °C 293 kohm
-15 °C 222 kohm
-10 °C 170 kohm
-5 °C 131 kohm
0 °C 102 kohm
+5 °C 80 kohm
+10 °C 63 kohm
+15 °C 50 kohm

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 19:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Stort tack för värdena! :D Är värdena beräknade med Betaformeln, R1=R2*e^(B/T1-B/T2) Vet du i så fall vilket B och R25 givaren har? Har du möjligen några värden för lägre temperaturer än -20 grader Celsius? Jag räknade fram ett B med hjälp av värdena för +15 och +25 grader men tyckte det stämde dåligt vid de låga temperaturerna. Fick B=3830K.

ELFA har ett NTC med B=4090K och R25=47kOhm. Med detta kommer ECU:n tro att motorn är ungefär -18 grader då den är på nollan. Det vore bra med några värden till vid lägre temperaturer så jag ser hur ECU:n blir lurad vid säg -10 och -15 grader. Jag kanske lurar bort den helt och hållet? Hur beter sig en ECU då resistansen blir för hög? Tror den att givaren är trasig och skriver en felkod? Till hur låga temperaturer brukar ett insprutningssystem kunna öka bränslemängden vid kall motor?

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De värdena är beräknade utifrån tabellvärden för ett Epcos NTC-motstånd, vars karaktäristik visade sig passa bra ihop med några mätningar jag hade gjort på en Ford-givare. Jag har alltsammans i en Excelfil som jag kan maila över om du pm:ar mailadressen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 23:19 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Ja tack, gärna. Du har PM. :)

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 02:00 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Tack för datat! Ja, den NTC du hittade stämde verkligen bra överens med uppmätta värden. Jag beräknade med hjälp av Betaformeln teoretiska värden för temperaturen som ECU:n uppfattar då givaren sätts i serie med olika NTC-termistorer. Hittade två hos ELFA som visade sig ge hyffsat resultat. Resultatet blev som följer:

BC Components, typ 640, R25 = 47kOhm och B = 4090K

Vid 0 grader Celsius luras ECU tro att det är -18 grader, förändring -18
-5 ger -23, förändring -18
-10 ger -28, förändring -18
-15 ger -33, förändring -18
-20 ger -37, förändring -17

BC Components, typ 640, R25 = 68kOhm och B = 4190K

Vid 0 grader Celsius luras ECU tro att det är -23 grader, förändring -23
-5 ger -28, förändring -23
-10 ger -32, förändring -22
-15 ger -37, förändring -22
-20 ger -42 (uppskattningsvis), förändring -22

Vilken termistor bör jag välja, den som ger -18 graders förändring eller den som ger -22?

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 07:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Svårt att säga på förhand, det bästa råd jag kan ge är att skaffa en av varje och prova med den ena först...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 14:05 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Då skall jag göra så. De kostar ju inte många kronor per styck. :)

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011