Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-02 23:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 20:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Ok, Vad vad det för problem du fick av det högre motståndet då???
Mitt på 15k verkar vara rätt lagom. Fast ibland när det blir kallt kanske man skulle ha ett högre motstånd men det verkar inte vara bra då alltså?
Inga andra problem du stöt på?
Vad har du för tryck på BTR:en då? Har beställt en Manometer som kommer snart så jag återkommer
Inga felkoder?
Bränslepumpen då, har den klarat sig???
Är bara nyfiken på hur andra lyckats :)
MVH Andreas

_________________
BMW 320iT E46


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 21:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Hej. Problemet jag fick av 18k motståndet: Startade lika lätt som om man hade bensin i tanken, men:När man stängde av kallstartsmotståndet gick bilen ner till ca 1000 varv men sedan ville tomgången aldrig stabilisera sig utan pendlade mellan ca 750-900varv fastän man körde långt och motorn blev varm,hög förbrukning av Eta.Man blev tvungen att stänga av bilen och sedan starta om,då funkade det bra.Felet uppträdde aldrig om man startade utan motståndet,säkerligen jämförbart med en kallsup. Sedan misstänker jag att spridarn kan vara lite täppta ibland. Kör med ca5,6bar mätt med vacumslang bortkopplad. Felkoden 2-3-1 verkar efterhängsen. Inga oljud från pumpen,brukar vara hållbara grejor på Volvo. Just nu när jag kör känns bilen pigg,man får i princip akta sig så man inte får böter,man riktigt känner att bilen vill mer. Svarar bra på gasen när man vrider snabbt på gasrullen.Även bra flytgas mellan växlingarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Förmodligen skulle det gå bättre med ett högohmigt kallstartmotstånd om man stänger av det så att säga i flera steg, utan avbrott emellan.
Man skulle kunna prova med t ex 6,8 kohm i serie med 12 kohm och ha en strömbrytare parallellt med vardera motståndet. Koppla först förbi det på 12 kohm och, t ex 30 sekunder senare, det andra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 01:33 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 10:38 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Citat:
Hej. Problemet jag fick av 18k motståndet: Startade lika lätt som om man hade bensin i tanken, men:När man stängde av kallstartsmotståndet gick bilen ner till ca 1000 varv men sedan ville tomgången aldrig stabilisera sig utan pendlade mellan ca 750-900varv fastän man körde långt och motorn blev varm,hög förbrukning av Eta.Man blev tvungen att stänga av bilen och sedan starta om,då funkade det bra.Felet uppträdde aldrig om man startade utan motståndet,säkerligen jämförbart med en kallsup. Sedan misstänker jag att spridarn kan vara lite täppta ibland. Kör med ca5,6bar mätt med vacumslang bortkopplad. Felkoden 2-3-1 verkar efterhängsen. Inga oljud från pumpen,brukar vara hållbara grejor på Volvo. Just nu när jag kör känns bilen pigg,man får i princip akta sig så man inte får böter,man riktigt känner att bilen vill mer. Svarar bra på gasen när man vrider snabbt på gasrullen.Även bra flytgas mellan växlingarna.

Väldigt bra att pumpen klarar så högt tryck!, låter lovande :)
Håller med dig angående felkoderna, 2-3-2 och 2-3-1 är väldigt efterhängsna. Ska försöka koppla in min multimeter och försöka mätta upp lamda sonden så man kan fin justera BTR:en lite bättre, är det något du gjort??? Annars så går bilen väldigt bra!
Konstigt det där med ditt motstånd, har alldrig haft det med mitt 15k, enda är väl att jag får liknade problem om jag skulle råka inkopplat motståndet en stund efter motorn startat.
Brukar bara ha motståndet inkopplat max max ett par sekunder när jag startar.

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 10:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Citat:
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.

Ok, intressant, hur fungerar detta då? och hur har du gått till väga med installationen???

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Förmodligen skulle det gå bättre med ett högohmigt kallstartmotstånd om man stänger av det så att säga i flera steg, utan avbrott emellan.
Man skulle kunna prova med t ex 6,8 kohm i serie med 12 kohm och ha en strömbrytare parallellt med vardera motståndet. Koppla först förbi det på 12 kohm och, t ex 30 sekunder senare, det andra.


Något att tänka på i ditt projekt, torbjorn!
Har märkt att ett motstånd (2k) som fungerar "för bra" vid +10 gr (ngt för snabb uppstart för ett tränat motoröra..) ändå kan ge nödvändighet för ett andra eller tom 3:e startförsök vid -2 grader.
Så det verkar även som att själva kallstartfunktionen behöver annan karaktäristik än vad ett NTC-motstånd emot metallen i topplocket ger.
Det vore bra med en tuning möjlighet sfa temperatur..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-07 03:38 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
andreas_r skrev:
Citat:
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.

Ok, intressant, hur fungerar detta då? och hur har du gått till väga med installationen???


Jag gjorde en skarvkabel med original bosch kontaktdon, hona till hane och sedan en pålödd extra kabel till jordledaren som är kopplad till tryckknapp i kupén.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 19:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Hej. "Andreas-r" :Har bara undersökt lambdan i felsökningssyfte, inte justerat efter det,bara gått på känsla men man får kanske göra det. Ska testa "torbjörns"förslag.Svar till "RoTe":Jag har kallstartsinsprutare(rengjord) på min bil,ser i kopplingsschemat till 740:in att insprutaren är markerad med streck så alla har kanske inte det. Förstår jag dig rätt så kopplar du bort din kallstartsinsprutare vid start?Sedan när bilen startat så kopplar du på den igen manuellt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 19:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
På alla Volvo B230F m fl med LH 2.4 är systemet förberett för kallstartventil. Men det är sällan kallstartventilen verkligen är monterad. Vanligtvis är hålet i insugningsröret täckt med en fastskruvad plåt och elanslutningen till kallstartventilen är fastbuntad eller fasttejpad vid kabelstammen till spridarna.
Det finns ett tvåpoligt kontaktdon någonstans (antingen vid torpedväggen eller nära styrdonet under instrumentbrädan) som kan vara byglat eller inte, för att tala om för styrdonet om bilen är utrustad med kallstartventil. På bilar med kallstartventil ska ju ingen kallstartanrikning ges med de vanliga spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 22:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Men vad bestämde om vilka 740 som skulle få kallstartsventil eller inte då? Extra utrustning?

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 23:13 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
RoTe skrev:
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.


Var inne ok kollade vilken kabel som går från styrboxen till kallstartsventilen /stift nr 32 "Singnal till kallstarts ventil grå/svart"

Kan man inte göra likadant som du har gjort fast koppla in sig där???

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 23:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Jo, det går naturligtvis lika bra att koppla in sig på den kabeln vid styrdonet som att göra det ute i motorrummet vid kallstartventilen.
Se bara upp med kabelfärgerna, de är inte att lita på när det gäller Volvo från 80-talet och början av 90-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-09 13:28 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Men om jag förstår det rätt så är det bara att koppla in sig på (utan att bryta ledningen till styrdonet) på den rätta kabeln (tex då pinne 32) och dra dena ledning via en tryckknapp och sedan ner till jord

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-09 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
andreas_r skrev:
Men om jag förstår det rätt så är det bara att koppla in sig på (utan att bryta ledningen till styrdonet) på den rätta kabeln (tex då pinne 32) och dra dena ledning via en tryckknapp och sedan ner till jord


Ja, just det. Jorda lämpligen tryckknappen via samma ledning som styrdonets kraftjord, kan kolla ikväll vilken pinne det egentligen är.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011