Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lyckad konventering av Volvo 740 GL -90, B230F Jetronic 2.4
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1627
Sida 2 av 3

Författare:  andreas_r [ mån 07-11-05 20:50 ]
Inläggsrubrik: 

Ok, Vad vad det för problem du fick av det högre motståndet då???
Mitt på 15k verkar vara rätt lagom. Fast ibland när det blir kallt kanske man skulle ha ett högre motstånd men det verkar inte vara bra då alltså?
Inga andra problem du stöt på?
Vad har du för tryck på BTR:en då? Har beställt en Manometer som kommer snart så jag återkommer
Inga felkoder?
Bränslepumpen då, har den klarat sig???
Är bara nyfiken på hur andra lyckats :)
MVH Andreas

Författare:  Tännlappen [ mån 07-11-05 21:45 ]
Inläggsrubrik: 

Hej. Problemet jag fick av 18k motståndet: Startade lika lätt som om man hade bensin i tanken, men:När man stängde av kallstartsmotståndet gick bilen ner till ca 1000 varv men sedan ville tomgången aldrig stabilisera sig utan pendlade mellan ca 750-900varv fastän man körde långt och motorn blev varm,hög förbrukning av Eta.Man blev tvungen att stänga av bilen och sedan starta om,då funkade det bra.Felet uppträdde aldrig om man startade utan motståndet,säkerligen jämförbart med en kallsup. Sedan misstänker jag att spridarn kan vara lite täppta ibland. Kör med ca5,6bar mätt med vacumslang bortkopplad. Felkoden 2-3-1 verkar efterhängsen. Inga oljud från pumpen,brukar vara hållbara grejor på Volvo. Just nu när jag kör känns bilen pigg,man får i princip akta sig så man inte får böter,man riktigt känner att bilen vill mer. Svarar bra på gasen när man vrider snabbt på gasrullen.Även bra flytgas mellan växlingarna.

Författare:  torbjorn [ mån 07-11-05 22:32 ]
Inläggsrubrik: 

Förmodligen skulle det gå bättre med ett högohmigt kallstartmotstånd om man stänger av det så att säga i flera steg, utan avbrott emellan.
Man skulle kunna prova med t ex 6,8 kohm i serie med 12 kohm och ha en strömbrytare parallellt med vardera motståndet. Koppla först förbi det på 12 kohm och, t ex 30 sekunder senare, det andra.

Författare:  RoTe [ tis 07-11-06 01:33 ]
Inläggsrubrik: 

Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.

Författare:  andreas_r [ tis 07-11-06 10:38 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Hej. Problemet jag fick av 18k motståndet: Startade lika lätt som om man hade bensin i tanken, men:När man stängde av kallstartsmotståndet gick bilen ner till ca 1000 varv men sedan ville tomgången aldrig stabilisera sig utan pendlade mellan ca 750-900varv fastän man körde långt och motorn blev varm,hög förbrukning av Eta.Man blev tvungen att stänga av bilen och sedan starta om,då funkade det bra.Felet uppträdde aldrig om man startade utan motståndet,säkerligen jämförbart med en kallsup. Sedan misstänker jag att spridarn kan vara lite täppta ibland. Kör med ca5,6bar mätt med vacumslang bortkopplad. Felkoden 2-3-1 verkar efterhängsen. Inga oljud från pumpen,brukar vara hållbara grejor på Volvo. Just nu när jag kör känns bilen pigg,man får i princip akta sig så man inte får böter,man riktigt känner att bilen vill mer. Svarar bra på gasen när man vrider snabbt på gasrullen.Även bra flytgas mellan växlingarna.

Väldigt bra att pumpen klarar så högt tryck!, låter lovande :)
Håller med dig angående felkoderna, 2-3-2 och 2-3-1 är väldigt efterhängsna. Ska försöka koppla in min multimeter och försöka mätta upp lamda sonden så man kan fin justera BTR:en lite bättre, är det något du gjort??? Annars så går bilen väldigt bra!
Konstigt det där med ditt motstånd, har alldrig haft det med mitt 15k, enda är väl att jag får liknade problem om jag skulle råka inkopplat motståndet en stund efter motorn startat.
Brukar bara ha motståndet inkopplat max max ett par sekunder när jag startar.

Författare:  andreas_r [ tis 07-11-06 10:41 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.

Ok, intressant, hur fungerar detta då? och hur har du gått till väga med installationen???

Författare:  karlmb [ tis 07-11-06 11:50 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Förmodligen skulle det gå bättre med ett högohmigt kallstartmotstånd om man stänger av det så att säga i flera steg, utan avbrott emellan.
Man skulle kunna prova med t ex 6,8 kohm i serie med 12 kohm och ha en strömbrytare parallellt med vardera motståndet. Koppla först förbi det på 12 kohm och, t ex 30 sekunder senare, det andra.


Något att tänka på i ditt projekt, torbjorn!
Har märkt att ett motstånd (2k) som fungerar "för bra" vid +10 gr (ngt för snabb uppstart för ett tränat motoröra..) ändå kan ge nödvändighet för ett andra eller tom 3:e startförsök vid -2 grader.
Så det verkar även som att själva kallstartfunktionen behöver annan karaktäristik än vad ett NTC-motstånd emot metallen i topplocket ger.
Det vore bra med en tuning möjlighet sfa temperatur..

Författare:  RoTe [ ons 07-11-07 03:38 ]
Inläggsrubrik: 

andreas_r skrev:
Citat:
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.

Ok, intressant, hur fungerar detta då? och hur har du gått till väga med installationen???


Jag gjorde en skarvkabel med original bosch kontaktdon, hona till hane och sedan en pålödd extra kabel till jordledaren som är kopplad till tryckknapp i kupén.

Författare:  Tännlappen [ tor 07-11-08 19:07 ]
Inläggsrubrik: 

Hej. "Andreas-r" :Har bara undersökt lambdan i felsökningssyfte, inte justerat efter det,bara gått på känsla men man får kanske göra det. Ska testa "torbjörns"förslag.Svar till "RoTe":Jag har kallstartsinsprutare(rengjord) på min bil,ser i kopplingsschemat till 740:in att insprutaren är markerad med streck så alla har kanske inte det. Förstår jag dig rätt så kopplar du bort din kallstartsinsprutare vid start?Sedan när bilen startat så kopplar du på den igen manuellt?

Författare:  torbjorn [ tor 07-11-08 19:30 ]
Inläggsrubrik: 

På alla Volvo B230F m fl med LH 2.4 är systemet förberett för kallstartventil. Men det är sällan kallstartventilen verkligen är monterad. Vanligtvis är hålet i insugningsröret täckt med en fastskruvad plåt och elanslutningen till kallstartventilen är fastbuntad eller fasttejpad vid kabelstammen till spridarna.
Det finns ett tvåpoligt kontaktdon någonstans (antingen vid torpedväggen eller nära styrdonet under instrumentbrädan) som kan vara byglat eller inte, för att tala om för styrdonet om bilen är utrustad med kallstartventil. På bilar med kallstartventil ska ju ingen kallstartanrikning ges med de vanliga spridarna.

Författare:  andreas_r [ tor 07-11-08 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Men vad bestämde om vilka 740 som skulle få kallstartsventil eller inte då? Extra utrustning?

Författare:  andreas_r [ tor 07-11-08 23:13 ]
Inläggsrubrik: 

RoTe skrev:
Saknar bilen kallstartspridare?

Jag styr nämligen min kallstartspridare manuellt genom att jorda ner den via en strömbrytare. På så sätt påverkas inte motorstyrenheten och efter att motorn startat så fortsätter den köra kallstartspridaren i den mängd det är tänkt.


Var inne ok kollade vilken kabel som går från styrboxen till kallstartsventilen /stift nr 32 "Singnal till kallstarts ventil grå/svart"

Kan man inte göra likadant som du har gjort fast koppla in sig där???

Författare:  torbjorn [ tor 07-11-08 23:27 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, det går naturligtvis lika bra att koppla in sig på den kabeln vid styrdonet som att göra det ute i motorrummet vid kallstartventilen.
Se bara upp med kabelfärgerna, de är inte att lita på när det gäller Volvo från 80-talet och början av 90-talet.

Författare:  andreas_r [ fre 07-11-09 13:28 ]
Inläggsrubrik: 

Men om jag förstår det rätt så är det bara att koppla in sig på (utan att bryta ledningen till styrdonet) på den rätta kabeln (tex då pinne 32) och dra dena ledning via en tryckknapp och sedan ner till jord

Författare:  torbjorn [ fre 07-11-09 13:35 ]
Inläggsrubrik: 

andreas_r skrev:
Men om jag förstår det rätt så är det bara att koppla in sig på (utan att bryta ledningen till styrdonet) på den rätta kabeln (tex då pinne 32) och dra dena ledning via en tryckknapp och sedan ner till jord


Ja, just det. Jorda lämpligen tryckknappen via samma ledning som styrdonets kraftjord, kan kolla ikväll vilken pinne det egentligen är.

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/