Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 18:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-11-25 21:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Jag har tidigare konverterat en Citroën XM V6 med en ställbar BTR men kommer inte ihåg hur mycket jag höjde trycket.
Jag har nu 2 Smart Roadster(s) av vilka jag funderar på att konvertera den som jag kör mest med.
Det finns en enkel mod på en engelsk forum-sida som höjer trycket från 3,8 till 4 bar men det kan väl aldrig räcka?
Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-25 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Teoretiskt sett vill man ju öka bränsleflödet med ungefär 30 %, alltså till 1,3 gånger det ursprungliga flödet. Eftersom flödet genom en spridare är proportionellt mot kvadratroten ur trycket så ska man i så fall öka trycket till kvadraten på 1,3 , alltså 1,69 gånger det ursprungliga bränsletrycket.

Men i praktiken så behöver man inte höja bränsletrycket så mycket om det är ett modernt (efter ca 1990) motorstyrsystem med adaptiv lambdareglering. Då räcker det med att höja så pass mycket att man säkert kommer inom lambdaregleringens gränser. Ofta är det lagom med 1,2 - 1,5 gånger det ursprungliga trycket. Om lambdaregleringsområdet är någotsånär brett kan man med lite tur hitta en inställning där systemet klarar av att lambdareglera på både E85 och bensin, därmed har man på en gång fått fullständiga FFV-egenskaper!

Om det finns ett diagnosuttag (t ex OBD-II) och möjlighet att läsa av lambdaregleringsparametrar, de brukar heta t ex short term fuel trim och long term fuel trim, så är det till god hjälp vid konverteringen. Börja i så fall med att läsa av värdena under en tids körning med okonverterad motor på bensin för att få erfarenhet av hur de brukar variera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 07:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Jag känner igen detta!
en höjning med 20-30%, Jag har testat att köra Smarten på olika halter E85 utan någon modifiering. 30% verkar avara gränsen.
En höjning från 3,8 till 4 är väl 5% så det skulle göra det möjligt att köra på 40-50% E85. Det skulle vara väldigt svårt att montera någonting extra i det trånga motorrummet men skam den som ger sig. Det kanske blir till att skaffa en ombyggnadssats till Smarten.
När jag konverterade min XM för ett par år sedan kostade det ca 1000:- att konvertera med bränsletrycksökning men omkring 3000:- att göra det på något annat sätt Är det forfarande så?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 07:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har ju dykt upp billigare piggybacksystem (Flexitune) som säljs som byggsats numera, så det kan ju vara ett alternativ.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 10:15 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
torbjorn skrev:
Det har ju dykt upp billigare piggybacksystem (Flexitune) som säljs som byggsats numera, så det kan ju vara ett alternativ.


Var hittar man dessa?
Vilken kostnad pratar vi om?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 10:46 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
krassegrand skrev:
torbjorn skrev:
Det har ju dykt upp billigare piggybacksystem (Flexitune) som säljs som byggsats numera, så det kan ju vara ett alternativ.


Var hittar man dessa?
Vilken kostnad pratar vi om?


Jag har skickat ett mejl till "Flexitune" Finns det erfarenhet på detta forum av denna produkt?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 10:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
http://www.flexitune.se/

795,- som byggesett.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011