krassegrand skrev:
Hur går avgasprovet till?
Den ska klara EURO 3 se
http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standardsvilket innebär
max 2,3g CO/km
max 0,2g THC (kolväten)/km
max 0,15g NOx/km
Bilen ska först acklimatiseras ett dygn? i 25±5°C Testet görs på runnallande landsväg enligt ett vist mönster, New European Driving Cycle (NEDC) där alla avgaser fångas upp direkt från kallstart och fångas upp i säckar och innehållet analyseras efteråt.
Här kan du se NEDC:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cyclehttps://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.phpkrassegrand skrev:
Varför skulle den inte klara avgasprovet?
Jörgen
Testet görs normalt med ett speciellt testbensin som avvikar en del från vanlig handelsbensin. Jag mistänker att de flesta begagnade bilar inte heller klarar testet längre med vanlig handelsbensin. I USA är kräven mera realistiska och görs uppföljande stickprov tester men inte i EU.
Eftersom mesta utsläpp i testen upstår i första tested just efter kallstart gäller det att bilen kommer upp i closed loop snabbt och att katalysator tänds snabbt efter (kall)starten. Med en äldre katalysator och äldre trött lambdasond kan det ta mycket längre tid och klarar inte bilen testet. De relativ svala avgastemperaturer från E85 hjälper inte heller att få en snabb tändning av katten.
Eftersom testet är dyrt (troligtvis billigare hos TUV-nord i Tyskland än i Sverige hos
https://www.avl.com/) och att du får betala även om den inte klarar testet bör du testad bilen innan själv för att se om det verkar finnas en god chans att bilen skulle klara kraven.
Ett annat alternativ där inte avgastest bör vara nödvändigt är att montera ett i ett EU-land typgodkänd konverteringskitt, i Tyskland heter det ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis), se
http://www.tuev-nord.de/cps/rde/xbcr/tn ... geraet.pdfHär finns två stycken konverteringskit som har "ABE"
http://ethanol85.info/e85-umruestung/um ... uergeraeteMvh Aryan