Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-12-04 09:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-03-27 10:13
Inlägg: 20
Ort: Jönköping
Funderar på att köpa en Volvo V40 2.0 -98 ~7000 mil.
Frågan man direkt ställer sig (iaf jag ställer mig) är hur jag konverterar denna bil till etanoldrift på bästa sätt?
Fullflex Gold, AutoFFV, BTR... ?
Kommer ngn av dessa konverteringar göra det möjligt att omregistrera bilen till miljöbil för gratis parkering efter nyår? Kostnad för omregistrering?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 10:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ännu inget beslut fattat från centralt håll om något regelverk för legal efterkonvertering. Men däremot bör man ha klart för sig att en del kommuner använder egna, "hemsnickrade" definitioner på vad de räknar som en miljöbil ur t ex parkeringssynpunkt, det är bäst att läsa själv på sin kommuns hemsida eller fråga ansvarig tjänsteman.

När det gäller konverteringsmetoderna så har ju alla sina fördelar respektive nackdelar. Åtminstone om man väljer höjning av bränsletryck så bör man räkna med någon anordning för att öka på bränslemängden vid kallstart dessutom (t ex "kallstartmotstånd"). Motsvarande funktion finns ofta inbyggd på ett eller annat sätt i moderna piggybacksystem.
Om bilen har ett "obskyrt" insprutningssystem med t ex lågohmiga spridare och strömbegränsat eller pulsbreddsmodulerat drivsteg i styrdonet, så kan piggybacksystemen få problem, i så fall är man så illa tvungen att höja bränsletrycket eller byta till större spridare istället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 12:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-03-27 10:13
Inlägg: 20
Ort: Jönköping
torbjorn skrev:
Det finns ännu inget beslut fattat från centralt håll om något regelverk för legal efterkonvertering. Men däremot bör man ha klart för sig att en del kommuner använder egna, "hemsnickrade" definitioner på vad de räknar som en miljöbil ur t ex parkeringssynpunkt, det är bäst att läsa själv på sin kommuns hemsida eller fråga ansvarig tjänsteman.

När det gäller konverteringsmetoderna så har ju alla sina fördelar respektive nackdelar. Åtminstone om man väljer höjning av bränsletryck så bör man räkna med någon anordning för att öka på bränslemängden vid kallstart dessutom (t ex "kallstartmotstånd"). Motsvarande funktion finns ofta inbyggd på ett eller annat sätt i moderna piggybacksystem.
Om bilen har ett "obskyrt" insprutningssystem med t ex lågohmiga spridare och strömbegränsat eller pulsbreddsmodulerat drivsteg i styrdonet, så kan piggybacksystemen få problem, i så fall är man så illa tvungen att höja bränsletrycket eller byta till större spridare istället.


Ngn som har några rekommendationer eller tips kring just denna Volvo-motor?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011