Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertera Volvo V40 2.0 -98
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1837
Sida 1 av 1

Författare:  Ollan [ tis 07-12-04 09:20 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera Volvo V40 2.0 -98

Funderar på att köpa en Volvo V40 2.0 -98 ~7000 mil.
Frågan man direkt ställer sig (iaf jag ställer mig) är hur jag konverterar denna bil till etanoldrift på bästa sätt?
Fullflex Gold, AutoFFV, BTR... ?
Kommer ngn av dessa konverteringar göra det möjligt att omregistrera bilen till miljöbil för gratis parkering efter nyår? Kostnad för omregistrering?

Författare:  torbjorn [ tis 07-12-04 10:41 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns ännu inget beslut fattat från centralt håll om något regelverk för legal efterkonvertering. Men däremot bör man ha klart för sig att en del kommuner använder egna, "hemsnickrade" definitioner på vad de räknar som en miljöbil ur t ex parkeringssynpunkt, det är bäst att läsa själv på sin kommuns hemsida eller fråga ansvarig tjänsteman.

När det gäller konverteringsmetoderna så har ju alla sina fördelar respektive nackdelar. Åtminstone om man väljer höjning av bränsletryck så bör man räkna med någon anordning för att öka på bränslemängden vid kallstart dessutom (t ex "kallstartmotstånd"). Motsvarande funktion finns ofta inbyggd på ett eller annat sätt i moderna piggybacksystem.
Om bilen har ett "obskyrt" insprutningssystem med t ex lågohmiga spridare och strömbegränsat eller pulsbreddsmodulerat drivsteg i styrdonet, så kan piggybacksystemen få problem, i så fall är man så illa tvungen att höja bränsletrycket eller byta till större spridare istället.

Författare:  Ollan [ tis 07-12-04 12:46 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Det finns ännu inget beslut fattat från centralt håll om något regelverk för legal efterkonvertering. Men däremot bör man ha klart för sig att en del kommuner använder egna, "hemsnickrade" definitioner på vad de räknar som en miljöbil ur t ex parkeringssynpunkt, det är bäst att läsa själv på sin kommuns hemsida eller fråga ansvarig tjänsteman.

När det gäller konverteringsmetoderna så har ju alla sina fördelar respektive nackdelar. Åtminstone om man väljer höjning av bränsletryck så bör man räkna med någon anordning för att öka på bränslemängden vid kallstart dessutom (t ex "kallstartmotstånd"). Motsvarande funktion finns ofta inbyggd på ett eller annat sätt i moderna piggybacksystem.
Om bilen har ett "obskyrt" insprutningssystem med t ex lågohmiga spridare och strömbegränsat eller pulsbreddsmodulerat drivsteg i styrdonet, så kan piggybacksystemen få problem, i så fall är man så illa tvungen att höja bränsletrycket eller byta till större spridare istället.


Ngn som har några rekommendationer eller tips kring just denna Volvo-motor?

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/