Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvo 960
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1858
Sida 2 av 2

Författare:  Huggo [ ons 08-05-21 15:11 ]
Inläggsrubrik: 

Äntligen så är spridarna i.
Märks ingen skillnad.Lika bra drag i kärran som tidigare.
Får se vad den tar per mil senare.
Har även byggt om Mondeon 16 v 2.0 lit med BRT.
Tar med mitt körsätt 1,01 lit/mil.
Lurig BRT jag köpte.En blå historia med manometer.
Återkommer med var jag köpt den och vilken sort.
Stod inte vilken sida som var in o utgång.
Tog tryckluft och blåste,manometern reagerade.
Naturligtvis kopplar man in returen på denna sida.
Och ut på andra.Pluggade vakumet på den.
Var och hämtade virke med släpet och var tvungen att backa,vilket var tur för det vart 2 etanolspår.Kollade vad som läckte och det var vakumuttaget som slangen hade spruckit.
Fick vända på steken så att jag tog ut sim in och vise verca.Går kanon.Men manometern står på noll.Vilken skitprodukt.
Återkommer med bild och var den är köpt så att inte fler åker på samma nit som jag gjorde.

Författare:  nybbe_gefle [ ons 08-05-21 17:45 ]
Inläggsrubrik: 

Lysande!! Väntar med spänning på fortsättningen!!

//David

Författare:  Huggo [ ons 08-05-21 19:29 ]
Inläggsrubrik: 

Hittade stället där jag köpt BTR:n.
Ringde när jag köpt den och sa att det lucktade bensin om eländet.Skall luckta om dom eftersom dom provköres.
Visst provtestar dom BTR:n men inte med bensin.
Här köpte jag dreten.

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1137


Hittade en annan leverantör som jag skall prova.

http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?sArtId=BTR-01

Författare:  karlmb [ tor 08-05-22 16:01 ]
Inläggsrubrik: 

Huggo skrev:
Hittade stället där jag köpt BTR:n.
Ringde när jag köpt den och sa att det lucktade bensin om eländet.Skall luckta om dom eftersom dom provköres.
Visst provtestar dom BTR:n men inte med bensin.
Här köpte jag dreten.

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1137

Haha:
Citat:
Linjär bränsletrycksregulator av lite bättre kvalité



Hade de ingen annan kommentar än att den skall lukta..?

Författare:  Huggo [ mån 08-07-14 06:52 ]
Inläggsrubrik: 

Har provat Volvon ordentligt.
Drar 1,35 blandad körning.Ordentliga axelrationer några gånger upp till 160-170.Mkt blandad körning.Mest 110 km/tim.Tvekar inte.
Lättstartad.Märker ingen skillnad mellan bensin och etanolen.
Kopplade på husvagnen som väger 1470 kg och då märktes skillnaden mellan bensin och etanolen.
Bilen vart slö.
Och det är väl smällar man får ta.
Skall prova ekipaget upp till Leksand om fjorton dagar.
Går den väl och inte tar för mkt soppa(inte mer en bensin)så behåller jag konventeringen.
Skiljer det inte så mkt så går jag över tll bensin när vagnen skall dras.
Hur är det med Flexi Tune eller vad det nu heter.
Funderar stark att åka upp till Norberg och köpa ett system.
Om man kör på ren bensin så borde väl all kraft/vridmomentet vara kvar och när man kör utan husvagn så borde sexan gå som den gör nu dvs utan anmärkning.
Går det att besikta med ovannämnda systm utan att ruinera sig.Godkänner dom att man sätter dit det eller måste en godkänd installatör göra det.

Författare:  Huggo [ sön 08-08-03 09:40 ]
Inläggsrubrik: 

Kört Volvon till Leksand och kan bara säga att med en husvagn på släp så är etanolen totalt värdelös.
25 mil och 70 liter etanol.Lite väl häfftigt.
Samma visa hem 25 mil 65 liter etanol(regnade när vi åkte hem).
Gjorde en stor service på 960:n innan vi åkte.
Bilen var slö,ungefär som att åka 240 med förgasarmotor.
Utan släp pigg som bara den,dock törstig.Sista mätningen 1,65 lit/mil och då var det mest lungn körning.
Så när jag skall ut och åka med vagnen så är det bensin som gäller.

Någon som kan svara på om man tjänar något på att slänga dit ett flexi tune (eller vad det nu heter)från Norberg.
Måste vara perfekt att slippa byta spridare och ställa om BTR.n varje gång man skall ut med vagnen.

Författare:  Ragamuffin [ sön 08-08-03 18:51 ]
Inläggsrubrik: 

Att den kommer att dra mer på E85 än på bensin måste du ha varit medveten om?

MEN, 25 mil på 70 liter (2,8 l/mil) låter ju helt åt helvete!!

Räknar man med att den skulle dra 30% mer på E85 än på bensin så skulle den under denna körningen ha dragit 2,15 liter bensin per mil!

Har du dragit husvagn med bilen och sett vad den ligger på?

Nu är det ju inte den snålaste bilen du valt att köra men om du inte kör som en idiot måste det vara fel på bilen?

Har svårt att se att den skulle dra SÅ mycket mer vid belastning. Dessutom bör den knappast bli svagare på E85?

Författare:  Huggo [ sön 08-08-03 19:29 ]
Inläggsrubrik: 

Japp drog en 1500 kg husvagn med den upp till Leksand.
Sedan skall man komma ihåg att det sämre energi i etanolen en bensinen.
Precis innan jag kom hem tändes lamdalampan.
Med bensin ligger den på 1,1-1,2 lit/mil.
Skall byta tillbaka till orginalspridarna och köra ett tag på bensin.
Hur släcka lamdalampan.

Författare:  Ragamuffin [ sön 08-08-03 20:35 ]
Inläggsrubrik: 

Jo.. lägre energiinnehåll i E85. Därav de ca. 30% högre bränsleförbrukning på E85 som man kan vänta sig!

Men som din bil gjorde.. Att dranärmare tre liter milen beror på annat!!

Släcka lampan kan räcka med att lyfta av pluspolen på batteriet en stund men det bästa vore att läsa ut vilka felkoder som lagrats innan du raderar dem!

Hur finns det säkert andra som vet. Jag har ingen koll på Volvo!

Författare:  marasp [ lör 08-09-27 23:16 ]
Inläggsrubrik: 

hej!

Undrar hur det går med att köra på E85...
tänkte konvertera min 965-92 med :wink:

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/