Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvo 740 -90 med B230F, LH 2.4
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1979
Sida 1 av 5

Författare:  GL Power [ ons 07-12-19 20:21 ]
Inläggsrubrik:  Volvo 740 -90 med B230F, LH 2.4

Hej!

Sitter och funderar lite...Läst igenom ettpar trådar om detta med rosa klägg...Är det någon som har plockat isär en motor efter några 1000mil på etanol, hur har det sett ut? :) Finns det bilder också tro? :P

Man blir ju lite orolig när man läser allt om rött klegg som sätter sig kring ventiler och grejjor, ska konvertera min 744 -90 nu i dagarna, o den är ren o skär bruksbil o rullar en 1500mil per år, inte så kul om man står utan bil för att det röda klägget har kläggat igen motorn.. :?

Författare:  torbjorn [ ons 07-12-19 22:07 ]
Inläggsrubrik: 

Före forumkraschen fanns det en hel del bilder på olika isärplockade motorer. Det enda genomgående anmärkningsvärda var att det var mycket mindre sot i förbränningsrummen än man är van vid från bensinmotorer, och att heta ytor som t ex avgasventiler får en rödaktig beläggning istället för den bruna man brukar se där.

Det här rosa klägget löser sig för den delen mycket lätt i bensin. Om man har fått driftstörningar av den anledningen så brukar de försvinna helt och hållet efter några mil med t ex 50 % blandtankning.
Jag brukar passa på vid tom tank med ungefär 1000 mils intervall, att tanka 10 l bensin, kör sedan slut på den innan jag tankar E85 igen. Sedan jag började med det har jag inte haft några bekymmer.

Orsaken till kläggproblemet är ju en tillsats, PIB (polyisobutylen), som finns i den bensin som blandas i E85. Under vissa förhållanden kan den få för sig att fällas ut om det finns mycket etanol närvarande. PIB är inte rosa i sig, utan rosafärgen beror på att färgämnet fastnar i klägget. E85 tycks ha större eller mindre tendens till den där utfällningen i olika perioder, hösten 2006 hade Sekab större problem än vanligt men de tycks ha kommit tillrätta med saken sedan dess.

Författare:  nyfiken [ ons 07-12-19 22:44 ]
Inläggsrubrik:  E 85-körda motorer

På YouTube finns en amerikansk videosnutt med några män som har plockat isär en V8 (GM?), som har körts på E 85. Gå in på YouTube och sök på ethanol eller E 85. Lite "amatörmässigt" filmad, men man får se lite olika detaljer, kolvar, ventiler etc. etc.
Det finns ett antal filmer men inte mer än att du kommer att hitta den efter en stund. Det finns så mycket annat intressant att titta på också i just området E 85 eller ethanol.

:P En ändring från mig själv. Här är filmen från YouTube. Lite suddig och mörk i vissa avsnitt. Men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

Författare:  magnul [ tor 07-12-20 00:29 ]
Inläggsrubrik: 

Jeg har ingen bilder, men jeg tok av toppen for toppakningsbytte etter ~500 mil på E85 (pakningen tok kvelden før jeg konverterte). Det eneste mekanikeren hadde å si ettet byttet var at det var uvanlig lite sot på toppen. Bilen var da 239kkm gammel.

Författare:  GL Power [ fre 07-12-21 15:53 ]
Inläggsrubrik: 

Inget att fundera över med andra ord :)

Klämmer in en till fråga här, har väl inte direkt med forumsdelen att göra men det känns onödigt att skapa en ny tråd...

Har ju LH 2,4 på min 740 -90 med B230F...Ska slänga i flexitunen imorrn, men jag har blandtankat ett antal gånger på sistone, o direkt när man slår i E85 så felkodar den. Kan ha 50L bensin och 10L E85 så får jag felkod 2-3-2 Lambdareglering fel...Denna felkod dyker INTE upp när man kör på vanlig BF95..

Att köra både etanol och felkod är nog inte optimalt, går boxen i limp-home läget så lär soppaförbrukningen närma sig 2L/milen...

Någon annan som har samma problem?

Författare:  rickard [ fre 07-12-21 19:34 ]
Inläggsrubrik: 

http://home.no/rickard1984/050309/3.JPG

b230 block efter ca 1500 mil på e85. hittade ingen bild på toppen men det var lite rödfläckigt minns jag. ej något som gick att skrapa bort så inget klegg direkt. När motorn sattes ihop innan dom där 1500 milen var kolvarna kolsvarta av sot sen tidigare körning på bensin, Sen blev dom ju som nya? :D

GL: 10 L e85 blandat med 50 L bensin ska inte ens märkas! alltså bränsleförbrukningens ka inte ens höjas. jag tror du haft högre blandning, men näe lmbdalampan ska inte tändas såklart. det kanske kan vara en bra ide att byta soppafiltret också?
Å du har inget avgasläckage mellan motor och lambdasond?

Författare:  torbjorn [ fre 07-12-21 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

GL Power skrev:
Inget att fundera över med andra ord :)

Klämmer in en till fråga här, har väl inte direkt med forumsdelen att göra men det känns onödigt att skapa en ny tråd...

Har ju LH 2,4 på min 740 -90 med B230F...Ska slänga i flexitunen imorrn, men jag har blandtankat ett antal gånger på sistone, o direkt när man slår i E85 så felkodar den. Kan ha 50L bensin och 10L E85 så får jag felkod 2-3-2 Lambdareglering fel...Denna felkod dyker INTE upp när man kör på vanlig BF95..

Att köra både etanol och felkod är nog inte optimalt, går boxen i limp-home läget så lär soppaförbrukningen närma sig 2L/milen...

Någon annan som har samma problem?


En möjlighet är ju att den lilla E85-inblandningen räcker till för att få så pass mycket lägre avgastemperatur att en gammal halvdålig lambdasond som är på gränsen till att fungera, bestämmer sig för att sluta med det.
En lömsk sak med LH 2.4 är att det inte upptäcker vissa slags fel på lambdasonden utan fortsätter försöka lambdareglera fastän signalen från den är helt uppåt väggarna. Då brukar det sluta med mycket hög bränsleförbrukning, svartrök och skyhöga CO- och HC-värden.

Kolla att förvärmningen till lambdasonden fungerar - enklast att dra isär det tvåpoliga kontaktdonet, mäta att det finns spänning där från bilens kabelstam och att det inte är avbrott i lambdasondens värmeelement.
Om man har en tångamperemeter så kan man haka på den över en av de vita ledningarna och förvissa sig om att det verkligen går ström där.

Men, i alla fall, på en 90'a där lambdasonden aldrig har bytts förut ska man snarast bli förvånad om den fortfarande fungerar som den ska.

Författare:  GL Power [ fre 07-12-21 22:14 ]
Inläggsrubrik: 

rickard skrev:
b230 block efter ca 1500 mil på e85. hittade ingen bild på toppen men det var lite rödfläckigt minns jag. ej något som gick att skrapa bort så inget klegg direkt. När motorn sattes ihop innan dom där 1500 milen var kolvarna kolsvarta av sot sen tidigare körning på bensin, Sen blev dom ju som nya? :D

GL: 10 L e85 blandat med 50 L bensin ska inte ens märkas! alltså bränsleförbrukningens ka inte ens höjas. jag tror du haft högre blandning, men näe lmbdalampan ska inte tändas såklart. det kanske kan vara en bra ide att byta soppafiltret också?
Å du har inget avgasläckage mellan motor och lambdasond?


Detdär blocket såg ju finfint ut :)

Lambdalampan tänds inte, utan får bara felkoden o absolut ingen skillnad i motorgången, fick felkod engång med 10L etanol o resten bensin, just nu kör jag 20L etanol och resten bensin, felkoden dök upp ganska direkt.. :? Inget avgasläckage mellan motor och lambda, dock läcker det rejält från bakaxelkröken, den delen är snarare knäckebröd än plåt för tillfället.. :lol:

Men motorn går precis som vanligt, ingen svartrök, drar kring 1,1-1,2, är ju automatare också, så det är väl en ganska normal förbrukning...

Har fått en jäkla massa lustiga felkoder med denhär bilen, dem flesta försvinner o kommer inte tillbaks igen efter man ryckt 1ans säkring.. Ska helt enkelt montera flexitunen imorgon, köra slut på det som är i tanken o sen slår jag i endast E85 o ser om den felkodar då också. Gör den det så blir det nog till att köpa ny lambdasond o se om det blir bättre..

torbjorn, tack för tipset, ska mäta upp skiten om den fortsätter att felkoda :)

Författare:  Patrik [ lör 07-12-22 07:19 ]
Inläggsrubrik: 

Chaan skrev:
de spegelblanka cylinderloppen.

Inte en repa i cylinderfordren.


Hej !

Då är den nog rätt sliten ändå.

Så här ser det ut när cylinderloppet inte är utslitet:
Bild

Mvh Patrik

Författare:  Patrik [ sön 07-12-23 11:50 ]
Inläggsrubrik: 

Chaan skrev:
'Den' förresten?



Ja . "Den". Kanske du är lite trög eller märker du bara ord? :)

Som lite hjälp på traven betyder då den i detta sammanhanget motorn men går lika bra att läsa som cylindern.


Chaan skrev:
Ok den cylindern ser inte ut att ha några längsgående repor den heller. Däremot så har den en markering vid vändningen.
Svensk motor eller? Hur många tyska bilmotorer har du sett insidan av?


Ej svensk motor, amerikansk.
Visst sitter det lite sot ovanför vändkanten men det fanns ej någon vändkant som gick att känna med fingrarna å hade det funnints det så hade kryssheningen varit bortsliten och troligen cylinderloppen spegelblanka av slitage...

Tyska motorer har jag väl kikat i ett par stycken, bl.a. en BMW 323 som en kompis köpte billigt fast dagen efter så trillade 1:ans kolv ner i tråget..

Mvh Patrik

Författare:  karlmb [ sön 07-12-23 14:14 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
En möjlighet är ju att den lilla E85-inblandningen räcker till för att få så pass mycket lägre avgastemperatur att en gammal halvdålig lambdasond som är på gränsen till att fungera, bestämmer sig för att sluta med det.


Yep, har varit med om det 2 ggr redan.
Ett råd är väl attt kolla lambdafunktionen efter några dagars E85 körning för att se om den fortfarande är OK.

Författare:  GL Power [ sön 07-12-23 18:00 ]
Inläggsrubrik: 

Nu är bilen konverterad med flexitune 2 och körs på E85, hittils så går den klockrent. :) Inga problem med kallstart ännu heller...

Den hade dragit 1,47L/milen när jag tankade senast, det var med mycket gasandes, kickdowns och hela faderullan :oops: Tycker 1,47 är rätt så mkt, eller vad säger ni andra? Vad brukar en B230F dra som etanolkonverterad?

I övrigt så felkodar den friskt fortfarande, börjar bli less på att rycka 1ans säkring så lambdan ska bytas nån dag.. :?

Sida 1 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/