Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 18:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Grattis, får man väl säga då! :)

Våran manuella 740 med B230F (LH 2.2) drar mellan 1.05 och närmare 1.5 l/milen.
Det första värdet gäller för landsväg och sommar. Det andra för vinter, mycket stadskörning och flitigt brukande av "bensinvärmaren".
Senaste tankningen hamnade på 1.35 l/mil.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-26 21:59 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Tack :P

1,1L/milen, därikring vill jag ligga, men bilen drar nu 1,5L/milen oavsett körstil... Vinsten blir ju därmed inte många ören tyvärr....

Får prova byta lambda helt enkelt, måste ju vara den som ställer till det :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 18:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat felkoder från tändstyrdonet också?
Det är vanligt att knacksensorn slutar fungera eller att det är dålig kontakt i anslutningen till den, i så fall går EZ-K-tändsystemet över till en mycket sen tändförställningskurva för säkerhets skull. Och då drar bränsleförbrukningen iväg.

Ett annat vanligt fel är motortempgivaren, den kan bli "halvdålig" så att den visserligen inte genererar någon felkod men antingen tänd- eller insprutningsstyrdonet "tror" att motorn aldrig kommer upp i normal temperatur. Då kan t ex varmkörningsanrikningen eller onödigt kraftig accelerationsanrikning ligga på hela tiden.
Säkraste sättet att hitta detta fel är att mäta spänningen på tempgivaringången på respektive styrdon under körning och förvissa sig om att den sjunker sakta men säkert under varmkörningen och sedan ligger stabilt när motorn väl är varm. Jag tror jag har skrivit något om rimliga spänningsvärden i någon annan tråd här.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 12:14 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Japp, har kollat felkoder från tändningen också, där var det fritt från fel iallafall.. :)

Ska mäta upp alla givare och sånt när det blir lite mer mekkvänligt väder, just nu är det ju typisk grå och råkall, blöt mellansvensk vinter.. :(

Döm av min förvåning igår när jag hade tankat och drog fram miniräknaren, 1,24L/milen, blandad körning :D

Senare i natt tankade jag igen, och då hade den dragit runt 1,2 igen :)

Nu börjar det likna vettig förbrukning iallafall, frågan är varför den drog så mycket i början....Kanske hade demdär 10-15L bensin som var kvar i tanken något med saken att göra...Hmm
torbjorn skrev:
Har du kollat felkoder från tändstyrdonet också?
Det är vanligt att knacksensorn slutar fungera eller att det är dålig kontakt i anslutningen till den, i så fall går EZ-K-tändsystemet över till en mycket sen tändförställningskurva för säkerhets skull. Och då drar bränsleförbrukningen iväg.

Ett annat vanligt fel är motortempgivaren, den kan bli "halvdålig" så att den visserligen inte genererar någon felkod men antingen tänd- eller insprutningsstyrdonet "tror" att motorn aldrig kommer upp i normal temperatur. Då kan t ex varmkörningsanrikningen eller onödigt kraftig accelerationsanrikning ligga på hela tiden.
Säkraste sättet att hitta detta fel är att mäta spänningen på tempgivaringången på respektive styrdon under körning och förvissa sig om att den sjunker sakta men säkert under varmkörningen och sedan ligger stabilt när motorn väl är varm. Jag tror jag har skrivit något om rimliga spänningsvärden i någon annan tråd här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 22:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
Chaan skrev:
Blir svårt att kommunicera med dig om du hädanefter väljer att använda orden motor och cylinder på samma sätt.



Ok ,svarar jag dig i någon annan tråd så skall jag försöka vara så tydlig jag kan så att du förstår..
Annars går det bra att fråga om jag skriver något knepigt.
:)


Chaan skrev:
Sot? Lite korroderat ser det ut att vara.


Korroderat?
Nädå, det var det inte(troligen missfärgning p.g.a. att blyersättningsmedel har använts), tyvärr så kan jag inte visa fler bilder på cylindern på
bilden eller de övriga cylindrarna för motorn är ihopsatt sedan något år, någon etanolkonvertering blev det dock ej p.g.a. div. anledningar.

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: hårda ventilsäten
InläggPostat: fre 08-01-04 15:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
vad jag förstår så är det en äldre motor som ska renoveras, varför inte göra slag i saken och modifiera ventilsäterna till en hårdare typ som tål blyfri bensin ?

:roll:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-06 19:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här finns bilder.
http://www.rune85.com/internal%20engine.htm

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hårda ventilsäten
InläggPostat: mån 08-01-07 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
biltema 10w30 skrev:
vad jag förstår så är det en äldre motor som ska renoveras, varför inte göra slag i saken och modifiera ventilsäterna till en hårdare typ som tål blyfri bensin ?

:roll:


Den motorn är säkert redan BF-anpassad.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Förresten - om ventiltätningar osv e slut - skulle det inte lukta avgaser om oljan då..

Det där är ett relativt begrepp. Dessutom undrar jag om det alltid är så.
Byt nu både styrningar om de e glappa (kolla i verkstadshandboken vad som menas med glapp) + tätningarna. Har den gått så långt så är det det minsta du bör göra. Sedan plana toppen maximalt förstås..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 17:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Den e redan plan! Och ja det måste ju vara bättre att ta 3mm på en gång så det går att använda en ett kugg kortare kamrem.



Hade du inte isär motorn?
Varför inte renovera toppen samtidigt? (Och höja kompet)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011