Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MITSUBISHI PAJERO SPORT -04
InläggPostat: sön 08-09-21 10:01 
Offline

Blev medlem: tis 07-06-12 16:09
Inlägg: 11
Ort: Från
Har konverterat en MITSUBISHI PAJERO SPORT
År -04, 170 hk Reg.dat 040322 Tillverkad 2003-12 med bränsletrycksregulator den GÅR fint , inga tendenser att få för lite bränsle på WOT men den tänder motorlampan efter en stunds körning .. när den tänder är det bägge upstreams lambdorna som registrerar koderna 171 och 174 (mager förbränning lean condition ) ,, regulatorn är nästan i botten problemet försvinner om man tankar dionsarieolja (bensin)

har inte mätt något bränsletryck men som sagt ingenting i bilens gång berättar att det ska behövas mera bränsle ... nån som har nån idé ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 10:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Troligtvis ligger den på gränsen till hur mycket lambdaregleringen kan korrigera, och sätter felkod av den anledningen, även om den fortfarande inte har nått utanför någon gräns.

Har du möjlighet att läsa av reglerparametrarna (long term fuel trim och short term fuel trim) med någon OBD-programvara?

Och en sak till: har du kopplat in vakuum från insugningsröret till den extra bränsletryckregulatorn (T-stycke på vakuumslangen till originalregulatorn)?

Om du inte har möjlighet att koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket, så mät åtminstone hur mycket ström bränslepumpen drar dels med ursprungligt och dels med höjt bränsletryck.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 10:35 
Offline

Blev medlem: tis 07-06-12 16:09
Inlägg: 11
Ort: Från
Jodå jag har en autoxray 6000 så det ska inte vara några problem .. jag kan oxå koppla in en tryckmätare direkt på regulatorn men den satta jag så himla "snyggt" :oops: att det är en del extra bök och få ditt mätarn ... bilen har gått 6000 mil så det borde knappast vara pumpen som gett upp redan , visserligen låter den en del och det tar lååååång tid innan den startar kall ,, Normalt brukar jag alltid stoppa i HALO stift i alla bensinbilar och har då märkt en avsevärt bättre kallstart än med vanliga stift ,, den här bilen är "insane" just vad det gäller stiften ,, man byter dom inte med mindre än att plocka bort insuget .. och som lök på laxen har man blandat frisk mellan ädla och skrotmetaller .. när jag installerade regulatorn plockade jag bort den plastkåpan som sitter ovanpå insuget , den sitter monterad med M6 bultar och där gick 75 % av bultarna av när jag demonterade dom ,, e som sagt inge sugen på att finna samma sak med att byta stift ,, men men jag kolllar å återkommer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 21:15 
Offline

Blev medlem: tis 07-06-12 16:09
Inlägg: 11
Ort: Från
Tänkte återkomma med resultatet mätte och pillade lite på bilen long term fuel trim och short term fuel trim uppförde sig "städat" kördebilen tomoch tankade bensin för att få en refferens , tankade sedan upp den men E85 och short term slog i taket direkt ,, den MAXAR på 25 % well upp med bränsletrycket som slutligen hamnade på 60 psi ,, då håller sig short term något högre än på bensin och loong term låg maximalt på ca 12 % ,,nu tänds inga felkoder längre och bilen funkar bättre ,, fick dock felkod från en tempgivare under testperioden men sedan konstaterat bränsletryck ställtin har som sagt inga felkoder registrerats

och naturligtvis är vaccumet kopplat på den extra regulatorn

soppatrycket "orginal" kunde jag inte mäta ,, regulatorn sitter ju på retursidan så det är först när jag bromsar returen som mätbart tryck uppnås

men baserat på följande faktaså vill jag påstå att anledningen till problemet låg i för HÖGT bränsletryck ,,,, skruven i regulatorn sitter rent fysiskt högre upp nu med úpp mätta 60psi


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 12:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Kan tänka mig att med för högt tryck, skruven i botten, sätter en säkerhetsventil i pumpen stop.
Bilen reglerar bränslemängden, och vid kraftigare gaspådrag finns inget mer tryck att ge, därför blir det felkod för mager blandning.

Nu med lägre tryck funkar regulatorn som den ska och pumpen kan ge ökat tryck vid gaspådrag. Istället får bilens ECU kompensera lite mer.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011