Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 19:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Nå ser det kanskje ut til at du ikke trenger det men det finnes:
"Opel Ascona Petrol (81 - 88)


Saloon, Hatchback and Estate inc. special/limited editions, 81 - 88
1.3 litre (1297cc), 1.6 litre (1598), 1.8 litre (1796cc) and 2.0 litre (1998cc)"

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... &langId=-1


Tack ändå. Fick elschema av Robban men det verkade vara för Jetronik systemet. :/

Det löser sig ändå...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-10 21:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
fått tag i elschemat nu iaf. tack robban.

Har nu rengjort toppen och den är redo för att planas. ÄR dock lite kluven hur mycket som skall planas..

Verkar inte vara så många som har gjort en en planing av C20NE topp.

:roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-10 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
jeg skrev:
Kanske inte så mycket till jämförelse, men jag planade min C16nz topp 2,2 mm.
Med mer än så var jag rädd att stiften skulle ta i kolvarna.


Där du planade toppen. Har de någon erfarenhet av C20NE toppar?

Vad gjorde du med kamremmen sedan? Fick du byta till en kugg kortare eller spände du upp på något annat sätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-11 18:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
jeg skrev:
Jag lät plana min topp hos en kompis som bara råkar äga en fräs. (mm mm....)
Han hade aldrig sett en så liten topp som min, så han vet nog inget om din heller.

C 20NE, visst är det en 8 ventilare ?
Jag skruvade i tändstiften i den lösa toppen, och kollade måttet mellan stiftelektråden och "toppplanet".
Det blev i mitt fall 2,2 mm, packnings tjockleken tog jag sen som säkerhets marginal.

Kam inställningen löste jag mycket enkelt.
Borrade upp hålet för styrstiftet i kam drevet ca 2 mm, så gick det att röra på lite. (Justerade exakt med ögon måttet :wink: )
Drog sedan åt skruven ordentligt.
Sträckaren räckte lätt till.


Ja C20NE är en 8-ventilare. Hade du lös toppen och kollade mellan tändstiftets yttersta del på elektroden och sedan fått det till 2.2 mm. Alltså det avstånd mellan yttersta och planet.. Okej.

Gick det bra sedan och köra?

Vad hade du för packning sedan vid återmonteringen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-11 22:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
jeg skrev:
Ja, mellan stiftet och toppens packnings yta.
Ja, lös topp.

Med packningen menar jag topplockspackningen. En vanlig.

Det hela blev faktiskt riktigt lyckat med höjd komp + lite justerade kamtider, (kammen ngt före vevaxeln) och höjd tändning ger ett skönt vrid på låga och mellanhöga varv.

Att bil j***ln sedan behagade brinna upp e en annan historia. :x


Tack. Då ska jag kolla upp det. Och eventuellt beställa planingen på den imorgon!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 13:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Syftet är att ta reda på om det går att sänka förbrukningen med etanol till minst lika snålt som det var innan på bensin (ca 0.7).

Jag tror det är fullt möjligt!

Synd att det inte vara E100 :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: tändstift
InläggPostat: mån 07-09-24 22:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Vad för typ av tändstift bör man ha?

Ska det vara kallare eller varmare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändstift
InläggPostat: mån 07-09-24 22:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
knutte skrev:
Vad för typ av tändstift bör man ha?

Ska det vara kallare eller varmare?

Om du höjer kompressionen röstar jag definitivt för kallare. Förbränningen blir ju varmare med den högre kompressionen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändstift
InläggPostat: mån 07-09-24 22:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Citat:
Om du höjer kompressionen röstar jag definitivt för kallare. Förbränningen blir ju varmare med den högre kompressionen.


Ja, jag läste lite om tändstift och lutar själv åt kallare stift. Kan man säga vad man har för bil och sen säga att man vill ha en grad kallare stift då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 23:21 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis du vet hva koden på pluggen du allerede har er, er det bare å gå opp ett nummer. Har du xx6zz går du til xx7zz

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 06:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, för vissa tändstiftsfabrikat. Andra märken har lägre siffra ju kallare stiften är.
Man bör SJÄLV läsa på i kataloger, handböcker och rekommendationstabeller från tändstiftstillverkaren i fråga innan man slår till, lita aldrig på vad klåparen bakom disken säger i såna här frågor!

Men att förbränningen skulle bli varmare vid högre kompression håller jag inte med om. Om man tar ut en given mekanisk effekt ur motorn så sker ju detta med bättre verkningsgrad, dvs ett mindre flöde av bränsle och luft genom motorn, om den har högre kompressionsförhållande. Detta innebär att den utvecklade värmeeffekten och därmed uppvärmningen av förbränningsrum och delar i detta blir mindre.
Vi bör också komma ihåg det som är skrivet i många andra trådar här, om skillnaden i ångbildningsentalpitet (ångbildningsvärme) mellan bensin och E85. Tändstiften kommer ALLTID att gå kallare på E85 än vad de under motsvarande förhållanden skulle göra på bensin, detta talar ju i första hand för att man skulle behöva varmare tändstift på E85. Men eftersom E85 saknar tendensen till att sota igen alltför kalla stift som bensin har, så spelar det i praktiken ingen större roll.
Lägg inga pengar på nya tändstift förrän de gamla ändå är utslitna eller om det finns något tydligt problem med motorn som helt klart kan hänföras till fel valda tändstift!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
-------
Men att förbränningen skulle bli varmare vid högre kompression håller jag inte med om. Om man tar ut en given mekanisk effekt ur motorn så sker ju detta med bättre verkningsgrad, dvs ett mindre flöde av bränsle och luft genom motorn, om den har högre kompressionsförhållande. Detta innebär att den utvecklade värmeeffekten och därmed uppvärmningen av förbränningsrum och delar i detta blir mindre.-----

Detta resonemang gäller bara vid samma effektuttag ur motorn som före kompressionshöjningen. En följd av och en avsikt med kompressionshöjningen är ju en högre maximal effekt som beror just på ett högre förbränningstryck och tillhörande högre temperatur. Se t ex här. http://www.innovatemotorsports.com/resources/myths.php

Citat:
Turbo charging or increasing the compression ratio changes the mixture density (more air and fuel molecules are packed together). This increases the peak pressure and temperature.

Tändstiften måste alltså dimensioneras för det högsta möjliga effektuttaget efter kompressionshöjningen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011