Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 15:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg tar meg friheten:
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=40369

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 16:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Tackar Magnul.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 23:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Har du satt inn WB-lambda i bilen? Jeg har ikke helt fått med meg om det er nødvendig for å få MS til å virke, eller om det bare er autotune-funksjonen som trenger WB.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 23:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Återkommer med svar då jag inte tänkte igenom riktigt vad smallbandslambda var..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 09:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jag har läst varje avsnitt i den här följetången och alldeles nyss kikade jag på lazzatversionen av dina dagboksanteckningar.
Jag kan bara säga en sak: det är riktigt, riktigt kul att följa dig i ditt arbete med den gamla Opeln.
En sak till, fortsätt att berätta, det glädjer nog många fler än mig.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: en logg över tomgången
InläggPostat: fre 08-04-18 15:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Tomgången är hyfsat bra utan att tomgångsmotorn är inkopplad. Men ska koppla in den med ett overkillrelä snart.

Måste även få bättre kylningen och verkar som att termostaten inte släpper fram vattnet till kylaren.

SKa se om jag kan köra fläkten igång direkt på batteriet och tvinga den gå igång. Tror inte det hjälper då termostaten inte öppnar sig. Men kan vara värt ett försök tror jag. FÖrslag mottages gärna.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 21:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Har du satt inn WB-lambda i bilen? Jeg har ikke helt fått med meg om det er nødvendig for å få MS til å virke, eller om det bare er autotune-funksjonen som trenger WB.


Jag läste lite mer om autotune funktionen. har redan använt den litegrann men tycker inte att den funktionen gör speciellt mycket.

Megatune manualen säger att smalmbandslambda fungerar till autotune om man ska få stoichiometrisk värde. alltså lambda 1.0

Men det rekommenderas inte att man använder om man vill trimma med laster och så.

Min egen reflektion av autotune är att den justerar lite här och där beroende på varvtalet men den gör inga underverk. Den kan vara bra att ha när man ska ställa in ungefärlig tabell och sen utgå från den och labba vidare med.

Har idag labbat lite med tomgången som nu fungerar hyfsat upp till 72 grader. Det återstår att ställa in anrikningen vid olika temperaturer för att få det riktigt bra.

Sen har det även installerats en tomgångsmotor med hjälp av ett relä. Den har dock inte justerats in med programmet ännu.

Så här ser inställningarna ut för tomgångsmotorn.

Bild

Tror att jag behöver lite hjälp och räkna ut det där.

Jag har ett sånt här relä http://www.delcon.fi/files/slo12cra4.pdf
Tomgångsmotorn är BOSCH 0280140516 med två kablar in.

Själv reläet är kopplat och färdigt men vet inte hur man konfigurerar i programmet.

Vill någon hjälpa mig med det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 11:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Problemet vi har nu är att det går inte att varva upp motorn. Vi misstänker att det är störningar från tändkablarna, tändstiftena. Men kompisen tror att vi ska undersöka en grej till på kretskortet. Nån bygling av nåt slag innan man går vidare och köper nya tändkablar odylikt.

Tomgången ligger runt 900 varv per minut. Den går ganska så jämt och fint.

För övrigt läcker en packbox bakom tändfördelaren och jag har tagit ut den och rengjort den och sett att det är lite skevt så det måste vara där det fjuttar ut lite olja!
Det verkar även vara där tjutet kommer ifrån. Att den pyser igenom det smala läckan och försorsakar ett högt tjut.

Packboxen fås från en sotningssats men funderar på om man kan täta det med något slags tätmassa. INte säkert att mekonomen tar loss den ur satsen så att säga.


Förslag på tätmassa?

Den ligger ju helt still mot alumininiumet och det bör gå och täta med massa tror jag...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 11:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Glömde tillägga att tomgångsventilen är injusterad med hjälp av förslag från megatunes manuals standardvärden. Fungerar klockrent!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 11:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Jag håller på att skriva ner allt som görs på en rapport så när allt är injusterat och klart och någorlunda justerat så kommer det ut en färdig rapport där jag börjar i augusti 2007 och beskriver vad som hänt under resans gång.

Och den ska gå på etanol sedan. Det är en självklarhet! Har BF98 för att detektera knackningar. Om någon har ett förslag på hur man detektera knackningar för etanol är detta givetvis välkommet.

Vi har tillgång till knacksensor som man placerar på motorblocket och inne i kupen har hörlurar och kan höra knackningar. Då använder vi oss av det till att börja med.

Sen vore det välkommet och ha för etanol men jag vet inte hur tekniken är för just det.

Nån som vet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det pyser och sprutar ut olja vid fördelarpackboxen så tyder ju det på ett visst övertryck innanför ventilkåpan. Kolla att det inte är stopp någonstans i vevhusventilationen innan du lägger ner mer arbete på att täta läckan!

Finns det inte någon slags oljeavskiljare eller flamskydd, någon slags labyrint med dubbla plåtar, på insidan av ventilkåpan? Se till att det är helt rent där och inget som ligger och kan blockera.
En del tyska 80-talsbilar (bl a VW 1,6 l förgasarmotorer i Golf II) har en backventil i vevhusventilationen med ett gummimembran som blir styvt och orörligt med tiden, den måste bytas då och då, vart tionde år eller så.

Visserligen har man inte brytt sig det minsta lilla om filtrering och åtgärder för störimmunitet i Megasquirt, men jag tror ändå knappast att störningar från högspänningssidan av tändsystemet ska kunna slå igenom och ställa till problem om inte tändkablarna ligger direkt hopbuntade med signalkablar till motorstyrsystemet.
Kolla i första hand jordningar, att det inte finns ens skuggan av en möjlighet till potentialskillnad mellan motorblock, kaross och batteriets minuspol. Alltså bra jordflätor/jordanslutningar överallt, renskrapad metall, taggbrickor under kabelskorna osv. Se till att det finns en avstörningskondensator från + på tändspolen till jord, och att en platt och bred jordfläta går raka vägen från tändspolens fästvinkel till en punkt på motorblocket nära fördelaren.
Kolla att jordflätan mellan generator och motorblock är hel, den brukar skaka sönder på Oplar med gummiupphängd generator och kan orsaka många konstiga felsymptom.
Se till att spänningsmatning till Megasquirt tas ut på samma ställen som matningen till originalinsprutningssystemet och att kabelstammarna är dragna ungefär samma väg. Använd också samma jordpunkter och se till att det inte blir någon "okynnesjordning" på andra ställen genom t ex metallkapsling till styrdonet, skärmflätor runt kabelstammar, någon givare som har intern jord förbunden med höljet eller så.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
knutte skrev:
Jag håller på att skriva ner allt som görs på en rapport så när allt är injusterat och klart och någorlunda justerat så kommer det ut en färdig rapport där jag börjar i augusti 2007 och beskriver vad som hänt under resans gång.

Och den ska gå på etanol sedan. Det är en självklarhet! Har BF98 för att detektera knackningar. Om någon har ett förslag på hur man detektera knackningar för etanol är detta givetvis välkommet.

Vi har tillgång till knacksensor som man placerar på motorblocket och inne i kupen har hörlurar och kan höra knackningar. Då använder vi oss av det till att börja med.

Sen vore det välkommet och ha för etanol men jag vet inte hur tekniken är för just det.

Nån som vet?


(Tyvärr) kommer motorn inte att knacka med E85.
Så optimeringen måste göras om mha ngn annan metod där man istället registrerar motorns moment och justerar tändpunkten därefter.
Någon slags kraftgivare i ena motorfästet kanske, eller smart loggning av accelerationen på en massa olika hastigheter o gaspådrag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 21:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
karlmb skrev:
knutte skrev:
Jag håller på att skriva ner allt som görs på en rapport så när allt är injusterat och klart och någorlunda justerat så kommer det ut en färdig rapport där jag börjar i augusti 2007 och beskriver vad som hänt under resans gång.

Och den ska gå på etanol sedan. Det är en självklarhet! Har BF98 för att detektera knackningar. Om någon har ett förslag på hur man detektera knackningar för etanol är detta givetvis välkommet.

Vi har tillgång till knacksensor som man placerar på motorblocket och inne i kupen har hörlurar och kan höra knackningar. Då använder vi oss av det till att börja med.

Sen vore det välkommet och ha för etanol men jag vet inte hur tekniken är för just det.

Nån som vet?


(Tyvärr) kommer motorn inte att knacka med E85.
Så optimeringen måste göras om mha ngn annan metod där man istället registrerar motorns moment och justerar tändpunkten därefter.
Någon slags kraftgivare i ena motorfästet kanske, eller smart loggning av accelerationen på en massa olika hastigheter o gaspådrag.


Har fått bilen och gå nu och kan öka varvtalet till 5000 rpm.
Det som gjordes var att jag inverterade vevaxellägesgivarens signal genom att skifta kablarna som går in i megasquirt. Det var det sista alternativet som var kvar och äntligen fick jag det och fungera!! :)
Härlig dag idag! :)


Jo motorn kan knacka med E85. Kan justera tändningen ganska rejält med megatune. Så det vill jag inte uppnå.

Loggning var ett bra tips. Men ska se om det finns något annat sätt att detektera knack med E85.

Det är ju inte det helt optimala att bara dra tändkurvan x antal grader utifrån BF98 men jag vill ha marginalerna på min sida!
Men skulle hemskt gärna vilja mappa direkt på E85 som du säger. Men man hör ju inte knackningar med E85 säger flera källor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 06:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det blir knackningar, så hörs de. Karaktären på den signal man får ut ur en knacksensor beror inte på bränslets egenskaper utan på var den är monterad på motorblocket osv.

Det som somliga möjligen upplever som skumt med knackningar och E85 är att på kraftigt överladdade motorer kan man råka ut för att det inte börjar knacka gradvis som det gör på bensin, utan från ingen knackning alls går man tvärt till mycket kraftiga knackningar som orsakar motorskador omedelbart. Men om det är frågan om en sugmotor med någorlunda måttlig kompression så får man förmodligen ingen knackning alls på E85 hur tidigt tändningen än ställs, utan det som händer vid alltför tidig tändning är att motorn börjar gå "hårt" och tappar effekt eftersom maximitrycket kommer före övre dödpunkt.

Om det hade varit lättare att ta upp indikatordiagram för snabbgående motorer så hade ju det säkraste sättet att bestämma tändförställningen varit att ställa in tändningen för största möjliga skillnad mellan arean under kurvan för kompressionstakten respektive förbränningstakten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011