Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 15:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 08:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
||Om det blir knackningar, så hörs de. Karaktären på den signal man får ut ur en knacksensor beror inte på bränslets egenskaper utan på var den är monterad på motorblocket osv.

Det som somliga möjligen upplever som skumt med knackningar och E85 är att på kraftigt överladdade motorer kan man råka ut för att det inte börjar knacka gradvis som det gör på bensin, utan från ingen knackning alls går man tvärt till mycket kraftiga knackningar som orsakar motorskador omedelbart. Men om det är frågan om en sugmotor med någorlunda måttlig kompression så får man förmodligen ingen knackning alls på E85 hur tidigt tändningen än ställs, utan det som händer vid alltför tidig tändning är att motorn börjar gå "hårt" och tappar effekt eftersom maximitrycket kommer före övre dödpunkt.

Om det hade varit lättare att ta upp indikatordiagram för snabbgående motorer så hade ju det säkraste sättet att bestämma tändförställningen varit att ställa in tändningen för största möjliga skillnad mellan arean under kurvan för kompressionstakten respektive förbränningstakten||

Tack för infon. Tror att det ska gå bra och mappa den på E85.


Senast redigerad av knutte tis 08-05-13 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 22:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Nu har vi mappat bilen jag och en kompis. Som har varit med hela tiden och gett synpunkter och skött mycket av det elektriska dragningarna.

Vi har nu fått den att gå helt okey över hela varvregistret.

Vi fyllde på med E85 när vi ändå skulle tanka. Och då var vi tvungna att mappa om såklart :D Så vi höjde bränslet med 20-30% och då startade den på det iaf.

Sen har vi åkt en tur på 1.5 timme och gasat och cruisat och försökt få den att gå jämt. VI hade inte bredbandslambda denna gång pga det blev sent på kvällen och vi nöjde oss med vanlig lambda.

Men det blir bredbandslambda nästa gång.

Sen hoppade växelstaget ur och vi fick ingen växel sista biten. Så vi såg det när vi öppnade att staget hade hakat loss. Men det är bara att spänna åt med 13mm nyckel och justera in igen så ska det lösa sig.

Vi fick gå hem sista 400 meterna hehe.

Oljan som sipprade ur under fördelaren tycks läcka mycket mindre men har beställt en ny packbox på Opel idag och ska hämta på fredagen.

Bild

När man mappar är det bra att ha en grundmapp att utgå ifrån. Sen ändrar man ca 6 rutor åt gången med några procent bränsle eller grader när man ändrar tändningen. För den har inte konstant tryck och varvtal ännu utan rör sig mellan 6 rutor i en tabell på 8x8=64 rutor

Sparkmappen i tabellutseende
Bild

Fueltable i kubisk utseende
Bild

Dessa värden är skapliga om man säger så. Det återstår flera turer och mappa och få bilen och gå riktigt rent och bra över hela registret.


Senast redigerad av knutte tis 08-05-13 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: uppdatering!
InläggPostat: sön 08-04-27 21:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har nu gått några dagar med att testköra och få bilen och gå jämt över registret. Det har fungerat riktigt bra och den startar med en gång. Återstår att justera varmstartsanrikningen så att den blir jämn hela vägen. Det får man justera i warmup enrichemnt, wizard heter det nog om jag tänker efter. Ja warmup wizard.

Hoppas att det blir lite kallare imorgon så jag kan laborera med tempen från 5+ och uppåt. Kylvattnet är ju som utetemperaturen i början sen känner man hur bilen går och kollar varvtalet att det är stabilt och följer en pekare längs en skala. Och justerar med dec & inc. Increase och dec .. vet inte vad dec betyder men i sammanhanget reducera bränslet. Höja och reducera anrikningen.

Har provkört lite ikväll och problemet med att få varvtalet över 4500 kvarstår.
Kan man ju fråga sig varför man ska ha högre? Ja, men det är inte normalt att inte kunna ha över 4500 som en vanlig bil svarar jag då. Det tyder på att något är fel...


Blir och kolla så att tändkablarna inte stör omnejd i motorrummet.
Sen får man ju beta av flera steg och kolla och det brukar ge sig till slut och man finner en lösning. Oftast med min kompis :)


Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: uppdatering!
InläggPostat: sön 08-04-27 23:41 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
knutte skrev:
Increase och dec .. vet inte vad dec betyder men i sammanhanget reducera bränslet.


dec är troligtvis en förkortning för decrease, dvs precis så som du säger - reducera.
Jag är skitkass på utrikiska, men dessa termer har jag, ända sen tidernas begynnelse, stött på åtskilliga gånger.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 13:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Köpte ny triggerkabel idag. Är av typen micronkabel med två vinnande kablar och en skärm över dessa.

Har påbörjat arbetet med att dra nya kabeln. Lött ihop den med givaren och tejpat runt. Tror dock att jag ska förlänga skärmen över givaren också innan jag går vidare.

Haft lite störningar nämligen vid högre varv och hoppas att detta löser problemet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 20:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har dragit fram en ny kabel. Det är en "microfonkabel". Från VR-sensorn till ingångarna på parellportskontakten.

Och jordat höljet.

Det blev bra sedan för jag körde megatune som programmet heter och den visade att varvtalsgivare fungerar och fick ungefär 200-300 rpm vid startfasen. Men den startades aldrig upp.

Senare visade det sig att det berodde på att rotorn i fördelaren gått sönder.

Då detta är min 3:e rotor på kort tid och varje gång har det varit besvärligt att montera fast med mässinbultarna. Man drar åt dem med insexmejsel.

Är det något känt fel att det är dålig mässingbultar eller?

Blir nästan förbannad på så dålig kvalité!

När man gängar i bultarna så får man inte gänga för mycket då gängar den ur sig. Så jag tror jag hittat maximalt utan att den gängar ur sig. Men ska det vara så? Den ska väl gå i botten utan att gänga ur sig?

Måste vara något fabrikationsfel för det är inte klokt att behöva byta rotor 3 gånger på ett halvår!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 20:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är alla fördelarrotorer du har köpt av samma piratmärke? I så fall kanske det är dags att prova något annat.

Och det är inte möjligen så att skruvarna ska låsas med svag loctite eller något liknande? Står det något om saken i någon verkstadshandbok?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Är alla fördelarrotorer du har köpt av samma piratmärke? I så fall kanske det är dags att prova något annat.

Och det är inte möjligen så att skruvarna ska låsas med svag loctite eller något liknande? Står det något om saken i någon verkstadshandbok?


Dessa tre senaste verkar vara pirat. Det är av märket BERU. BERU gör boschprylar på licens har jag fattat för.

Ska höra med Opel imorgon om de känner till något produktionsmisstag.

Loctite vet jag inte. Har inte läst instruktionerna på kartongen där den ligger i. Kollade i haynes nu men såg inget där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, BERU är en helt fristående tysk tillverkare av tänddelar. Förr (fram till 70-80-talet nån gång) var de väl den värsta tyska konkurrenten till Bosch när det gällde tändstift.

Numera är de stora på t ex tändkablar och störningsskyddskondensatorer till bilindustrin, men tillverkar (eller säljer åtminstone under eget namn) också fördelarlock, fördelarrotorer, tändmoduler, tändspolar mm till eftermarknaden.

Man kan nog betrakta BERU som ett ganska bra och pålitligt piratfabrikat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 21:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Jag har en känsla av att mässingbultarna till rotorn är 1 mm för korta om man säger så.

Ska höra imorgon på Opel vad de säger om montering och det.

Har också sett BERU flera gånger och tror jag även haft tändstift av BERU. Satte ju även i en annan tändspole som jag hade liggandes hemma helt nytt som inte fungerade och ha förut med original styrsystem. Varför vet jag inte för det fungerade på en gång med megasquirt.

Det är också en BERU. Så BERU är allmänt känt fabrikat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 21:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har en annan fråga. Varför blir det det så "brett" att man måste scrolla ut till höger för att läsa texten?

Brukar ju bli så vid stora bilder men ser att här finns ingen bild som brer ut sig pga jag har anpassat bildstorleken.

EDIT: ändrade en bildstorlek på fueltable. Därefter blev det bra.


Senast redigerad av knutte tis 08-05-13 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 22:09 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Bildet "Fueltable i kubisk utseende " er større enn du tror. Canvasen på bildet er langt større enn selve bildet. Du ser det på den hvite ruten rundt.

Jeg synes du skal kaste fordeleren på skroten og installere DIS:) MS støtter vel DIS gjør den ikke? Burde være mulig å installere en "wasted spark" tennmodul fra en x20xev evt. en "coil per plug"-modul fra en nyere motor.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 22:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Bildet "Fueltable i kubisk utseende " er større enn du tror. Canvasen på bildet er langt større enn selve bildet. Du ser det på den hvite ruten rundt.

Jeg synes du skal kaste fordeleren på skroten og installere DIS:) MS støtter vel DIS gjør den ikke? Burde være mulig å installere en "wasted spark" tennmodul fra en x20xev evt. en "coil per plug"-modul fra en nyere motor.


Du menar EDIS?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 22:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Aner ikke hva EDIS er :oops:
DIS=Distributorless Ignition System, som i hvert fall er det det heter på Opel/Vauxhall. Mye mulig at EDIS er same shit different wrapping.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-13 22:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Aner ikke hva EDIS er :oops:
DIS=Distributorless Ignition System, som i hvert fall er det det heter på Opel/Vauxhall. Mye mulig at EDIS er same shit different wrapping.


Jag är inte heller så insatt i dessa system. Men nu när du säger det så så jag har faktiskt funderat på det tidigare. Att ha något annat än en rotorfördelare. Mindre mekanik bara för att få tändning och fungera.

Men jag tänkte ta det vid ett senare tillfälle isåfall.

Först detta sen eventuellt något annat. Varför jag är så smal vet jag inte... hehe


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011