Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Opel Ascona 2.0i Exclusive
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=203
Sida 5 av 9

Författare:  knutte [ tor 07-09-27 05:43 ]
Inläggsrubrik:  topplocket planat

Hörde att verkstaden inte planat precis 2 mm som jag ville men nästintill.

Bild 1

Bild

Bild 2

Bild

Nu återstår portning och sedan tvätta topplocket!

Därefter packning och allt annat sedan montera tillbaka toppen i blocket!

Författare:  aryan [ tor 07-09-27 07:40 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Lägg inga pengar på nya tändstift förrän de gamla ändå är utslitna eller om det finns något tydligt problem med motorn som helt klart kan hänföras till fel valda tändstift!


Håller med Torbjörns inlägg, det är säkert lite skillnader mellan olika motorer men i mitt fall, en BX14 med höjd komp (planad 2,6 mm av toppen ca 12,5:1 isf 9:1) kan jag inte se den minsta antydan att stiften blir för varma. Om du märker att tändstiften slits pga att de blir för heta är det tids nog att byta till kallare, i annat fall gör det ingen nytta, fast kanske ingen större skada heller.

Jag har i sommras kunnat testa då vi körde långa streckor i hög fart på Autobahn, upp till 185 på GPS, 13km/t över bilens angiven toppfart uppmätt på GPS (hastighetsmätaren visar då +10 km/t mera, trots större hjul än original) och på plana streckor, fulastad med 4 pers, full semester packning + 40l extra E85 i dunkar, och höga utomhustemperaturer. Alltså tidvis kört fullgas med betydligt högre effektutag än original och hemkommen väntade jag mig att tändstiften som är av orginal värmetyp kanske skulle vara slitna pga hetta men jag kunde inte se den minsta antydan till att tändstiften har varit för heta, de ser ut som nya, med fina skarpa elektrod "hörn".

Ända förberedelse jag gjorde för att skydda motorn från överhettning var att jag hadde tagit bort den spärr för insugsluft förvärmningen som jag normalt har iom att jag trodde mig kanske vara tanka bensin nån gång på resan (som ur är slapp jag). Motorn fick alltså ouppvärmd insugsluft när den var varm och/eller vakumet var låg precis som det är tänkt när man kör på bensin. I annat fall får den bara uppvärmd luft men med dessa höga effektuttag och heta dagar (uppåt 40 grader i Milan och i Hamburg) så kanske luftförvärmningen hade varit för mycket av det goda och riskerad smälta luftrenarburken :-)

I vanligt trafik kommer man i Sverige nog sällan upp i samma motorbelastning som tändstiften är beräknade för, inte ens när man drar tunga släpp, så man skulle nog i stort sett alltid kunna ha varmare stift istället men med E85 där nedsotningen inte är ett problem så finns kanske ingen anledning för det heller. Kanske hetare stift skulle kunna hjälpa köregenskaper lite när motorn är för kall men jag är inte säker på det.

Vad gäller förbrukningen så kommer min bil inte riktigt upp i samma förbrukning som på bensin 0,7 l/mil i snitt men nära, den drar nu ca 0,8 l/mil i snitt mot nästan 1 l/mil innan komp höjningen. Vid de tidvis höghastighets streckor på Autobahn blev snittförbrukningen knappt ca 1l/mil, fantastisk låg med tanke på genomssnitthastighet på 136 km/t tycker jag.

/Aryan

Författare:  knutte [ tor 07-09-27 16:11 ]
Inläggsrubrik: 

Tack det var en bra beskrivning. Kommer att köra med de tändstift som satt i som även byttes förra året och kanske gått ungefär 800 mil eller något sånt sedan dess.

Ska även ta kort på stiftena som de ser ut i nuvarande skick och göra någon långkörning och se hur det blir efteråt.

Har nu även fått tag i en bärbar dator så man kan mappa megasquirten sedan.

Aryan

Hade du kvar original ECU din Citroen?

Författare:  aryan [ tor 07-09-27 16:17 ]
Inläggsrubrik: 

Ja original ECU med piggyback system.

/Aryan

Författare:  knutte [ fre 07-10-12 22:02 ]
Inläggsrubrik: 

Jobbar numera i Oslo!

Men hemma nu och imorgon skall jag runda vassa kanter och matchporta toppen...

Sen på med packning och annat.

Spännande! :)

Författare:  magnul [ tor 07-12-27 15:37 ]
Inläggsrubrik: 

Har du fått bilen til å gå? Det er litt uenighet på et norsk bilforum hvor mye det går å plane toppen på en C20NE.

Författare:  knutte [ tor 07-12-27 16:06 ]
Inläggsrubrik: 

magnul skrev:
Har du fått bilen til å gå? Det er litt uenighet på et norsk bilforum hvor mye det går å plane toppen på en C20NE.


Frågan kommer mycket lämpligt. Motorn är planad knappt 2.0 mm och jag misstänker det hade gått ta 2.5-3mm.. Det är ju som sagt tändstiftet som tar i plus vattenkanalerna.

Jag ska meka nu om en stund och jag och kompisen skall justera växellådan och få den och passa ihop med motorn. Lamell och det.

Det finns en tråd om det på ett annat forum. Finns intresse av att följa den så berätta då det i denna tråd. Eller pma mig.

Författare:  knutte [ mån 08-01-07 14:47 ]
Inläggsrubrik:  Provstartat motorn...

Har nu provstartat motorn på 98 oktanig bensin och det tycktes fungera bra.

Tanken var att se att den fungerar rent mekaniskt efter planing och att det inte läcker. Den har fortfarande motronic 4.1 styrsystem.

Framöver blir det och koppla in nytt bränslerör och dra åt avgasklämman och montera bromsokena i fram.

Sen blir det och dra den nya styrenheten megasquirt v.3.0.

Sen optimera den för 98 oktanig bensin för att kunna lyssna var det knackar. Sen när man vet det höja tändningen ett snäpp och tanka etanol E85.

Jag hoppas att det är E85 och inte E75!

/ Erik

Författare:  karlmb [ mån 08-01-07 14:49 ]
Inläggsrubrik: 

Du kan inte göra så för att mappa tändningen med etanol!
Det kommer att knacka alldeles för sent.
Istället måste momentet ut från motorn mätas på något sätt för att hitta rätt tändläge.

Nej, nu läste jag ditt inlägg igen, varför skall du optimera mot BF98?
Gör det mot etanol direkt istället!
Eller skapa 2 alternativa mappar.

Författare:  knutte [ mån 08-01-07 15:40 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Du kan inte göra så för att mappa tändningen med etanol!
Det kommer att knacka alldeles för sent.
Istället måste momentet ut från motorn mätas på något sätt för att hitta rätt tändläge.

Nej, nu läste jag ditt inlägg igen, varför skall du optimera mot BF98?
Gör det mot etanol direkt istället!
Eller skapa 2 alternativa mappar.


Men är det inte så att man hör knackningar sämre med etanol än bensin?

Författare:  karlmb [ mån 08-01-07 17:00 ]
Inläggsrubrik: 

knutte skrev:
karlmb skrev:
Du kan inte göra så för att mappa tändningen med etanol!
Det kommer att knacka alldeles för sent.
Istället måste momentet ut från motorn mätas på något sätt för att hitta rätt tändläge.

Nej, nu läste jag ditt inlägg igen, varför skall du optimera mot BF98?
Gör det mot etanol direkt istället!
Eller skapa 2 alternativa mappar.


Men är det inte så att man hör knackningar sämre med etanol än bensin?


Vet ej, med det knackar mkt mindre så du kan inte ställa mot det, då blir tändnignen alldeles för tidig och motorn drar mer igen. (Och tappar moment/effekt).

Författare:  knutte [ fre 08-03-21 00:11 ]
Inläggsrubrik:  Motorn provstartad och provkörd

Hej! Det har pågått länge detta projektet. Utdraget till viss del av jobbet som servicetekniker i Oslo och då haft sämre möjligheter att jobba med bilen.

Bilen blev startad i måndags och kördes litegrann. Hade då ingen generatorrem så det blev en ganska kort körning. Remmen hittades senare och spändes fast.

Originalspridarna 0280 150 725 har satts tillbaka och motorn har tankats med BF98. Det är nu högre kompression i motorn, dock osäker på hur kompressionen är. De på verkstaden säger att de planat 1.7-1.8mm...

Har i två dagar felsökt varför bilen inte startade längre. Men så idag kom en kompis förbi och kikade och det var tydligen felmonterat med BTR och fuelrailen. Så efter att två slangar flyttats och placerats på rätt ställe startades motorn och den gick jättebra!

En provtur har tagits och det är mera kräm i motorn än tidigare.

Det är ett vinande ljud som misstänks vara en tjuvluftläcka. Det skall lokaliseras och fixas i dagarna. När allt ser ut att vara okej påbörjar jag med installation av megasquirt med tändningskontroll. Tanken är att få till en riktigt bra mapp med justerade inställningar speciellt anpassat för etanol. Det är mappningen som kommer ta mest tid men också där jag kommer lära mig om hur bränslets effektivet får ut sin fulla rätt beroende på tändningen.

Det ska bli roligt att fortsätta med elektroniken!

Har ni frågor så ställ gärna dem här!

/ Erik

Författare:  knutte [ mån 08-04-07 09:02 ]
Inläggsrubrik:  uppdatering

Har nu dragit ett nytt kablage till Opeln för att dra in ledningar och givare som anslutes till megasquirt.

Vi (jag och en kompis) försökte få kontakt med databoxen igår men det lyckades inte. Senare visade det sig att det finns ett spänningsfall på 4 volt. Vi misstänker att det har och göra med spriarkretsen. Vi la bara till stöd för högohmiga spridare när vi byggde kretskortet i augusti. Men vi hade försökt löda fast lågohmiga spridarstöd. Men det lyckades inte pga dålig isolering mellan en transistor och jordplatta. Så vi tog bort det och hade bara högohmiga stödet kvar.

Men allt är i stort sett färdigt men småpill kvar. Räknar inte med någon dag att provstarta för det blir inte som man tänkt sig. Men nån gång i april ska det gå iaf!

Ska ladda upp bilder ska bara hitta usbkabeln!

Författare:  knutte [ tor 08-04-10 08:37 ]
Inläggsrubrik: 

Det ordnade sig med plusmatningen. Plusmatning från tändlåsets relä drogs fram till databoxen.

Nu är det 12 volt som går in i boxen och inte något 8-9 volt. Verkar vara mer belastning på det första vi gjorde.

Kommunikation mellan databox och dator funger perfekt!

Nu återstår att få igång motorn på tomgång.

Blir och läsa en massa litteratur om det.

Författare:  knutte [ tor 08-04-17 14:27 ]
Inläggsrubrik: 

Bilen startar nu och går hyfsat på tomgång. En tomgångsmotor saknas och skall kopplas in för att underlätta.

Ett nytt relä skall kopplas in för megasquirten klarar inte att driva motorn i det utförandet den är i ny. Då måste man sätta i en starkare transistor.

Men istället för att löda dit på kretskortet väljer jag att ansluta ett relä som ligger i "soporna" hos en firma.

Sen återstår att ta reda på om termostaten öppnar sig och att elfläkten går igång så det inte blir överhettad motor.

Det är nu det egentliga arbetet börjar om man säger så. Först tomgång, sen inställningar i mängder.

Ska även logga en gång och ta fram en graf på det så förstås det lite mer vad jag håller på med :D

Sida 5 av 9 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/