Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flextek i Volvo 460 -95
InläggPostat: mån 08-01-07 02:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-07 02:18
Inlägg: 2
Ort: Göteborg
Idag prova jag att montera ett gammalt flextek kitt jag hade liggandes i min Volvo 460 från 95. Inte nått hände :shock:

Sakerna funka prima i min 740.

Har läst att polariteten kan vara fel eller att det kan vara fel ohm tal på spridarna.

Om polariteten är fel ska jag löda om alla kontakter på flextek en då?

Skulle uppskatta några goda råd innan jag tar satts med avbitaren.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 08:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Polaritetsfel förekommer mycket ofta på Volvo fram till mitten av 90-talet. Det kan till och med vara olika polaritet på olika spridarkontakter i samma bil, så det bästa är att mäta upp alla individuellt. Om det visar sig vara fel på några kontakter så är det oftast lättare att pilla ut hylsorna ur bilens kontakter och koppla om de som är felaktiga, än att börja klippa av kablar och löda om.

Flextek fungerar enbart ihop med dels högohmiga spridare, och dels lågohmiga med förkopplingsmotstånd, dvs att den går bra att använda på alla varianter av Volvo 740.

På 460 kan det däremot förekomma lågohmiga spridare UTAN förkopplingsmotstånd, i så fall sköter slutsteget i bilens insprutningsstyrdon (Fenix/Renix) om strömbegränsningen. Om det är kopplat på det sättet så går inte Flextek att använda utan vidare.
Enklast är väl att kontrollmäta spridarnas resistans. Lågohmiga spridare brukar ha 2-3 ohm, och högohmiga 12-20 ohm. Om det finns ett förkopplingmotstånd (eller motståndsledningar i bilens kabelstam) bör framgå av elschemat för bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-12 04:40 
Offline

Blev medlem: mån 08-01-07 02:18
Inlägg: 2
Ort: Göteborg
Nu har jag fått igång bilen.
Skifta kontakterna på flexteken. Polvände.
Så enkelt var felet. 8)

MEN :?
Den blev mkt svårstartad vid +6 grader som jag har testat med.
Ryker väldigt mkt vit rök, mer än jag är van vid.

Motorn funkar bra upp till 4000 rpm men sen så är det nästan stop.
Antar det är spridaren som når 100% för tidigt nu med annat bränsle.
I övrigt så är motorn svagare. . . .

Har flexteken i läge "A" (alkohol) som det skall vara.
Min Flextek har egen temp sensor för automatisk kallstart funktion.

Kommer inte på nått klyftigare än att skaffa varmare tändstift.

TO DO :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-12 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Går den inte över 4000 varv/min ens vid lätt belastning, eller är det bara vid fullgas som det blir problem?

Varmare tändstift hjälper nog inte mot kallstartproblemen utan där gäller det förmodligen att se till att den får tillräcklig kallstartanrikning. Om bilens motorstyrsystem från början har ovanligt lite kallstartanrikning så kanske Flextek's extra anrikning inte räcker till i det här fallet utan man måste ändå komplettera med ett kallstartmotstånd.
Kolla för övrigt att resten av tändsystemet är i bra skick - inga avbrott eller överslag i tändkablar, rent och fint i fördelarlocket (om nu bilen har fördelare), tändspole och tändmodul av originaltyp (inga piratdelar eller tändspole avsedd för ett gammalt brytarstyrt tändsystem), inte onormalt mycket spänningsfall i tändningslåset.

Om det är ett Bendix/Siemens tändsystem med tändspolen fastskruvad på tändmodulen, så sitter det ofta en elektrolytkondensator på 470 uF eller något sånt utanpå tändmodulen. Kolla att den är i bra skick.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011