Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-01-08 19:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 19:50
Inlägg: 4
Ort: Från
Tja har en polo cupe från 95 med monojetronic insprutning..Dvs det är som en förgasare..sitter monterad direkt ovanför gasspjället och har en insprutare..Undrar om någon vet hur man ska bära sig åt för att öka insprutnings mängden för att kunna köra på etanol..Tror inte att bara öka bränsletrycket kommer funka.. Kom med förslag!


Peter


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 20:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Kan detta vara något?
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0779#10779

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 20:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mono-jetronic och Mono-motronic (på en så ny bil som '95 är det antagligen det senare systemet) är MYCKET etanolvänliga.
I en del fall har lambdaregleringen så brett reglerområde att man inte behöver göra någon konvertering alls, bilen har alltså så att säga FFV-egenskaper redan från fabrik. I andra fall måste man höja bränsletrycket litegrann och det gör man lättast med en bricka under tryckregulatorns fjäder. Det finns beskrivet i andra trådar här hur man gör.

De flesta VW med något av de här centralinsprutningssystemen har ett elektriskt värmeelement i insugningsröret som fungerar mycket bra som kallstarthjälp. På äldre bilar slås det till så snart man slår på tändningen om motorn är kall, men på nyare styrs det av insprutningsstyrdonet och slås inte till förrän motorn har startat. På de äldre bilarna är det alltså bara att slå på tändningen ca 30 sekunder innan man börjar köra startmotorn. På nyare måste man ordna en manuell strömbrytare för att kunna slå till förvärmningen med stillastående motor.
En 95'a ligger precis på gränsen mellan de olika utförandena, så man bör kolla i elschemat för bilen hur det är gjort.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 19:16 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 19:50
Inlägg: 4
Ort: Från
torbjorn skrev:
Mono-jetronic och Mono-motronic (på en så ny bil som '95 är det antagligen det senare systemet) är MYCKET etanolvänliga.
I en del fall har lambdaregleringen så brett reglerområde att man inte behöver göra någon konvertering alls, bilen har alltså så att säga FFV-egenskaper redan från fabrik. I andra fall måste man höja bränsletrycket litegrann och det gör man lättast med en bricka under tryckregulatorns fjäder. Det finns beskrivet i andra trådar här hur man gör.

De flesta VW med något av de här centralinsprutningssystemen har ett elektriskt värmeelement i insugningsröret som fungerar mycket bra som kallstarthjälp. På äldre bilar slås det till så snart man slår på tändningen om motorn är kall, men på nyare styrs det av insprutningsstyrdonet och slås inte till förrän motorn har startat. På de äldre bilarna är det alltså bara att slå på tändningen ca 30 sekunder innan man börjar köra startmotorn. På nyare måste man ordna en manuell strömbrytare för att kunna slå till förvärmningen med stillastående motor.
En 95'a ligger precis på gränsen mellan de olika utförandena, så man bör kolla i elschemat för bilen hur det är gjort.




Får tacka för svaret!

Första tankningen jag gjorde gjorde jag med ca 10 l vanlig 95 oktan..allt funka skit bra inga problem alls..Nästa tankning jag gjorde så körde jag soprent på all bensin tanka 100% e85..Nu började det krångla lite..Märktes först när jag hade bilen ute en natt å kom ut på morgonen å skulle starta den.. då var det precis som om det var fel på kall starten..den starta och dog nästan med det samma..efter att ha gjort så 3 ggr så gick den igån iaf..den blödra lite först men sen så gick den bra..efter ett tag så gick den som vanligt..mätte upp lamda värdet gjenom avgaserna å fick ett värde på 1.44 så den går lite snålt tror jag..Sen så har den stått i garaget (20+) i två dagar..skulle starta den nyss å samma fenomen händer igen den startar men nu stanna den inte gick bara dåligt i 20 sek sen gick den som vanligt igen...

Några Funderingar???

Tack på förhand

Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 17:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du chockade systemet som nu gått i limp-home.
Man måste ta det i steg, några bilar kräver små steg, en del klara större.
För säkerhets skull:
Tanka 75% bensin igen och kör omkring på varienrande varvtal och last i minst 15 min (2 mil) med det.
Höj sedan halten E85 till 50%, och sedan till 75%.
Efter det bör det gå bra att tanka 100% E85 om motorn är en "dold" flexifuel.
Om inte måste du höja bräsnletrycket eller montera ett piggybacksystem som förlänger spridarpulserna.
För att göra kallstarterna lättare kan du styra elelementet som sitter i insugningsröret där sprayen träffar manuellt alt. via ett termostatstyrt relä.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011