Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-01-09 20:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Tjena allihopa!

Har hittills varit en observatör på detta forum för att försöka på svar på mina frågor och funderingar kring konverteringen, men har nu beslutat mig för att prata med er experter för att verkligen gå till botten med allt.
Mina frågor är:

1. Lönar det sig rent förbrukningsmässigt? Hur förändras bränsleförbrukningen? Läste i en tråd här nånstanns att den hamnade på +- 0.

2. Hur reagerar gummislangar på E85 och framförallt på en skiftning mellan bensin och E85. Löses inte all slam upp av etanolen för att senare orsaka stopp och massa andra problem?

3. Vad säger bränslepumpen om det höjda trycket? Har hört lite si och så om det här på forumet också. En del säger att allt fungerar prima medan andra verkar säga att deras pumpar gått sönder efter ett tag pga. det höjda trycket.

4. Hur ser besiktningen ut efteråt, är det svårt att få bilen godkänd som miljöbil förutsatt att man kör på 100% etanol? Min Volvo 480 har ingen katalysator och ett CO värde på 0.3.

5. Hur ser oljebytena ut för en etanolmotor. Byter man lika ofta, färre eller oftare? Har hört att oljan späds ut med etanolen vid kallstarter, men att detta försvinner om man varmkör motorn.

6. Låt säga att jag lämnar bilen en dag utomhus och den står över natten. Jag tittar på termometern nästa morgon och ser att den visar -5. Kan jag lita på att bilen startar?

7. Slutligen, om konvertering till etanolen verkligen är positivt och lönsamt, varför konverterar inte betydligt fler människor till etanol? Varför säger inte staten till något om detta? Jag menar, man blir skattefri och får massa andra fina erbjudanden om man köper en etanolbil, men varför får man inget av detta när man konverterar sin bil från bensin?

Nu ska jag inte babbla mer utan låter er svara så gott ni kan :)

Tack på förhand!

MartinP


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 23:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Tack för ditt inlägg Chaan :). När jag tänker på det du säger så låter det ju logiskt. Sorgligt att det ska behöva vara så dock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 23:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Citat:
Men men nu har de ju sett till att det blir bättre luft i innerstan genom att släppa in etanolbilarna gratis hela dagen lång medans andra får betala. Och naturligtvis e det innerstan som först fått alla SL-satsningar på biogas, vätgas och nu etanol. Politikerna jobbar i innerstan.
Det sorgliga är ju att alla inklusive ni som har miljöbilar kommer tvingas betala tullar från och med 2009 vilket är förj*vligt enligt mig. Hur f*n kan man säga att man uppmuntrar folk till att värna om miljön när man sedan står bakom dessa personer och bokstavligt visar fingret?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 00:57 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
MartinP skrev:
Citat:
Men men nu har de ju sett till att det blir bättre luft i innerstan genom att släppa in etanolbilarna gratis hela dagen lång medans andra får betala. Och naturligtvis e det innerstan som först fått alla SL-satsningar på biogas, vätgas och nu etanol. Politikerna jobbar i innerstan.
Det sorgliga är ju att alla inklusive ni som har miljöbilar kommer tvingas betala tullar från och med 2009 vilket är förj*vligt enligt mig. Hur f*n kan man säga att man uppmuntrar folk till att värna om miljön när man sedan står bakom dessa personer och bokstavligt visar fingret?



tyvärr förstod vi sen länge att det inte är frågon om några miljötullar, utan just BILTULLAR. Att skylla allt på miljön var ett ruttet men tyvärr ganska effektivt knep att få igenom beslutet.


Personligen tycker jag biltullarna är bra, om nu pengarna går till rätt saker, dvs t.ex. ringleder och annat som verkligen behövs i sthlmstrafiken.


sorry för OT.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 10:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Citat:
Personligen tycker jag biltullarna är bra, om nu pengarna går till rätt saker, dvs t.ex. ringleder och annat som verkligen behövs i sthlmstrafiken.
Tror du verkligen på fullt allvar att pengarna används till just sådana ändamål? Tveksamt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 12:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1. Ur energiförbruknings- och bränslekostnadssynpunkt är konverteringen lönsam. Dock ökar förbrukningen naturligtvis räknat i liter/mil eftersom E85 har lägre värmevärde än bensin. Ta en titt på "GL" 's tråd om saken, http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=116&start=45

2. Normalt sett är det inga större problem på en bil som har varit i ständig drift, det är värre med hobbybilar och liknande som ofta har stått avställda med gammal bensin i tanken. Men det värsta som kan hända är att man får byta bränslefilter en gång extra efter några veckors eller månaders körning på E85. En del gamla dåliga bränsleslangar där gummit är totalt söndervittrat och bara hartsavlagringar från bensinen får dem att hålla tätt, kan börja läcka efter en konvertering. Men så dåliga slangar borde ändå ha bytts för länge sen!

3. På "gamla forumet", före kraschen, fanns det en del bilder på dissekerade bränslepumpar. Man kunde konstatera att alla de pumparna hade slutat fungera pga normalt slitage - utslitna kol, kollektor mm. De hade ju också varit med 20000-30000 mil, vilket man får anse är normal livslängd för en bränslepump. Men, det är klart, med höjt bränsletryck har man ju mindre marginaler för t ex tryckfall i ett igensatt bränslefilter än annars.

4. För närvarande finns det inget regelverk som gör att man kan få en konverterad gammal bil officiellt godkänd som "miljöbil". Det är inga problem vid vanlig kontrollbesiktning av en konverterad bil.

5. Problemet att oljan späds ut med bränsle vid kallstart finns i minst samma omfattning på bensin också, så det är inte så mycket att bekymra sig om. Däremot bör man tänka på att det inte räcker med att bara köra motorn tills kylvattnet har kommit upp i normal temperatur, för att få bort bränslet ur oljan. Även oljan måste bli varm, och det tar längre tid (räkna med 15-30 minuters sammanhängande körning).

6. Om du har god ordning på allting, ordnat någon form av kallstartlösning (t ex det berömda "kallstartmotståndet") och har lärt dig hur motorn beter sig i samband med kallstart, så ska det inte vara några som helst problem.

Ett par motfrågor:
Har 480'n katalysator? Vilken slags motorstyrsystem (insprutningssystem) har den?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 12:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Tackar för alla era svar. Antar väl att inte lönar sig för mig att konvertera i sådana fall. Verkar som att jag inte kommer tjäna så mycket på att konvertera. Visst lättar man på trycket miljömässigt, men det ska ju löna sig också eller vad tycker ni?

Citat:
Ett par motfrågor:
Har 480'n katalysator? Vilken slags motorstyrsystem (insprutningssystem) har den?
De senare modellerna har det, 87an har dock inte det. Har bara en EGR-ventil. Insprutningssystemet är av typen Renix. 87 var även det första året då 480n producerades med insprutning.
Om du tänker på ex tändjustering så styrs det av "datorn" som väntar på signal från knacksensorn. Motorn måste med andra ord gå så dåligt att den börjar knacka innan någon justering görs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 12:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Kom på en till sak jag glömde skriva och det är att det viktigaste för mig om jag konverterar är att motorn går jämt och bra och att det ur bränsleförbrukningssynpunkt ska löna sig, vilket det verkar göra. Så vilka är nackdelarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 14:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 19:22
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Ok, jag tackar för era tips allihopa. Ska kontrollera allting och om allt går bra så konverterar jag inom en snar framtid. Hursomhelst så notifierar jag er. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-12 19:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Chaan skrev:
7. Staten (de inom staten som tar besluten) består av människor som tjänar bra pengar på att Sverige har bra ekonomi. Etanolbilar betyder i väldigt många fall en svensk bil. Enkel matte. Medans varje etanolkonverterad bil betyder MINSKADE skatteintäkter från fossilbränslena.


Förhoppningsvis inser du då också att staten är VI svenskar. Du får det att låta som om vi bodde någon annanstans än Sverige. Vi tjänar pengar på att köpa svenskt men samtidigt tjänar ju miljön på att vi konverterar själva. Och tjänar miljön på det så tjänar även Vi på det... igen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011