Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 10:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-01-10 02:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Nu när vi börjat fått fart på 940llt så vill vi gärna ha hjälp med konventera volvo s40 t4 -00 också fall det finns någon som vill hjälpa oss med det med?
Vad behövs göras med den här maskinen behöver jag enndå större spridare och grövre ledningar till soppan?
Bilen är orginal nu men ska förmdligen cipas och bytas avgassystem till ett grövre.
Skulle vara tacksam för hjälp så fort så möjligt.
Tackar på förhand för en bra sida som är mer miljövänlig.
Mvh Pär o Henna.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 23:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Är det ingen här inne som har etanol konventerat en volvo s40 t4????
Det verkar ju finnas svar på allt annat på den här sidan men inte om s40 t4???
Hoppas att det finns någon som kan ge osss ett råd i alla fall?
Tack på förhand.
Mvh Henna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Är inte det enklaste att använda något av alla de piggybacksystem som finns på marknaden?

Annars kan man väl försöka dra erfarenheter av andra bilmärken/bilmodeller där samma motor eller samma motorstyrsystem används.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 17:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ställ upp bränsletrycket så mkt att styrsystemtet accepterar att gå cloosed loop i hela registret.
(Borde räcka mer 15-20% högre tryck.)
Mät sedan dutycycle för spridarna vid maxlast o maxvarv, för att ta reda på om de ändå behöver bytas till större spridare. Max 90% brukar nämnas som acceptabelt.
Om ingen gjort det förut (inte säkert) så blir du först och kan hjälpa efterkommande.

Om det finns stor marginal till dutycycle 90% så kan man ev. strunta i att höja bräsnletrycket och enbart montera ett piggyback, t.ex. Flexitune.
Då får man även hyffsad kallstartlösning på köpet.
Ser fram emot dina rapporter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 00:42 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Stoppa i 40% större spridare så slipper du mickla med resten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Utom kallstarten då.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Bacchus skrev:
Stoppa i 40% större spridare så slipper du mickla med resten.

Om du inte måste åka utomlands på bara bensin någon gång.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-24 10:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
smidigast är att använda en sk. piggybackkonvertering tex. flextek
men kolla först att det är minst 12ohms resistans i spridarna
sedan måste man kolla så de är rätt polaritet i spridarkontakterna
se denna länk för mera info hur man går tillväga:
http://www.etanol-i-tanken.nu/monteringsanvisning.asp
finns det ej spänning på spridarkontakterna när motorn är stillastående
så kan man ej använda den inbyggda kallstartfuktionen i flexteken utan att göra omkoppling i bilens elsytem så att det finns spänning på spridarkontakten hela tiden tändningen är påslagen
efter att ha kollat litet i autodata ser jag att +matningen till spridarna tillsammans med Lufmassamätare och de 2 tändspolarna går till ett relä (K46)
som även matar soppapumpen genom att kapa den (röda) kabeln och koppla den till tex. säkring F13 så ordna man det så att det finns spänning på hela tiden
att byta spidarna är ordentlig bökigt och dyrbart och det är inte säkert att man får rätt flöde, dessutom får man en bil bara för ett bränsle

några inköpställen för flextek:
http://www.etanol-i-tanken.nu/shop.asp
http://shop.applepaj.se/index.php?cPath=113
http://www.mobilmontage.com/flextek/flextek.html
http://www.biosoph.se/scripts/Shop.asp?id=268
hade en sådan box i min golf 4:a 1.6 från -00
fungerade suveränt
om ni köper en sådan box undersök möjligheten till öppet köp ifall att det ej fungerar som det ska

här finns en bruxanvisning gjord i corel draw för golf 1.6-00
http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/flextek_brux.zip
avsedd att skrivar ut i kartong i 2 ex.för inplastning att ha i bilen

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 19:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Bacchus skrev:
Stoppa i 40% större spridare så slipper du mickla med resten.


Hur mycket kostar nya spridare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 19:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Fabriksnya spridare kan man räkna med kostar 800-2500 kr/styck , för begagnade spridare beror priset på tillgång och efterfrågan, man kan räkna med 50-500 kr/styck för sådana. Naturligtvis är ju en förutsättning att det överhuvudtaget finns en spridartyp med lagom mycket större flöde, som är lätt att få tag på och dessutom passar både mekaniskt och elektriskt.

Men, som redan sagt i tråden, en konvertering med bara spridarbyte löser ju inte kallstartsproblemen och omöjliggör också nödkörning på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 21:38 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Har nu beställt en Flexitune. Ska koppla in den och se hur det fungerar. Jag hör av mig om resultatet..
´MVH Henna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 00:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
hur gick det med flextune?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 14:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Har fått flexitunen men har inte hunnit att koppla in den.. Hör av mig när jag fått i den..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 05:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-02 21:38
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej!
Har en t4 -99 och är därför nyfiken på hur det gått med din montering av flexitune.
Kan du inte berätte lite kort.

Osse


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011