Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-02 22:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 14:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Har faktiskt glömt av att skriva om etanolkonverteringen jag gjorde.. :shock:
Köpte en flexitune-box från www.flexitune.se. Den kopplades in för ca 1 månad sedan.
Den går hur fint som hest när motorn blivit varm eller rättare sagt kommit upp i arbetstemp. Innan arbetstemp uppnåtts dör den ibland.
Jag satte flexitunen på 35% mer soppa först men då var den väldigt trögstartad. Nu när jag sänkt soppamängden till 30% mer så går den bättre, men det är fortfarande lite knackigt i början.
Den drar nu ca 1,1 liter/mil blandad körning. Hade kanske dragit lite mindre E85 om jag hade lärt mig att hålla hastigheten bättre..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 04:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
hennae skrev:
Jag satte flexitunen på 35% mer soppa först men då var den väldigt trögstartad. Nu när jag sänkt soppamängden till 30% mer så går den bättre, men det är fortfarande lite knackigt i början.

Är det någon kunnig som kan förklara vad som ligger bakom denna effekt?
Märkte nämligen när jag tankade min Peugeot med 33% E85 att när motorn inte hade arbets-temp så drog den inte lika bra på fullfas som när man släppte upp lite och bara gasade 70-80% av fullgas.
Jag vill förstå vad som händer...

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 11:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Samma effekt kan du få med en manuellt chokad bensinbil där man skjuter in choken lite för snabbt efter en kallstart.
Då blir luftmängden lite för stor och förångningen lite för dålig på maxgas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011