Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 17:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-01-22 15:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Har ni erfarenheter av någon form av effektskillnad vid enbart utbyte till större spridare och sedan kört 100% E85 på det? Sugmotor med insprutning altså.

Mvh
A.Fekzen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-22 15:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vanligtvis får man ingen märkbar effektskillnad om man inte har gjort andra ändringar på motorn också, däremot kan man ofta märka bättre segdragningsförmåga vid mycket låga varvtal.
Ett undantag är om tändsystemet har knackreglering och motorn vid bensindrift har gått med senreglerad tändning på fullgas pga knackregleringen, då kan man kanske påvisa en skillnad i maxeffekt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 11:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Torbjorn> Oki, tackar för svaret.

Körde e85 i min 318is E30. Jag hade då spridare från en M5 E34. Räknade på det att det skulle vara hyffsat lagom storleksmässigt.
Jag tycker mig dock känna en viss effektminskning. Iof hade jag bensin plus trimchip i bilen innan.

Jag avancerade sedan tändningen på övre dellast och fullast, fetade även bränsle vid fullast och mkt hög last. Fanns helt klart effekt att hämta.
Jobbade även på kallstartsproblemet.. men han sälja bilen innan jag fick till det bra.

Vore kul om fler skriver ner reaktioner kring effektförlust/vinst.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 11:52 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
I min ford Sierra så känns det som att orken på låg och mellan registret blivit bättre.
Men topp effekten känns ungefär lika som på bensin.
Så även om topp effekten inte ändrats på min bil så har E85 den effekten att den har blivit trevligare på lägre varv.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 12:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Fekzen skrev:
Torbjorn> Oki, tackar för svaret.

Körde e85 i min 318is E30. Jag hade då spridare från en M5 E34. Räknade på det att det skulle vara hyffsat lagom storleksmässigt.
Jag tycker mig dock känna en viss effektminskning. Iof hade jag bensin plus trimchip i bilen innan.

Jag avancerade sedan tändningen på övre dellast och fullast, fetade även bränsle vid fullast och mkt hög last. Fanns helt klart effekt att hämta.
Jobbade även på kallstartsproblemet.. men han sälja bilen innan jag fick till det bra.

Vore kul om fler skriver ner reaktioner kring effektförlust/vinst.

Mvh
Adde


Vore väldigt intressant om du ville delge oss mer exakt hur du modifierade tändningen jfrt med original + vilket resultat det gav.

Många olika teorier finns utöver att "det nog är bra att höja 6-9 grader", men få verkliga resultat finns redovisade.

Chippade du om orignal ECU eller hade du ett VEMS edyl?

Personligen har jag erfarenheter från sug-AMG (C36) och vanliga sug-mercedes och är av uppfattnignen att man iaf inte behöver räkna med sänkt effekt eller moment relativt bensin.
Snarare blir det mer vrid i hela registret.
Dock upplever de flesta en bättre vridökning vid låg o mellanvarv vilket jag tror beror på mer bensinlikt beteende (total förbränningstid)vid maxvarv än på lågvarv, där förbränningstiden är längre än för bensin.
Har man då knackreglering så blir den tydligaste vinsten vid de lägen motorn brukar knacka på bensin, dvs höglast på låg- o ch mellanregister.
Har man inte knackreglering blir resultatet ungefär detsamma om man vrider fördelaren eller på annat sätt manipulerar tändingen de där 6-9 graderna tidigare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 12:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Jag har iof optimerat min renault för e85 mha unichip-piggyback och visst blev det skillnad, vintertid skulle jag behöva en diff för det spinner väldigt ofta vid mycket moderata gas pådrag. Förbrukningen blev som väntat ca 1.05 vid blandad körning. Ska porva på audin när jag får min vagcom kabel.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ruran skrev:
Jag har iof optimerat min renault för e85 mha unichip-piggyback och visst blev det skillnad, vintertid skulle jag behöva en diff för det spinner väldigt ofta vid mycket moderata gas pådrag. Förbrukningen blev som väntat ca 1.05 vid blandad körning. Ska porva på audin när jag får min vagcom kabel.


Vad drog Renaulten på BF95?
Har du lust att delge oss vilka parametrar du ändrade vid omprogrammeringen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 13:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
karlimb> Jo, jag har modifierat original ECU med avancerad tändning på viss dellast och fullast och även som sagt fetat på aningen på högre last.
I och med att jag tillhandahåller modifierade chip, tex anpassade för E85, tänker jag inte gå in mer på exakt hur jag gjort eller hur mycket jag modifierat. Men jag kan berätta vad det är som är gjort.

Har anpassat program för min 318is som jag hade tidigare, men även för en del 944or och annat... Bmw turbo byggen etc.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 14:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm-intressant...

Har du använt broms och kan visa på att du hittat optimal tändmapp?
Vad skulle du ta för en omchipning?
Kan du även mappa om Siemens-VDO ECU som Mercedes använde på 90-talet...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-23 16:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
karlmb skrev:
Hmmm-intressant...

Har du använt broms och kan visa på att du hittat optimal tändmapp?
Vad skulle du ta för en omchipning?
Kan du även mappa om Siemens-VDO ECU som Mercedes använde på 90-talet...


Jo, jag har provat men jag är inte helt säker på att tändmappen är optimal, men jag har jobbat med den och fått den mer optimal än original och även mer optimal än vanliga trimchip som är anpassade för 98 oktan.

Det är lite olika ber på vad för bil det är och vilka önskemål det är osv. Går bra att skicka mig PM med mer specifika frågor kring det, så svarar jag inom någon dag.
Siemens har jag mindre erfarenhet av , men har gjort något vanligt bensin trimchip till dem tidigare. Kan säkert få till något även där, men kommer ta längre tid.

Mvh
A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-28 07:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
karlmb skrev:
ruran skrev:
Jag har iof optimerat min renault för e85 mha unichip-piggyback och visst blev det skillnad, vintertid skulle jag behöva en diff för det spinner väldigt ofta vid mycket moderata gas pådrag. Förbrukningen blev som väntat ca 1.05 vid blandad körning. Ska porva på audin när jag får min vagcom kabel.


Vad drog Renaulten på BF95?
Har du lust att delge oss vilka parametrar du ändrade vid omprogrammeringen?


Renaulten låg kring 0,8 blandad körning
Det som ändrardes var tändningen som ställtspå ca 6-9 grader över hela registret samt att soppa trycket ökades lite till, från 4.2 till 4.4.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-28 17:58 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Chaan> Nix, inte direkt tillgång till tyvärr... vore kul att kunna bänka lite bilar med dels bensindrift och sedan samma bil igen, men med E85 och annat styrprogram.

Mvh
A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011