Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-19 14:53 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
SaabAero skrev:
J.K Nilsson skrev:
Det är mycket billigare att bygga ett interface till datorn och flasha om styrboxen själv eller varför inte köpa ett nytt interface: http://www.willem.org/catalog/product_i ... cts_id=114

kostar 13 euro och det enda du behöver köpa till är en stiftlist till ditt styrdon. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _43_155_03 kostar 6,09 utan moms på Elfa.

J.K Nilsson


Har du även tips på lämplig spänningsmatning för programmeringen ?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637432 använder jag tillsammans med ett gammalt 220 v / 12 v aggregat med en slaktad motorhärva.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 12:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
Ingen som testat nogon from av flexitune?
Fanns inga spridar på skroten som va lagom stora.
Vill helst inte in å löda om i orginalboxar pga av att jag vill kunna änra till bensin ganska lätt igen om det behövs.

Mvh Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 19:13 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Jag har konverterat min 900t -95 med "gröna" spridare från volvo v60r. Funkar kanon att köra med valfri blandning av e85/bf95. Har en startknapp för kallstarter men den har jag inte behövt använda denna vinter pga varmgarage och motorvärmare när den stått ute. drar dryga litern blandad körning vid tankning av enbart e85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 21:10 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
loudpipes skrev:
Ingen som testat nogon from av flexitune?
Fanns inga spridar på skroten som va lagom stora.
Vill helst inte in å löda om i orginalboxar pga av att jag vill kunna änra till bensin ganska lätt igen om det behövs.

Mvh Peter

Det är enklare att byta box än spridare...

9000i 94 -98 boxar är billiga.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-22 09:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
reez skrev:
Jag har konverterat min 900t -95 med "gröna" spridare från volvo v60r. Funkar kanon att köra med valfri blandning av e85/bf95. Har en startknapp för kallstarter men den har jag inte behövt använda denna vinter pga varmgarage och motorvärmare när den stått ute. drar dryga litern blandad körning vid tankning av enbart e85



Är det lika stora spridare orginla på en ltt och en ftt? Om det är det så får jag höra med skroten om dom har några spridare av den sorten.


Mvh Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-22 17:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
loudpipes skrev:
Är det lika stora spridare orginla på en ltt och en ftt? Om det är det så får jag höra med skroten om dom har några spridare av den sorten.


Jepp, samma spridare på dom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-22 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
Stay tuned on www.ecuproject.com Där vi utvecklar verktyg för att programera om saabs T5 och T7 boxar. Utvecklingen har gått rätt så långt på T5-sidan. Mycket billigare att programera om än att köpa BTR eller spridare....

J.K Nilsson


Hmmm...mkt intressant!
Har en SAAB 900 (9-3?) ÅM-2000 ltt T7 ellerT5 system?
En släkting vill mappa om för att kunna nyttja spriten.
Edit: Nu har jag läst på lite..
Infon här är ju enastående!: http://members.home.nl/t5suite/Trionic%205.pdf
Mkt bra jobbat!

Jag fattar det som att jag borde kunna mappa om min släktings 900 ltt mha T5 Suite o den hårdvara som är beskriven?
Jag kan alltså enkelt hitta bränslemappar o tändning och börja leka,,,?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-22 22:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Jag kan alltså enkelt hitta bränslemappar o tändning och börja leka,,,?

Mappen plockar du ur det styrdon du avser att leka med. Eller menar du att mapparna är lätta att hitta i programet? Bra påpekande det har vi glömt i dokumentationen. Snillet höll väl på med MS styrsystemet? Så där finns det mycket tips att hämta.

Bara jag får till dokumentationen bättre och Blåtand till CAN så blir det mycket enklare då slipper man öppna boxen. Dessutom får jag tid och lite förståelse för hur man byter bränsle på ett bättre sätt än jag har nu. Då kan det bli en liten bättre beskrivning vad som gör vad.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-22 23:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Jag kan alltså enkelt hitta bränslemappar o tändning och börja leka,,,?

Mappen plockar du ur det styrdon du avser att leka med. Eller menar du att mapparna är lätta att hitta i programet? Bra påpekande det har vi glömt i dokumentationen. Snillet höll väl på med MS styrsystemet? Så där finns det mycket tips att hämta.

Bara jag får till dokumentationen bättre och Blåtand till CAN så blir det mycket enklare då slipper man öppna boxen. Dessutom får jag tid och lite förståelse för hur man byter bränsle på ett bättre sätt än jag har nu. Då kan det bli en liten bättre beskrivning vad som gör vad.

J.K Nilsson


Jo. jag vet att man får läsa ut mappningen och modifiera den i datorn innan man läser tillbaka den.
Kanske skall vänta på din blåtandslösning, när tror du...?
Sedan blir ju detta en perfekt projekt att ta reda på hur man bör modifiera ett befintligt program att passa till spriten!
Vi kan pröva olka teorier och testa utan att behöva använda broms i de fall man inte maxtrimmar motorn samtidigt. (Men bromsdata från en otrimmad, konverterad bil är förstås mkt intressant...;-)
Mkt roligt hur som helst att detta sker i bästa open source-anda så vi kan dra nytta av det i etanol.nu !

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-22 23:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Kanske skall vänta på din blåtandslösning, när tror du...?

USB-lösningen ligger betydligt närmare i tid: http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?p=2012#p2012

Där är det bara CAN-programet vi väntar på och då funkar det med vilken windows XP laptop som helst. Blåtand var för för Windowsmobiler och en betydligt tjusigare lösning men USB-kommer att funka så länge det finns ström till laptoppen.

Jag är lika bra på programering som jag är på tyska, jag förstår det jag läser men be mig inte formulera mig... Glosorna och gramatiken är inte riktigt bra. Jag är bättre på att göra något konkret som att beskriva och kritiisera. :wink: Därför är blåtandslösningen lite längre bort än USB.

Kanske någon J2ME eller .net compact-programerare i försanmlingen? Arbete tas med nöje emot.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-02-23 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt bra!
USB räcker ju fint.
Man får inte be om öppna lösningar i förstahand, har börjat lämna Bill Gates numera...?
Just .net borde man kanske undvika.
DOS och sådant går ju iaf att emulera hyffsat enkelt i vilket OS som helst som jag fattat det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-02-23 15:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Man får inte be om öppna lösningar i förstahand, har börjat lämna Bill Gates numera...?
Just .net borde man kanske undvika.

Alternativet är Java men vi har dom kunskaper vi har och då blir det .net. Är någon slängd på Java så är det välkommet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 00:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Man får inte be om öppna lösningar i förstahand, har börjat lämna Bill Gates numera...?
Just .net borde man kanske undvika.

Alternativet är Java men vi har dom kunskaper vi har och då blir det .net. Är någon slängd på Java så är det välkommet.

J.K Nilsson


OK, har .net installerat i win-miljön..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 09:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
SaabAero skrev:
loudpipes skrev:
Är det lika stora spridare orginla på en ltt och en ftt? Om det är det så får jag höra med skroten om dom har några spridare av den sorten.


Jepp, samma spridare på dom.



Då får det bil spridare så sliper jag krångla med boxar å sån skit.
Va ju mycket lätter att konventera min gammla 242a med förgasare.

Tack för svaren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011