Igår konverterade jag en Ford Escort '97 med 1,8 l 85 kW Zetec-E-motor genom att montera en Flexitune. Det gick ganska lätt, bara några smärre förbistringar beträffande kabelfärger och sånt. Lite förvånande förresten att den bilen har EEC-IV, 1997 hade ju EEC-V redan funnits i några år.
Piggybackenheten kopplades in nära bilens styrdon, dvs på höger A-stolpe under instrumentbrädan. Omkopplare, tryckknapp och LED monterades i förvaringsfacket under rattstången, det fanns redan hål där efter någon tidigare bilägares extraljusströmbrytare. Det var lätt att dra kabeln under värmepaketet för att komma över till höger sida. Plåtskyddet över styrdonet, som tydligen finns från sena 95'or och framåt och ska försvåra för biltjuvar att kringgå startspärren, var redan sedan tidigare oskadliggjort. Det rör sig för övrigt helt enkelt om att borra ur en popnit.
Matning till Flexitune togs efter insprutningssystemets huvudrelä, det är pinnarna 37 och 57 på alla varianter av EEC-IV.
Jord grenades in på EEC-IV´s kraftjord, alltså pinnarna 40 och 60.
Men sedan börjar det intressanta: det finns minst tre olika alternativ för var spridarna är inkopplade till EEC-IV.
Äldre sådana system har bara två spridarutgångar, oavsett motorns cylinderantal, de kallas BANK1 och BANK2, och ligger på pinne 58 respektive 59. Den typen har också använts på senare tid för motorer med TBI, då styr den ena utgången spridaren direkt och den andra via ett yttre förkopplingsmotstånd, på det sättet kan man få en peak-hold-funktion utan att införa någon särskild hårdvara i styrdonet.
På nyare, sekvensiella EEC-IV, som gissningsvis infördes i början av 90-talet, så finns det två olika alternativ (för 4-cylindriga motorer, jag vet inte hur det ser ut vid andra cylinderantal). Antingen ligger spridarna (i tur och ordning, cylindrarna 1-4) på pinne 51, 52, 39 och 35 eller också (som på det här exemplaret) på pinne 15, 12, 54 och 42. Det fanns anledning att se upp noga, en kabel med samma färgkod men helt annan funktion var också ansluten till pinne 53! Det var mycket nära en felkoppling där...
Första start och provtur gick helt perfekt. Motorn hade varit halvvarm tidigare samma dag och därefter stått och kallnat kanske 4-5 timmar, största delen med öppen motorhuv. Utetemperaturen var enstaka plusgrader. Starten gick alltså bra utan att chokefunktionen i Flexitune behövde utnyttjas.
Efter provturen gjordes en varmstart då choken aktiverades av misstag, motorn startade bra då också men hade kraftigt pendlande tomgång i någon minut.
Vad jag har hört sedermera så gick bilen 40-50 mil på landsväg med 3 personer, full packning samt taklast i går kväll utan problem. Inga bränsleförbrukningsrapporter än så länge.[/u]
_________________ Att mäta är att veta
|