Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 12:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-02-18 22:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-18 22:29
Inlägg: 1
Ort: Från
Okej den har en6.a som drar 1.2l milen inte bra för miljön eller min plånbok :?
Tänkte därför att den skulle få gå på etanol, kan jag använnda BTR tekninken på den motorn? motrn är v6:an som throttle-body injected.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-18 22:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det är väl ett GM-insprutningssystem (C3, P4 eller liknande) på den?

Troligtvis fungerar det utmärkt att höja bränsletrycket litegrann för att konvertera den, men i många fall har de systemen så brett lambdareglerområde att det kan finnas möjligheter att köra på E85 okonverterat. Om inte annat, så kanske man inte behöver höja bränsletrycket mer än omkring 30 % för att få den att sköta sig bra på E85, och på det sättet kan man behålla möjligheten att köra på bensin vid behov. Tänk på att bränsletrycket är mycket lägre än man är van vid från multipointsystem, det rör sig om 0,8 - 1,2 bar. Se till att ha en bra manometer med t ex 2 bar fullt utslag till hands vid bränsletryckinställningen.

Håll bara koll på om motorelektronikvarningslampan tänds och om det dyker upp några felkoder.

En annan möjlighet är ju att koppla in ett piggybacksystem av något slag, t ex Flexitune. Men på vissa av GM:s motorer med TBI sitter det dubbla spridare i spjällhuset, och de styrs individuellt. Så om det är ett sådant spjällhus måste man använda ett piggybacksystem med minst två kanaler.
Tänk också på att GM ofta använder motståndsledningar i kabelstammen istället för förkopplingsmotstånd till spridarna, för att inte råka koppla förbi någon sådan är det viktigt att man klipper kablar och ansluter piggybackenheten vid styrdonet, inte någonstans ute i motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 15:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07-12-18 18:59
Inlägg: 17
Jag har en Astro -96 som jag skall testa att blandtanka lite.

Hur är det om man får felkoder pga för snål blandning? Räcker det med att ta av batterikabeln för att nollställa dessa eller måste man in med en dator?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 20:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
På en 96'a raderas felkoder och adaptering med största sannolikhet när man lyfter av batteripolen.

Om bilen har ett OBD-II -uttag så går det ju annars att både läsa av och radera felkoder med billiga handterminaler, som till och med går att få tag i på Biltema numera.

Om den däremot har GM's äldre testuttag så kan man använda ett gratisprogram som heter Winaldl tillsammans med en specialkabel som är lätt att bygga själv. I det fallet kan man dock bara läsa av felkoder (och en massa annat intressant data) via testuttaget, radering får man göra genom att lyfta av batterikabelsko eller ta ur någon säkring.

Rent allmänt så bör man ju aldrig radera felkoder innan man har lyckats läsa av dem och tagit reda på vad de beror på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 21:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-18 17:36
Inlägg: 12
Ort: Segeltorp (Alimenta city)
GM före -95 nollställer man genom att lossa batteriet 15 minuter.
-96 till -98 (osäker, kan vara -00) ska man vrida på nyckeln i en viss sekvens och trampa ner gaspedalen i rätt takt. Sen är det inte säkert att det funkar ändå. Går endast att nollställa med GM:s eget instrument Tech II isf.

Fast det var ju ett stickspår. Jag vet att det finns dom som kör både TBI- och Vortec-motorer på varierande mängd E85. Själv vill jag ha lite mer vetenskapliga fakta innan jag provar.

_________________
Om det finns ett problem i den ena änden finns det ofta en lösning i den andra...
Volvo 745GL -88 for daily driving
Cheva Astro -91 for family trips
Jeep GC -95 for pleasure
Stiga Park -87 for for garden tasks


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 22:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Vad som går att göra med Tech II på en GM-bil från '96 och framåt bör också gå att göra med en OBD-II -läsare av standardtyp, åtminstone om bilen har en vanlig OBD-II -kontakt. Det var ju från och med '96 års modell som det blev lagkrav i USA på att de viktigaste delarna av felkodsavläsning och -radering skulle gå till på standardiserat sätt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 23:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Nja. Det er ikke OBDII alt som ser ut som OBDII. Opel er jo et GM-produkt. OBDII-kontakt siden midten på 90-tallet, men ikke OBDII-kompatibel før 2002-ish. Såvidt jeg har fått med meg var "standardisert" i USA slett ikke standard.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 09:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
magnul skrev:
Nja. Det er ikke OBDII alt som ser ut som OBDII. Opel er jo et GM-produkt. OBDII-kontakt siden midten på 90-tallet, men ikke OBDII-kompatibel før 2002-ish. Såvidt jeg har fått med meg var "standardisert" i USA slett ikke standard.


Nja, standardiseringen är betydligt bättre genomförd på dels bilar för USA-marknaden och dels USA-tillverkade bilar, än på t ex europeiska bilar som aldrig var menade att exporteras till USA på den tiden.
Vi får ju komma ihåg att en Opel från sent 90-tal som regel har ett motorstyrsystem av europeiskt ursprung - Motronic, Simtec eller liknande - som inte alls används på amerikanska GM-bilar. Där borta har man harvat på med GM's egna C3, P4, P5 och liknande system.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011