Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-03-02 21:51 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Hej, är ny här på forumet, jag har nyligen BTR-konverterat min Volvo 245a tidig -88 till enbart E85 drift. efter lite problem med min BTR som ställde om sig själv utan att jag rört ställskruven eller att ställskruven rört sig så har den dragit 1,05 liter per mil och jag har fått för mig att det är ganska lågt, hur låg förbrukning kan man få på en 245a? någon här som har lägre och hur har du/ni gjort då?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Välkommen hit!.. :D

1.05 l/mil kan nog vara fullt normalt. Egna 90:an drar runt det vid sommarkörning och landsväg.
Man brukar ananrs räkna med lite högre förbrukning vintertid p.g.a. kyla och dubbdäck, men vinteretanolens högre bensinhalt kanske balancerar upp detta.

Våran Flexitune-konv. 740:n landade för övrigt på 1.1 l/mil efter drygt 15+15 mils landsväg/motorvägskörning igår.
Tankade från samma pump tills den slog ifrån, så det bör vara hyfsat exakt med.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 23:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Min 244a drar 1,18 milen typ.
Men då äre motorvägskörning i 120-130 km/h.

Ska nog börja föra tanklogg igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 21:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
hej, härligt med 240 vänner på detta forum, har skrivit lite grann i E85 delen på svenska200klubbens forum tidigare. hur som helst, jag vill gärna att min ska dra mindre och jag undrar vad jag kan göra för åtgärder för detta? min 245a drog 0.78 liter/milen på BF95 med felaktig framvagnsinställning (ena sommardäcket i fram var nästan helt slut efter den resan) så den borde dra mindre med rätt framvagnsinställning. hur som helst, jag vill ha tips på hur man sänker förbrukningen ytterligare?

gick och funderade på ett MS2,2 MS-I chip igår.. mappa om och sätta i större spridare då jag kör D-kam och min mappning som jag har på mitt LH2.2 är för bensin och med M-kam. fast bilen går riktigt bra ändå på E85 (stor skillnad mot när den gick på BF95) får jag lov att säga!

//Christoffer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 22:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För att få låg bränsleförbrukning på E85 är det viktigt att luftförvärmningen är i ordning - alla förvärmningsplåtar vid grenröret, pappslangar osv hela, det termostatstyrda spjället i luftburken fungerande osv. Det sägs att en del 240 med LH 2.2 saknar luftförvärmning, i så fall är det lämpligt att plocka motsvarande delar från skroten och sätta dit.
För att få mer förvärmning kan man eventuellt ställa om termostaten för förvärmningsspjället, ta en titt på hur det ser ut. Se också till att den långa slangen från värmemanteln vid avgasröret inte kyls i onödan av fartvind eller luftdrag från fläkten. Eventuellt kan det vara idé att dra en pappslang till utanpå den som isolering.

Se också till att kylvattentermostaten är i ordning, så att motorn blir varm så snabbt det bara går efter kallstart. Det är också viktigt att motortempgivaren för LH-systemet är hel, så att inte det "tror" att motorn är halvkall och behöver varmkörningsanrikning hela tiden.

Kolla också att gasspjällkontakten fungerar som den ska - både tomgångs- och fullgasströmbrytarna. Det är vanligt att det samlar sig klibbiga, isolerande oljerester inne i gasspjällkontakten eller i elanslutningen till den. Ibland kan kablarna till den bli så styva med åren att de rycks ur kontakthuset.

Tidiga B230F med LH 2.2 har ju lägre kompression än de senare exemplaren med LH 2.4 , detta för att de skulle klara 91-oktanig bensin och för att knackregleringen inte var så pålitlig på det Chrysler-tillverkade tändsystem som användes på 240 (Undrar varför inte 240 fick Bosch EZ-K, som samma motor har när den sitter i en 740?). Det gör att man aldrig kan vänta sig riktigt låg bränsleförbrukning, vare sig på bensin eller E85.
Möjligen skulle man kunna lura tändsystemet till ett tidigare tändläge genom att styra vakuumet till dess tryckgivare på lämpligt sätt. Att vrida på fördelaren och förskjuta hela tändförställningskurvan på det sättet är inte så lyckat eftersom tomgångsstabiliseringen kan bli konstig om tändningen står alltför tidigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 16:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
För att få låg bränsleförbrukning på E85 är det viktigt att luftförvärmningen är i ordning - alla förvärmningsplåtar vid grenröret, pappslangar osv hela, det termostatstyrda spjället i luftburken fungerande osv. Det sägs att en del 240 med LH 2.2 saknar luftförvärmning, i så fall är det lämpligt att plocka motsvarande delar från skroten och sätta dit.
För att få mer förvärmning kan man eventuellt ställa om termostaten för förvärmningsspjället, ta en titt på hur det ser ut. Se också till att den långa slangen från värmemanteln vid avgasröret inte kyls i onödan av fartvind eller luftdrag från fläkten. Eventuellt kan det vara idé att dra en pappslang till utanpå den som isolering.

Se också till att kylvattentermostaten är i ordning, så att motorn blir varm så snabbt det bara går efter kallstart. Det är också viktigt att motortempgivaren för LH-systemet är hel, så att inte det "tror" att motorn är halvkall och behöver varmkörningsanrikning hela tiden.

Kolla också att gasspjällkontakten fungerar som den ska - både tomgångs- och fullgasströmbrytarna. Det är vanligt att det samlar sig klibbiga, isolerande oljerester inne i gasspjällkontakten eller i elanslutningen till den. Ibland kan kablarna till den bli så styva med åren att de rycks ur kontakthuset.

Tidiga B230F med LH 2.2 har ju lägre kompression än de senare exemplaren med LH 2.4 , detta för att de skulle klara 91-oktanig bensin och för att knackregleringen inte var så pålitlig på det Chrysler-tillverkade tändsystem som användes på 240 (Undrar varför inte 240 fick Bosch EZ-K, som samma motor har när den sitter i en 740?). Det gör att man aldrig kan vänta sig riktigt låg bränsleförbrukning, vare sig på bensin eller E85.
Möjligen skulle man kunna lura tändsystemet till ett tidigare tändläge genom att styra vakuumet till dess tryckgivare på lämpligt sätt. Att vrida på fördelaren och förskjuta hela tändförställningskurvan på det sättet är inte så lyckat eftersom tomgångsstabiliseringen kan bli konstig om tändningen står alltför tidigt.


Det här med luftförvärming, vad gör det för skillnad på förbrukningen egentligen?
Jag har monterat bort min till fördel för ett öppet filter, och bilen drar typ lika mycket nu.

Är inte luftförvärmningen bara för att man skall komma upp i temp snabbare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Luftförvärmningen hjälper till bra, även när man kör en motor på bensin, att underlätta förångning av bränslet. På de flesta bilar med insprutning, utan luftförvärmning, märks det tydligt att bränsleförbrukningen ökar när lufttemperaturen är under kanske -5 °C . Och den bidrar alltid till att hålla ner HC-utsläppen, om inte annat så tack vare att man kan gå över från varmkörningsanrikning till lambdareglerad mod snabbare efter kallstart om motorn har förvärmning.

På bilar med luftmängdmätare av varmtrådstyp (som t ex Volvo med LH-jetronic) minskar också risken för att denna tar skada av kondens när man har luftförvärmningen i ordning. Jag såg en intressant uppgift, att någon amerikansk firma som säljer fabriksrenoverade LMM till Volvo har som garantivillkor att bilen måste ha fungerande luftförvärmning och att förvärmningsspjället med termostat byts samtidigt med LMM!

Ytterligare en bra sak med luftförvärmning är att den minskar risken för att gasspjället eller klaffen i en mekanisk LMM ska frysa fast när det är riktigt eländigt blötväder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 23:13 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Hej! ja det här var verkligen värdefulla tips för mig, jag hade ingen anning om att förvärmning var så viktigt! jag har alltid tidigare undrat varför det varit så mycket förvärmning och att varm luft borde göra så motorn gav mindre effekt (vilket den gör) och att den drog mindre soppa av den anledningen. hur som helst så ska jag genast ordna till min förvärmarslang som hoppat av mitt avgasrör såg jag idag. ändå så drar min bil 1,05L/mil blandad körning med dubbade vinterdäck och E75 med det äldre LH2.2 jag trodde att jag hade 10,4 i komp men vad har jag i så fall om den är lågkompad?

resten är fint och fräsht på min bil, gasspjällskontakten ska jag ta en titt på innan jag ska ut och köra nästa gång.

ang tändsystmet så har jag en liten box som det står U.S.A på i blått. det borde vara det systmet från chrysler med knacksensor.

visst känns det som jag egentligen borde köra Megasquirt på denna motor då jag oxå har D-kam för att få ner soppaförbrukningen ytterligare? plana toppen oxå i så fall.

fler idéer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 23:14 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Luftförvärmningen hjälper till bra, även när man kör en motor på bensin, att underlätta förångning av bränslet. På de flesta bilar med insprutning, utan luftförvärmning, märks det tydligt att bränsleförbrukningen ökar när lufttemperaturen är under kanske -5 °C . Och den bidrar alltid till att hålla ner HC-utsläppen, om inte annat så tack vare att man kan gå över från varmkörningsanrikning till lambdareglerad mod snabbare efter kallstart om motorn har förvärmning.

På bilar med luftmängdmätare av varmtrådstyp (som t ex Volvo med LH-jetronic) minskar också risken för att denna tar skada av kondens när man har luftförvärmningen i ordning. Jag såg en intressant uppgift, att någon amerikansk firma som säljer fabriksrenoverade LMM till Volvo har som garantivillkor att bilen måste ha fungerande luftförvärmning och att förvärmningsspjället med termostat byts samtidigt med LMM!

Ytterligare en bra sak med luftförvärmning är att den minskar risken för att gasspjället eller klaffen i en mekanisk LMM ska frysa fast när det är riktigt eländigt blötväder.


Så du tycker jag skall montera tillbaka orginalluftburken samt förvärmningslangen? Hur stor tror du skillnaden är i förbrukning?
Talar vi flera deciliter eller kanske 0,1 DL?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 23:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag som har provat både rejäl luftförvärming på min bil som saknar det, och att istället förvärma etanolen kan helt klart rekomendera att istället göra det sistnämnda:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0&start=30

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-07 22:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
(jag försökte länka till en bild på kopparöret som var lindat kring ett större kopparör men det gick inte, måste vara medlem här ett tag till och skriva lite mer först. men ni förstår säkert vilken bild jag menar)

denna blev jag ju helt klart sugen på! ska ju ändå till feltema imorrn, ska se om de inte har rör som kan göra susen. ska i så fall bygga en sån, men det var ingen som riktigt hade testat just den varianten under en längre tid och testat om det fungerat bra vad jag förstod det som? jag är helt klart sugen på att testa det där med förvärmning av etanolen oxå samtidigt som jag ska koppla in min förnärvarande trasiga förvärmningslang.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 13:22 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
jag har hört talas om en volvo 245a som dragit 0,7 liter milen på E85. finns den på riktigt tänkte jag fråga först, men är det någon här på forumet som känner till någon sån? tydligen 3 mm planad topp och mappad motor för E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
stoffe skrev:
(jag försökte länka till en bild på kopparöret som var lindat kring ett större kopparör men det gick inte, måste vara medlem här ett tag till och skriva lite mer först. men ni förstår säkert vilken bild jag menar)

denna blev jag ju helt klart sugen på! ska ju ändå till feltema imorrn, ska se om de inte har rör som kan göra susen. ska i så fall bygga en sån, men det var ingen som riktigt hade testat just den varianten under en längre tid och testat om det fungerat bra vad jag förstod det som? jag är helt klart sugen på att testa det där med förvärmning av etanolen oxå samtidigt som jag ska koppla in min förnärvarande trasiga förvärmningslang.


Jag tror inte det lindade röret har tillräckligt bra värmeöverföring, får isåfall blir mkt längre än den på bilden.
Mina koncentriska rör tar lite mer plats men bår att bocka och är ganska enkla att förbättra med turbulatorer i bränsle o kylvatten.
Enklare lödning endast i skarvarna för vattnet dessutom. (Istf utefter hela det lindade rörets längd.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011