Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-02-16 19:59 
Offline

Blev medlem: lör 08-02-16 19:52
Inlägg: 17
Ort: Från
Hej!
Har införskaffat mig ett Flexitune 2 som enligt uppgift ska fungera bra med XU9JAZ-motorn med Bosch Motronic M1.3-insprutning.

Frågan som har dykt upp är hur jag ska koppla in den mellan ECU'n och spridarna. Enligt kopplingschemat i Haynes-boken så ska stift 16 och 17 på ECU-kontakten gå till spridarna. Men vad jag har läst så ska det vara samma pulssignal på båda stiften, eftersom alla spridarna öppnar samtidigt (enkanaligt alltså).

Ska jag knipsa kablarna som sitter på 16 och 17-stiften och ta bara t.ex. signalen från stift 16 och ansluta på ECU-ingången på Flexitune, och sedan på INJ-utgången på Flexitune koppla både dom kablarna som gick till stift 16 och 17 på ECU'n?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-17 19:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motronic 1.3 har två oberoende slutsteg, som åtminstone på XU9-motorer i Citroën och Peugeot styr två spridare var.

Styrdonet kan bestyckas för att antingen styra de båda slutstegen parallellt från samma pinne på processorn, eller för att styra dem var för sig. På den enda typ av Motronic 1.3 -styrdon som jag har tittat närmare på (0 261 200 158, från XU9J4 i Citroën BX 16V '88-89) så styrs båda slutstegen parallellt, så i det fallet skulle det gå utmärkt att ta signalen från ena spridargruppen för att styra en Flexitune som får mata båda spridargrupperna. Viss risk finns att motorelektronikvarningslampan tänds och man får felkod för avbrott i spridare eller något liknande om man inte ser till att den andra utgången också belastas, t ex med ett 220 ohms motstånd till spridarnas spänningsmatning. Motståndet bör tåla åtminstone några W.

Om det (mot förmodan) skulle visa sig att utgångarna INTE styrs parallellt på din bil, så kan en möjlighet vara att använda en Flexitune Sequential men bara koppla in två av dess totalt fyra kanaler.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-17 20:32 
Offline

Blev medlem: lör 08-02-16 19:52
Inlägg: 17
Ort: Från
Okey.. Då blir det till att testa att koppla så som jag tänkt, så får jag se ifall man får någon felkod pga. det inte är någon belastning på ena spridarslutsteget. Det är en Peugeot 205 GTi -89 det handlar om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 15:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-02-16 19:52
Inlägg: 17
Ort: Från
Sådär ja, då har jag monterat det nästan färdigt, och på bensin plus bensinläge går den precis lika fint som innan :)
Jag fick lov att sätta ett effektmotstånd som du sa på den andra utgången för att ECU'n inte skulle ge felkod om injektorerna.
Ska bara fixa till min lilla kontrollpanel jag har i bilen med strömbrytarna och lysdioden, samt köra slut på bensinen som är kvar i tanken.. Sen ska jag prova med etanol :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-01 16:16 
Offline

Blev medlem: lör 08-02-16 19:52
Inlägg: 17
Ort: Från
Ett tillägg:

Har testat alla möjliga kombinationer utan att ha blandat in flexitune alls för enkelhetens skull, och har nu kommit fram till följande..

    * Två spridare per slutsteg = Normal gång

    * Fyra spridare på ena slutsteget = Felkod för injektorer, går lite halvtaskigt på tomgång, stannar ibland. Men när man kör och gasar beteer den sig normalt.

    * Fyra spridare på ena slutsteget och ett 220 Ohm motstånd med +12V på det andra slutsteget = Inga felkoder, går bra på tomgång, men när man kör och gasar så slår bränslepumpsreläet ifrån vid 2-2.500 varv.


Alltså är det när databoxen inte har två spridare på varje slutsteg som den inte riktigt vill gå som den ska.. Är 220 Ohm fel värde på min resistor? Alla tips mottages gärna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-01 19:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att den tolkar 4 spridare på ett och samma slutsteg som överbelastning. Men vid tomgång är öppningstiden så kort att överströmsskyddet aldrig hinner reagera, alltså säger någon skyddsfunktion ifrån och slår av relät som matar spridarna först vid högre varvtal/längre öppningstid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-01 20:11 
Offline

Blev medlem: lör 08-02-16 19:52
Inlägg: 17
Ort: Från
torbjorn skrev:
Jag skulle tro att den tolkar 4 spridare på ett och samma slutsteg som överbelastning. Men vid tomgång är öppningstiden så kort att överströmsskyddet aldrig hinner reagera, alltså säger någon skyddsfunktion ifrån och slår av relät som matar spridarna först vid högre varvtal/längre öppningstid.

Okej.. Med andra ord måste jag isåfall skaffa mig antingen en till Flexitune 2 eller en Flexitune Sequential så att jag kan dela upp spridarna på de båda slutstegen så som det är kopplat från början?

Men när jag kör med alla fyra spridarna på bara ena slutsteget utan att ha 220 ohms-motståndet på andra steget så slår inte reläet ifrån soppapumpen när man gasar lite.. :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-01 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att det går utmärkt med en "vanlig" Flexitune. Den belastar ju inte styrdonets slutsteg särskilt hårt, tror det är 100 ohm eller 220 ohm eller något sånt. Och slutsteget i Flexitune tål utan vidare att belastas med fyra spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 11:50 
Offline

Blev medlem: lör 08-02-16 19:52
Inlägg: 17
Ort: Från
Aja, kostar ju runt 50 spänn att beställa ett 100 Ohms-motstånd från Elfa.. Så jag tar det säkra före det osäkra och beställer en sån där Flexitune Sequential istället, då måste det ju fungera :o


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 12:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm...enstaka effektmotstånd beställer man inte från Elfa, dem plockar man ur någon gammal tv, pc-nätdel eller liknande som man ändå råkar ha liggande i skrotlådan :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011