Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Erfarenhet av flexitune?
InläggPostat: ons 07-01-31 13:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 12:53
Inlägg: 6
Ort: Malmberget
Hej, ny på detta forum. Vi har äntligen fått vår första E85 pump häruppe (Gällivare) så jag har börjat fundera på att konvertera min Alfa 33 4x4 (Boxer-4 med LE Jetronic 3.2) till någon form av Flexifuel, eftersom bensin nog är det enda som fungerar under de kallaste vintermånaderna (-40gr C...)

Är det någon här som har erfarenhet av den materialsats som www.flexitune.se säljer, priset är ju helt rätt.

Svårbyggd, svår att ställa och hur fungerar kallstarter?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 14:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har inte nån erfarenhet av annat än BTR-konvertering men undrar om du verkligen startar utan motorvärmare vintertid? Bor i Kalix och kör min Focus C-MAX på E85 hela vintern då motorvärmare ändå är det som gäller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 14:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 12:53
Inlägg: 6
Ort: Malmberget
Vanligtvis har jag bilen i varmgarage i hyresfastigheten där jag bor, men då jag ofta har bilen när jag klättrar och åker skidor så blir det ofta att lämna bilen vintertid i 6-14 timmar utan värmare, då också inte alltför sällan i temperaturer ner mot -30

Har funderat på att sätta i bensinvärmare just för detta , men frågan är om den räcker om det är -30 om bilen går på 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 23:33 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag kan verkligen rekommendera Flexitune´s byggsats, den kan byggas av vem som helst som kan hantera en lödpenna och är läskunníg (deras byggbeskrivning är riktigt bra). Du kan ladda ner alla manualer från deras hemsida och bilda dig en uppfattning.
Förra vintern körde jag okonverterat med 30% E85 (d.v.s. =E25) och det märktes inte någon skillnad på varken kör- eller startegenskaper (det var -19 som kallast).
Hösten 2006 körde jag med (3.0mm planad topp och ett steg varmare tändstift), 100% E85 och bilen startade i -8 utan annan hjälp än Flexitune´s inbyggda uppfetningfunktion.
Nu i vinter kör jag med (3.0mm planad topp och ett steg varmare tändstift), 100% E75 OBS! och bilen startade i -17 utan annan hjälp än Flexitune´s inbyggda uppfetningfunktion.
De senaste vintrarna har "tyvärr" varit väldigt milda så det är det kallaste väder jag har haft tillgång till.
Flexitune har 3 lägen: Bensin, 50% E85 och 100% E85. Det går att justera 50%-läget så att det fungerar för 100% E85, poängen med det är att man då kan använda 100%-läget till att feta upp bränsleblandningen ytterligare, kan vara bra om det är riktigt kallt. (Jag har aldrig behövt ta till det tricket, p.g.a. det aldrig varit tillräckligt kallt).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 15:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
iBjorn skrev:
Vanligtvis har jag bilen i varmgarage i hyresfastigheten där jag bor, men då jag ofta har bilen när jag klättrar och åker skidor så blir det ofta att lämna bilen vintertid i 6-14 timmar utan värmare, då också inte alltför sällan i temperaturer ner mot -30

Jösses! Ja då är det förvisso upplagt för vissa problem... Jag skulle inte ens våga lämna en bensinbil så länge utan motorvärmare i nedåt -30, hehe!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 19:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 12:53
Inlägg: 6
Ort: Malmberget
Tack för råden, tipsen och rekommendationen. Jag är övertygad nu, 1st Flexitune är beställd. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-11 08:50 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-11 08:37
Inlägg: 9
Ort: Från
Hej!
Köpte en färdig Flexitune till min Lada Niva med monopoint insprutning får drygt ett år sedan. Även om vi knappast jämfört med er kan tala om vinter där jag bor (Närke) så har det funkat bra. Ladan är inget startunder i orginal. Men det har inte varit några större problem att få igång bilen neråt 15 minus. Använder då den inbyggda kallstartsfunktionen i Flexitune.
Förbrukning har varit ungefär det förväntade, plus 25 procent. Det går ju faktiskt att justera om man märker att bilen går snålt. Besiktade bilen med e-85 i tanken. Inget som bilprovningen reagerade över, trots att jag inte justerat med bredbandslambda.

_________________
Har experimenterat med etanolkonvertering på alla möjliga fordon och motorer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011