Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-14 16:54 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Argammon skrev:
Som jag misstänkte då!

Funderade ändå på att gå upp lite i pris, känns som man kan vinna på det.
Funderar på den här avläsaren http://www.orebrobildiagnos.se/detail.php?item_id=91#
Känns även mer framtidssäker då den kan uppdateras via pc. Skall bara spana in vad det medföljande programmet klarar av.


Ingen grunn til å gå opp i pris. Softwaren (scantool) er freeware, og kabelen får du kjøpt billig på ebay.
Scantool.net har også et forum der du kanskje kan finne ut om softwaren dekker dine behov.

Vet ikke om dette er et relevant problem, men for enkelte av disse softwarene kan det være et problem å få dem til å virke med USB-kabel. Kan være verd å undersøke.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-15 22:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Drabbades av ett smått konstigt tillstånd igår när jag skulle starta bilen. +9 grader och torrt i luften då trodde jag att den skulle starta snällt och fint, men ack vad jag bedrog mig. Efter 20 sekunders kämpande med startmotorn gick boxereländet igång på 1 alternativt 2 cylindrar och vägrade tända på de andra. Tröttnade på detta och gav den en dutt startgas vilket gjorde att alla tände till, och motorn snabbt reglerade sig i varvtal (så fort den kände av det ökade behovet med bränsle) Sedan gick den hur fint som helst, precis som vanligt (Med undantag för några goa knallar av oförbränt E85)

Men varför fick den för sig att bara tända på en cylinder när alla andra snällt kom igång efteråt? Tänkte köra slut på denna tanken, räkna lite på om det är värt (mer än för miljön), och sedan skaffa ett piggysystem med kallstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-16 08:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
anledningen till att den är svårstartad är att styrboxens kallstartkurva är anpassad för bensindrift man måste lura den att det är 20C kallare än var det är, tex. genom att ta ett NTC motstånd på 4.7kohm paralellt med en slutande tryckknapp som kopplas i serie med motorns tempgivare om den är på ca 2.2 kohm vid +20-25C, man håller inne tryckknappen startar motorn och släpper den, annars häll i bensin för 50-100 lapp resten E85, motorvärmare fungerar också, piggyback i detta fall kan vara överflödig med tanke på kostnaderna och och det stora jobbet att få det på plats, om den klara att hålla lamda <1, interfacet som man använder ihop med scantool heter ELM 323 och har funnits hos readytech.se att köpa, man kan lästa värdet på lamdan med detta program

mer om hur man kopplar in detta motstånd:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... i&start=15

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Hade varit ekonomiskt att bara installera en kallstart men har svårt att lyckas då jag inte vet var tempgivaren eller kablar till denna går. Och som sagt gillar jag inte riktigt att skarva i en såpass ny bil.

Har dock kört första tanken med ren E85 och kan konstatera att förbrukningen låg på 1,05 l/mil. Bensinmätaren fick spel precis som på gammelaudin och visade lägre än vad den igentligen låg på. Tanklampan tände sig dock när den skulle. Får kanske bli ett piggybacksystem ändå som har kallstartsfunktion. Som det är nu startar inte bilen utan startgas vid -1° eller +10 men någonstans där emellan går det bra. Antar att det kommer gå bra vid +20 också men så långt har ju inte våren kommit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 16:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 09:36
Inlägg: 13
Ort: Från
Fortsatt att blandtanka men nu efter ett tag har motorelektroniklampan tänt sig. För mager blandning säger den då felkoden avläses. Hade ingen möjlighet att kolla vad long term fuel trim visade dock. Antagligen passerade jag något gränsvärde där med tanke på att jag vid detta tillfälle bara hade 50/50 i tanken, och jag tidigare kört rent utan att detta hände.

Skall fortsätta forska i vad det är för spridarkontakter. Misstänker att det kan vara Nippon kontakter, är det någon som kan bekräfta detta tro?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011