Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertering Subaru Forester 2,0X -07
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=2694
Sida 1 av 3

Författare:  Argammon [ tor 08-04-03 09:45 ]
Inläggsrubrik:  Konvertering Subaru Forester 2,0X -07

Efter snart 1½ år utan min gamla konverterade Audi 100 känner jag mig skyldig till några tons utsläpp av CO2 i min nya bil. Subaru Forester med en 2-liters boxer fyra. Var igentligen aldrig något alternativ att konvertera den på något amatörmässigt sätt som jag gjorde med audin, men nu finns det ju fina elektroniska sätt.

Det jag fastnat mest för är FullFlex Gold, som t.o.m. finns i specialversion till boxermotorer (extra långa sladdar).

Nu undrar jag bara om det finns någon annan med erfarenhet av boxerkonverteringar eller åsikter om andra sätt att konvertera (Vilka inte innefattar att klippa upp kablar och skarva på boxar)

... Även SUVägare kan ha miljötänk :wink:

Författare:  MagnusH [ tor 08-04-03 11:16 ]
Inläggsrubrik: 

Eller så fick han aldrig dit den. :-)

Hur är det med bränslepumpen, det sägs att man behvöer byta på japanska bilar?

Har själv en Subaru.

Författare:  aryan [ tor 08-04-03 11:45 ]
Inläggsrubrik: 

MagnusH skrev:
Hur är det med bränslepumpen, det sägs att man behvöer byta på japanska bilar?

Har själv en Subaru.


Nej det behövs bara om man vill konverara den med bränsletrycksregulator. Med konverteringsboxar så är det inget problem. Då ska man bara hitta en med passande kontakter då är det mkt enkelt.

/Aryan

Författare:  MagnusH [ tor 08-04-03 14:55 ]
Inläggsrubrik: 

Vad fint, vilken är då den bästa för min fina boxer-fyra? Enkelt handhavande och lätt att installera. Skall vara flex, så man kan tanka var man vill... :-)

Författare:  torbjorn [ tor 08-04-03 16:46 ]
Inläggsrubrik: 

En sak man kanske ska kolla upp i sammanhanget är om Subaru har några konstigheter för sig när det gäller hur motorstyrsystem och spridare beter sig elektriskt sett.
Om det är högohmiga spridare och drivstegen i styrdonet är av open collector-typ på traditionellt sätt, så fungerar vilket piggybacksystem som helst i det avseendet. Men om det t ex skulle vara lågohmiga spridare och PWM-styrda eller strömbegränsande utgångar , så minskar utbudet av lämpliga piggybacksystem snabbt. Ännu värre är det om spridarna skulle styras på + sidan, men det tycks tack och lov vara synnerligen ovanligt.

Författare:  biltema 10w30 [ tor 08-04-03 17:15 ]
Inläggsrubrik: 

har du provat att köra på E85 utan att konvertera först ?
det verkar som många moderna bilar av senaste årsmodell klara att köra på E85 utan konvertering som min VW golf V 1.6 fsi från 04
det kan vara så att konvertering är överflödig, evt. måste man trixa med kallstarten

Författare:  Argammon [ fre 08-04-04 12:24 ]
Inläggsrubrik: 

Har inte testat att blandtanka utan konvertering. Vad det gäller polaritet på insprutningen spelar det ingen roll med fullflex. Sedan antar jag att de inte skall vara problem med själva insputningstypen. De har ju en box som är till för boxstermotorer, och det skulle väl vara porscheägare isåfall som kan vara de andra att dra nytta av den isåfall (Fast sällan till fyra cylindrar)

Författare:  Databoxen [ fre 08-04-04 15:47 ]
Inläggsrubrik: 

Argammon skrev:
Har inte testat att blandtanka utan konvertering. Vad det gäller polaritet på insprutningen spelar det ingen roll med fullflex. Sedan antar jag att de inte skall vara problem med själva insputningstypen. De har ju en box som är till för boxstermotorer, och det skulle väl vara porscheägare isåfall som kan vara de andra att dra nytta av den isåfall (Fast sällan till fyra cylindrar)


Om det är en boxer motor eller rak, har inget med insprutningssystemet att göra, du måste kolla upp om din motor har hög eller lågohmiga spridare. Kan du göra själv med endast en enkel multimeter. Är väl bättre att kolla upp sådant här innan du köper en box?

Författare:  torbjorn [ fre 08-04-04 16:10 ]
Inläggsrubrik: 

Boxermotorer med insprutning är ju också vanliga på t ex VW Transporter och Alfa Romeo. Båda dessa brukar använda Bosch-system med högohmiga spridare alternativt förkopplingsmotstånd, dvs de typer som är enklast för ett piggybacksystem att hantera.

Sedan bör man ha klart för sig att polaritet på spridarkontakterna respektive om styrningen av spridarna ligger på + eller - sidan är två helt olika saker som inte har med varandra att göra.

Författare:  Argammon [ fre 08-04-04 23:38 ]
Inläggsrubrik: 

Okay tackar för alla tips, skall göra lite efterforskningar kring detta. Eländigt att komma åt insputningen på boxern dock men det skall väl gå med lite vasselin :)
Får väl ta och testa blandtanka också, lär ju märka när motorelektroniklampan tänder sig :P

Författare:  biltema 10w30 [ lör 08-04-05 12:39 ]
Inläggsrubrik: 

vill du snabba på testen med att bladtanka kan man alltid köra till det bara finns tex. ca 10 liter bränsle kvar fyll på med lika mycket E85 och ut och provkör går den lika bra, fyll nästan upp tanken med E85 och forsätt testa
om den klarade 50/50 är föga troligen att ni blir stående i detta fas av test
man kan även evt. med hjälp av ett ELM323 inteface och bärbar dator kolla vad 1:a longtermfueltrimbanken står vid de olika blandningarnar och antecka dessa
observera att motorindikatorn kan tändas trots att den inte går magert

8)

Författare:  Argammon [ lör 08-04-05 15:38 ]
Inläggsrubrik: 

Har hittat spridarna nu... Ingenting man sätter in en box på en kvart om man säger så. Får plocka ner styrservopumpen på ena sidan och spolarvätskebehållare och pump på andra, plus en halv låda kåpor om jag läser verkstadshandboken rätt. (Japaner till att hitta på smidiga lösningar?)
Det är med andra ord något jag bara kommer göra en gång på sin höjd och det vid installation av ev box. Framtiden får utvisa lite mer

Författare:  Databoxen [ lör 08-04-05 19:27 ]
Inläggsrubrik: 

Har en kompis som också har en Subaru med boxer... Enligt honom var det lika eländigt att byta tändstift. Japaner... :)

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/