Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertering Subaru Forester 2,0X -07
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=2694
Sida 3 av 3

Författare:  magnul [ mån 08-04-14 16:54 ]
Inläggsrubrik: 

Argammon skrev:
Som jag misstänkte då!

Funderade ändå på att gå upp lite i pris, känns som man kan vinna på det.
Funderar på den här avläsaren http://www.orebrobildiagnos.se/detail.php?item_id=91#
Känns även mer framtidssäker då den kan uppdateras via pc. Skall bara spana in vad det medföljande programmet klarar av.


Ingen grunn til å gå opp i pris. Softwaren (scantool) er freeware, og kabelen får du kjøpt billig på ebay.
Scantool.net har også et forum der du kanskje kan finne ut om softwaren dekker dine behov.

Vet ikke om dette er et relevant problem, men for enkelte av disse softwarene kan det være et problem å få dem til å virke med USB-kabel. Kan være verd å undersøke.

Författare:  Argammon [ tis 08-04-15 22:19 ]
Inläggsrubrik: 

Drabbades av ett smått konstigt tillstånd igår när jag skulle starta bilen. +9 grader och torrt i luften då trodde jag att den skulle starta snällt och fint, men ack vad jag bedrog mig. Efter 20 sekunders kämpande med startmotorn gick boxereländet igång på 1 alternativt 2 cylindrar och vägrade tända på de andra. Tröttnade på detta och gav den en dutt startgas vilket gjorde att alla tände till, och motorn snabbt reglerade sig i varvtal (så fort den kände av det ökade behovet med bränsle) Sedan gick den hur fint som helst, precis som vanligt (Med undantag för några goa knallar av oförbränt E85)

Men varför fick den för sig att bara tända på en cylinder när alla andra snällt kom igång efteråt? Tänkte köra slut på denna tanken, räkna lite på om det är värt (mer än för miljön), och sedan skaffa ett piggysystem med kallstart.

Författare:  biltema 10w30 [ ons 08-04-16 08:05 ]
Inläggsrubrik: 

anledningen till att den är svårstartad är att styrboxens kallstartkurva är anpassad för bensindrift man måste lura den att det är 20C kallare än var det är, tex. genom att ta ett NTC motstånd på 4.7kohm paralellt med en slutande tryckknapp som kopplas i serie med motorns tempgivare om den är på ca 2.2 kohm vid +20-25C, man håller inne tryckknappen startar motorn och släpper den, annars häll i bensin för 50-100 lapp resten E85, motorvärmare fungerar också, piggyback i detta fall kan vara överflödig med tanke på kostnaderna och och det stora jobbet att få det på plats, om den klara att hålla lamda <1, interfacet som man använder ihop med scantool heter ELM 323 och har funnits hos readytech.se att köpa, man kan lästa värdet på lamdan med detta program

mer om hur man kopplar in detta motstånd:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... i&start=15

Författare:  Argammon [ tis 08-04-22 20:35 ]
Inläggsrubrik: 

Hade varit ekonomiskt att bara installera en kallstart men har svårt att lyckas då jag inte vet var tempgivaren eller kablar till denna går. Och som sagt gillar jag inte riktigt att skarva i en såpass ny bil.

Har dock kört första tanken med ren E85 och kan konstatera att förbrukningen låg på 1,05 l/mil. Bensinmätaren fick spel precis som på gammelaudin och visade lägre än vad den igentligen låg på. Tanklampan tände sig dock när den skulle. Får kanske bli ett piggybacksystem ändå som har kallstartsfunktion. Som det är nu startar inte bilen utan startgas vid -1° eller +10 men någonstans där emellan går det bra. Antar att det kommer gå bra vid +20 också men så långt har ju inte våren kommit.

Författare:  Argammon [ lör 08-05-24 16:07 ]
Inläggsrubrik: 

Fortsatt att blandtanka men nu efter ett tag har motorelektroniklampan tänt sig. För mager blandning säger den då felkoden avläses. Hade ingen möjlighet att kolla vad long term fuel trim visade dock. Antagligen passerade jag något gränsvärde där med tanke på att jag vid detta tillfälle bara hade 50/50 i tanken, och jag tidigare kört rent utan att detta hände.

Skall fortsätta forska i vad det är för spridarkontakter. Misstänker att det kan vara Nippon kontakter, är det någon som kan bekräfta detta tro?

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/